Om rovdjursdebatter.......
på grund av önskemål som jag fått, så ska jag göra ytterligare försök här inne, att åter tillåta samtliga rovdjursdiskussioner. Men jag ber er, som ger er in i dessa diskussioner, håll huvet kallt och sitt på händerna minst en halv timme, innan ni plitar ner något. Skilj på sak och person. Respektera våra trivselregler. Alla ska kunna trivas här inne, vare sig de är rovdjursvänner eller -ovänner.
Detta är det sista försöket jag gör i detta, annars så kommer min fåniga hemgjorda regel att återinföras.
Men diskussioner om POLKAGRISKARAMELLER är totalt förbjudna.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Bra beslut!
mvh Martin
Ok……
Bra, nu kanske det kommer att handla lite om svensk natur igen

#0. Jag frågar så här om en viss mäniska har sakt en sak i en debatt för eller mot sidan, får jag som person säga mot detta uttalande om jag tycker det är åt skogen presis, för då atomatiskt märker jag ut denne person som gjort detta uttalande, är det ok eller inte?
Får jag sätta in inlägg där djur blivit rivna av rov tillexsempel, o får o är alla rovdjur inräknade nu o få vara med i debatten igen.?
I sådana fall har du gjort ett bra val Gunilla.
MVH Nore
Nu vet jag inte hur Gunilla har resonerat, men hon har skrivit att man skall skilja på åsikt och person.
Alltså, om person A säger att Sverige bör ha en rovdjursstam på 1 miljon rovdjur och att man skall fridlysa alla dessa, får du tycka att åsikten är dum och felaktig (motivera gärna varför). Men du får inte säga att person A är en idiot. Det är det som är skillnaden på att kommentera/diskutera/argumentera sak/åsikt vs person.
Angående din sista fråga så har hon skrivit "samtliga rovdjursdiskussioner är tillåtna igen", så det torde innebära diskussioner runt alla rovdjur.
I min tolkning, men Gunilla som är Sajtvärd har tolkningsföreträde tycker jag!
mvh Martin
Ungefär så, ja. Bara ni ine pratar om POLKAGRISKARAMELLER
Gunilla, det har med all önskvärd tydlighet framgått att vi inte får prata om polkagriskarameller (och nu var det väl dessutom rovdjursfrågan som diskuterades).
Antar att polkagrisförbudet även gäller sega råtter, rollokola och dajm. Men det handlar ju om Svensk natur här, och inte godis, så det förstår nog de flesta.
mvh Martin
Hehe, nä bara polkagriskarameller!!!!
Du vet väl att denna sajt är lite galen… I allafall sajtvärden……

Enligt jägarnas riksfurbund så har de kommit med ett förslag om rovdjuren.
Skjut alla rovdjur som uppehåller sig vid tätbebygda områden, för min del tycker jag att det börgar likna något i rätt riktning, särskilt för de som livnär sig på tamboskapsuppfödning, vi jägare får väl rätta oss lite efter detta med rovdjur, o inte släppa hundarna i de värst drabbade områdena, o vara lite mer opservanta på angrepp från dem.
Ja nu har jag tänt på facklan om rovdjuren, nu får vi se hur det går om det går debatera eller det är omöjligt som förra gången när vi jägare inte fick säga vår mening.
Kul att det får en chans till, jag tycker att rovdjursdebatterna var/är bland de intressantaste här på sidan.
Ett förslag är att vi inte använder orden "vargkramare" och "varghatare" odyl, jag tycker iaf att de orden har en väldigt dålig klang.

#10. håller med dej att det klingar illa de orden, men som du vet är det inte ens fel att två träter, det här med rovdjuren hör hemma på sidan helt klart, o jag tror vi jägare är mer resonabla när det gjäller rovdjur än övriga tyckare, där fick jag till det va.

kan ingen människa förklara vad "polkagriskarameller" betyder??? jag hänger inte med när man bara insinuerar saker och inte skriver det rätt ut så det blir begripligt
#12 Det är humor (för vissa). Det innebär inte någon insinuation. Utan man får helt enkelt inte prata om polkagrisar (godiset, som är mest känt från Gränna) på denna sidan. Det låter konstigt, jag trodde först också att det var ett täcknamn för något djur man inte fick prata om men det är det inte. Så gör som jag - hoppa helt över det bara så blir det nog bra. 
mvh Martin

