Inte för diskussion, men läsning!
Fick tips om denna länk av en här inne. Läs den om ni vill! Annars har jag inte mycket till övers för Eskil Erlandsson, men det är av helt andra orsaker.
http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=333390
Uppdaterat: Artikeln har rubriken "Rovdjur vid bostäder ska skjutas direkt" // David, medarbetare
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag kan ju förvisso gissa vad det handlar om. Men, jag tänker inte klicka på en länk jag inte ens vet vad den handlar om. Allra helst som man inte ens får diskutera den.
mvh Martin

#1. HIHIHI
tersfeyenua kdjdyen,dgt 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#3. HÄHÄ ja jäklar de kanske är något det
Sen blir det ingen straffskatt på bly heller, staten har inte råd med denna skatt eftersom det fins så mycke statlig blykabel i backen
, vad skall de hitta på nu då det blir väl bilisterna o maskinisterna som får stå för kalaset
jag förstår inte riktigt meningen med tråden? först länka till en artikel med ganska kontroversiella ståndpunkter sedan får man inte diskutera dem? jaha…..
?

Ännu en konstig regel på denna sajt…
Det togs ett beslut om att inte diskutera rovdjur på denna sajt p.g.a. olika händelser. Jag tror att Gunilla dock ville att medlemmarna här skulle få chans att läsa artikeln.
Debattera/kommentera artikeln såg jag att man kunde göra på sidan som länken går till.
Glad midsommar!!
// David, medarbetare
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#7 Handlar länken om rovdjur då? Det framgår ingenstans (även om jag gissat att det är något åt det hållet, dock troligen inte om björnar för det får man diskutera på den här sajten också).
mvh Martin

Ja det har varit en stämma där de tog upp om våra rovdjur hur vi skulle bete oss för det skall räknas som lagligt.
Märk väl att detta var ett förslag som är ordat, inte någon lag än.
Tack David, du skrev precis det jag menade.
Antar att det här får diskuteras nu då?
Jag kan inte riktigt hålla med om vad de säger.
Särskilt tycker jag att: "Rovdjur som uppträder i omedelbar närhet av människas boning ska omgående avlivas, oberoende av bevarandestatus." inte är helt bra. Jag tycker att det borde vara om de uppträder upprepade gånger. Dessutom kan man ju fråga sig vad jägarförbundet anser vara i närheten. Själv skulle jag inte anse att en hage hundra/ett par hundra meter från närmsta hus är i "omedelbar närheten av människans boning", men det finns säkert de som har andra åsikter om det.
Något jag kan hålla med om dock är att EU inte ska lägga sig i Sveriges naturvård (förutom då i vattenfrågor som berör Östersjön, men det var det ju inte frågan om här) Fast å andra sidan så kan det ju vara bra att de ger ett lite större perspektiv på hur en art bör hanteras, men de ska inte ha någon direkt makt i dessa frågor.

Jag tror mej veta att de menar runt boningshus o ladugårdar o antagligen en gräns upp till hundra meter runt om dessa. Nu skall vi inte blanda in jägarfurbundet i detta, för de har inte kommit med denna ide, det är jägarnas riksfurbund som har ytrat detta, men sen om det ger gehör så kommer säkert jägarfurbundet vilja vara med, men de väntar säkert till den värsta stormenlagt sig i denna fråga, deras medlemar har önskat detta i många år, men hela tiden blivit avspisade i denna fråga. Det är vi som bor i rovdjurstrakter som har dessa problem, o detta skulle göra att vi har lite större möjlighet o bedriva en tamboskap uppfödning utan att riskera fängelse o böter när vi försvarar våra djur i vår närhet, sen om det är rovdjur i skogarna där hör de hemma men inte vid bebyggelsen.
#12 Oj, visste inte att det var två olika organisationer 
#12 #13
jag har förstått at tdet är två olika organisationer men kan någon förklara varför det är två och hur de sinsemellan skiljer sig åt? Är de lika stora eller är den ena mindre än den andra? Olika utbredning i landet elelr varför är inte jägarkåren enad? Har de olika syn på rovdjursfrågorna?

Jägarförbundet är mer för den store jägaren , stora jakt lag o kungajakter ( som jag anser vara rena slakten) Jägarnas riksförbund gör lite mer för oss mindre jägare o inte bara massa lyxjakter. Jägarförbundet har inga bestämda åsikter om rovdjur, menas jägarnas riksförbund tycker vi skall ha en begränsning o en laglig licensjakt på rovdjur, detta är min uppfattning som gjorde att jag gick ur jägarförbundet.
Tack Nore, för att du rede upp begreppen. Det är lätt att blanda ihop de två.
Vi får inte glömma att det är Nores uppfattning, om vad som skiljer förbunden åt…. Bäst att tillägga för de som inte är så insatta. Men jag har ingen negativ åsikt om Jägarnas Riksförbund alls.

#17. Helt riktigt som du säger om de olika förbunden, det är min med flera som tycker som jag när det gjäller dessa. Sen är det inte sakt utan jägarförbundet gör saker som är bra också, men i stora hela stämmer det bätre med jägarnas riksförbund för mig o mina jaktkompisar.
Hehe och här hemma anses båda förbunden var kommunistgäng…..

#19. Nu hängde jag inte med riktigt?
Tur att alla inte har samma åsikter i jaktfrågor… då skulle livet bli rätt tråkigt.

#21. Ja håller med dej fullkommligt, men tänk den jakten som var när vi var gröngölingar på jakten, vet i tusan om inte det var trevligare då, man kunde ringa grannar o säga till skall vi jaga ihop o gränserna var inte minerade som i dag, i dag har det blivit för mycke pengar i jakten o avensjuka o missunsamhet.
HAha, ja sambon har en kul åskådning.den är mest på skoj. Han kallar alla bönder som får EUstöd för komunistgäng också. Behöver jag säga, att han uppbär gårdsstöd själv? HAHAHA! Men han är INte blå, tro ine det. Men han avskyr allt vad kollektiv är. Avskyr mao även det idiotiska älgskötselområdet. som vi näsan är piskade att vara med i.

#23. Jojomensan jag tror janne o gunilla är så blå, tro ja det skogsägare o maskinstation o aksier i flygplatsen har jag för mej
HAha Nore GRRRRRR….. Om det är något vi hatar… Så är det Näsinge flygplats! Hihi, Mitt är mitt och hans är hans. Så jag är varken skogsägare elelr maskinägare. Men katterna är MINA! Nä du blå är vi INTE. Det kan jag på heder och samvete lova dig.

#25. hihihi tror dej inte, vet nog hur det är med lyxfruarna där nere på kustsidan, äter hummer varge vecka o mussler inför helgen o en kagge hembryggt äppelvin

#27. Nä du inte vin inte, ska de vara något så skall det vara yrsel i det o inte bara sur gäst saft, hualigen va hemst
Men menyn i dag hoss dej gillar jag o i morron också, ja hör att det är förmöget folk som äter fläsk två dagar i rad, nu förstår jag varför takseringarna är så höga där nere hoss er. HIHI nu har jag nog fått yrvädret varm igen.
Nä, yr i huvet vill jag inte bli, jag hatar att åka karusell. Hehe, om du visste, att det var fläsk jag köpt till pensionärspris, hade du ätit då? Jag är en sån där halvaprisetjägare i butikerna……Grisen vi köpte till jul har tagit slut, nämligen. Vi fick tag i hel styckad gris för 25 kr/kg. Tycker jag är helt ok pris
Säkert svart….. så gör de blåa…..
Nix, inte alls. köpt på Nordby supermarket.