Tror nog inte detta är endast om ord. Attityd och skraltig förmåga att lyssna är problemen . med tolerans för andras åsikter och sörre grad av empati så skulle det gå att debattera.
Kom i håg att det på båda sidor fins dom som har seriösa åsikter . Tyvärr e d så att här på sajten har dom som gillar rovdjur med alla medel stött bort dom som har kvaler. Så blir det inga god debatt med mäst kloninger.
Ni kann ju debattera denna artikkelen så ser man ju hur det går.
http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_standard.php?
Supplera med att detta är en av dom fyra nya för året vargflokkerna i Västra G
Det blev något fel på länken, men artikkelen fins i Bohuslänningen 22 juni med :
Nitton får blev vargens offer
Länken fungerar alldeles utmärkt.
Det är såklart tråkigt när tamdjur (eller snarare dess ägare) blir lidande. Jag vet inte hur det fungerar med stöd för rovdjursstängsel men läste om ett sådant projekt för något år sedan - det skulle kanske kunna hjälpa lite nu när det verkar vara svaga stängsel i de här två drabbade hagarna.
Sen tycker jag givetvis att det skall tas prover / besiktigas vid varje sådan här attack, och att ersättning skall betalas ut (som täcker förlusterna av djuren).
Och Erla, du får gärna (via pm, vi behöver ju inte förstöra diskussionen) förklara för mig på vilket sätt jag skrämt bort de som har kvaler (tvekar?). För trots att jag är starkt för en begränsad stam av rovdjur i det här landet så gillar jag rovdjur, och jag vill inte skrämma bort någon. Mig veterligen har jag inte heller gjort det - men för att kunna bli bättre/trevligare/artigare måste jag få veta vad jag gjort för fel. Men - det kan du svara på i pm.
mvh Martin

#14. Jag kan tänka mej som djurägare att få sina djur rivna o sen myndigheter säger det var säkert en hund, bara för att lugna ner stämningen som blir om det talas om rovdjur. Kunde de istället säg vist det var rovdjur för vi har det i området här men ni skall få fullvärde av de rivna djuren, men nu när de bara skyller ifrån sig så blir det heta känsler hoss djurägarna. För om man ser vad mycke pengar rovdjuren får kosta i fåskning om året, då skulle det heller inte prutas på vad de ställer till med heller när de herjat runt i ett hägn.
Läste du artikeln? Det var klarlagt att det var vargar (, och det var troligen också klart att det var ett alfapar som fått valpar och därför som de tagit så många tamdjur), så det fanns ingen tvekan i det (från myndighetshåll heller).
Sen är det såklart lätt att säga "ni får stängsla in fåren och ut vargen" - jag vet inte hur "enkelt" det är, och som jag också skrev vet jag inte hur det ser ut med bidrag osv till det idag. Någon som vet?
mvh Martin

#17. Det är ingen lönande affär det vet jag, o de djur som blir skadade får djurägaren stå för vetrenärkostnaderna.
Det låter så bra att man får ersättning för rivna djur. Men hur roligt är det att förlora djur som man kanske har fött upp själv och vill följa i utvecklingen. Och stängsla…jag vet hur det jobbet är. Till slut sitter man väl som i ett koncentrationsläger med all eltråd runt sig. Och även elen i ett elstängsel är inte att leka med. Har hänt dödolyckor.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Trevligt Gunilla. Måste bara säga det, mycket bra beslut. Det är väl självklart att vi inte ska vara stygga mot varann, i grund och botten har vi sökt oss hit i gemensamt intresse, eller hur?
Vi måste alla hålla ihop, annars vinner vi inget! Klart!!

#19. O skulle man gå ut o försvara sin boskap vid ett angrepp, då blir man misstänkt ett brott, o då är det du skälv som ska bevisa din oskuld, det kommer stå i tidningen . ( Tjyvjägare sköt en varg, polisutredningen är inte klar än) Jo han som försvarade sin boskap, han är redan dömd av läsarna, o vapnen är tagna i beslag, Vid ett trafikbrott så tas inte bilen i beslag eller körkort dras direkt, men vapenlicensen gör det. Det är det jag menar det skall inte vara detta velande fram o åter, utan gör lagen så vi har något o rätta oss efter, som det är i dag är det en gråzon mellan dessa får göra o får inte göra, vi vet inte o myndigheterna vet inte heller utan det skall prövas från fall till fall.
Nu får man ju skjuta förövaren i hagen hund som varg.. vi har en får bonde här som ringer ibland om räv och grannens hund som fått oändligt med chanser. varg finns ju åxå här. sen har tidningsbudet sett en björn säger han, men jag tror på vildsvin som vi inte heller har men som folk sett varsom helst just nu.

Nore frågar om vem som skall betala priset när något händer
Artikkelen i länken är en eklatant exempel att belysa hur många facetter problemen har
http://www.nwt.se/ArticlePages/200806/08/20080608132001_780/20080608132001_780.dbp.asp
- Skadorna
- Lidande
- transport
- reddningstjänst
- veterinär
- arbetet och lön
- eftervård
- förlust

Varför finns det Rovdjur? Vad lever dom av? Varför finns det Människor och vad lever vi av? Samma sak..Vem är vår fiende? Rovdjuren. Vilka är Rovdjurens fiende? Vi. Fast slaget är redan vunnet. Vi människor är kung över allt som lever här. Vi dödar varandra oxå. Tillslut rår vi inte över de vi själva ställt till med i Naturen. Det kan aldrig bli som det en gång varit. Luften blir aldrig mer lika ren. En del fåglar slutar kvittra. Fiskar dör. och när vi står där och undrar vad vi nu ska göra är det försent. Allt tycks handla om pengar och makt. och det gäller ju även diskutioner om Rovdjur. Så nu har jag inte pratat om Polkagriskarameller ;)

#23. Vem som skall betala, det tycker jag vår regerande o naturvårdsverket skall göra, för det är de som stiftat lagarna. Ett tamdjur som blivit skrämda i sken kommer aldrig bli sig lik mera efter en sådan händelse, o så är det tidsödande o igenligen ett onödigt arbete som inte behövds göras om de fått gått ifred i hägnet.
#24. Det vet både du o jag att mäniskan är det värsta rovdjur på detta jordklot, det är den enda art som försöker utplåna sig skälv. Det med föroreningar började när mänskligheten börgade, tänk att vi spolar våra toaletter med prima driksvatten. Det är helt riktigt som du säger om pengar, rovdjuren får kosta vad det vill, men kraven för uppfödare får inte vara för stora, o ändå betalar de försäkringspremier som inte är gratis.

Bra att diskussionen släpps fri här på sajten när det gäller rovdjuren.
I sammanhanget skulle jag vilja föra fram en sentens som jag tycker är väldigt klargörande: Det är skillnad på åsikt och insikt.
Jag skulle således önska att de som "vet" att det är si eller så när det gäller än det ena än det andra (på respektive "sida") faktiskt letar upp och är beredda att ge källhänvisning för påståenden som görs.
Jag tror faktiskt att om man anstränger sig lite att hitta alternativa sätt istället för att skjuta och/eller döda (avser då tjuvjakt på de mest fasansfulla sätt) för att hålla rovdjuren borta från att riva tamdjur, så når vi en djupare förståelse för respektive sida. Med människans intelligens och påhittighet att uppfinna vapen och fällor ägnade att döda och/eller skada skulle vi väl ganska lätt kunna komma på alternativ (och det pågår ju en del forskning om det också).
Till sist vill jag påpeka att den, enligt mig onödiga rovdjurs(varg)-skräck som vi har i Sverige, är till stor del okänd i områden med betydligt större och tätare populationer av rovdjur (även varg) i närheten av bebyggelse och tamdjur, än vad vi i Sverige har.
Ok, jag blandar mig inte i, men tycker att johannas förslag är bra, vi ska inte använda oss av kramare och hatare. Bara löjliga ord i sammanhanget. Härrör väl från trädkramarna i Kungsträdgården, va? Alldeles riktigt med de karamellerna från Gränna. Bara ett uttryck av min definitivt helsjuka humor. Inget täcknamn för något alls.
Det enda, håll er alla inom de ramar som finns var trevliga mot varandra. Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. Men kommunicera ska vi kunna göra i alalfall coh respektera varandra för vad vi är.
Rovdjursstammen har en gång minskats ner till den nivå som behövdes för att folk kunde leva och få sin inkomst på landsbygden. Varför ska den då ökas igen så att det bara blir problem för många . Är det kanske meningen att det inte ska finnas folk i glesbygden längre ? Samhället skulle ju spara in oändliga summor på service om folket centraliserades till städerna. Ibland undrar man.

Det tror jag inte riktigt stämmer. Det finns massor med skog/mark där det inte finns en människa på många många kvmil. Så att det skulle bero på att minskningen är anpassad till befolkningstätheten i glesbygdenhar jag svårt att tro.

#29. Våra förfäder försökte leva till börgan sidan av rovdjur men då jagade de också för att få pälsar o kläder för kylan, men som i dag är allt rov så gott som fredat, visserligen är björn ett rovdjur o där bedrivs en viss jakt på den men det räcker inte på långa vägar eftersom naturvårdsverket inte vågar gå ut med hur många björnar det fins, eller rättare sakt de vet inte, så är det med övriga rov också de vet inte hur mycke det fins. Men skulle det bli en kontrolerad jakt på dessa så skulle denna debatt dö ut om att ha eller inte ha rov i skogarna. Jag har jagat i så många år o sett hur det ändrat sig till det sämre, o det beror på att det sitter folk som inte har en blekaste aning om vad de håller på med, låt oss jägare o naturfolk sköta detta så kommer det bli bra. MVH Nore jägare
#28 Förr i tiden tror jag snarare att man försökte utrota rovdjuren, man hade helt enkelt inte råd att ha dem då att ha en ko eller inte ha en ko kunde vara en fråga om liv och död.
Nu för tiden är inte förlusten av ett djur en fråga om liv och död, även om det kan vara ett ekonomiskt (och känslomässigt) bakslag. Det finnssätt att skydda sina djur idag som inte fanns förr, även om dessa förmodligen inte fungerar till 100%
Vi har idag råd att försöka bevara de arter som vi har i den svenska naturen (och då menar jag inte bara rovdjur). Det hade vi inte förr, då varje dag var en kamp för livet och vi var tvugna att ta hand om oss själva (Kan jämföras med många u-länder idag)
rovdjuren har ju hela sverige att leva på inte bara värmland dalarna med omnejd, men de väljer ju här och här är det tätbebyggt. vi kan ju inte hålla på och söva vargar och köra dom till andra ställen heller. De drar sig till bebyggelsen för de är väl som vi som vill ha lite mac donalds mat ibland och det är väl så de ser våra hundar och får hästar och kor..och de bor inte långt in i skogen…

#31. Det är helt riktigt att de hadde så kallade rovdjurskall, de som var befriade att vara med var gravida kvinnor o präster annars var alla skyldiga att vara med. Jo att det var livsviktigt att ha sina djur kvar, för att föda stora familjer som de oftas var.
Det går inte o skydda djur helt o hållet, jo om de får stå inomhus hela tiden, men det är inte humant för djuren, o det är inte humant för djuren o bli skadade av rov, det fins djur som alldrig blir sig skälva igen.
Vist har vi råd att ha olika djur i vår natur, men jakten är nödvändig i många fall, kan ta ett exsempel, när jakt på räv minskade på grund utav att det blev en debatt om pälshandel, det var lite skottpengar på räv o det jagades räv, men efter de slutade o jaga räven på grund utav denna debatt, efter ett tag blev det mycke räv o det blev sjukdommar som begränsar stammen, undrar nu vad du tycker, är jakt det som är beklämmande eller är det skabben arten fick på grund utav vi jägare slutade o jaga räv som är mest beklämmande.
Vi mäniskor bestämde detta att det skulle vara så, fast det varit på annat sätt i hela vår historia, o inte blev det bra när förbud o massa onödiga lagar trädde i kraft
Hörde ett inlägg i den här debatten häromdan: " Mördarsnigeln har ju också kommit invandrandes liksom vargen och vem vet om den inte har funnits här tidigare. Varför ska den utrotas? Finns stora områden kvar där den kan breda ut sig till en nivå som behövs för dess fortlevnad. Det finns ju skydd som fungerar mot den och blommor och grönsaker kan man ju köpa eller importera. "
Tycker att han hade en liten,liten poäng i det han sa.

#32 "rovdjuren har ju hela sverige att leva på inte bara värmland dalarna med omnejd, " Det finns faktiskt rovdjur på flera platser än just runt värmland och dalarna. Se bara på viltskadecenters preliminära slutrapport för varg under vintern i Sverige under 2007/2008, sidan 27. Där finns det en karta som visar att vargen finns på lite större område.
33# Har jag förstått dig rätt att du menar att bara för att vi slutade jaga räv så har dom fått skabb?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Nore, utöver björn så jagas ju faktiskt även lodjur på "Licens" eller vad det nu är för sorts jakt när man får ett visst antal tilldelat sig.
mvh Martin
Haha mördarsnigeln var en bra liknelse. Men de har vi ju goda recept här inne att använda! HAHA. Skämt åsido, Gullighetsfaktorn, som kommer in igen. För visst är en varg gulligare än en slemmig mördarsnigel? Det tycker tom jag…..

#35. Stort sett ja, om jakten hadde kunnat hålla på som förut så hadde inte rävstammen blivit så stor, nu är det så med om det blir för mycke av en art så blir det i regel sjukdommar som minskar just den gruppen, rävskabb drabbar inte bara räven utan även rovdjuren som har fått angrepp av skabb, som också går plågsam död till mötes.
#38 Vilka arter, förutom räv drabbas av rävskabb?
#39 både vargar och hundar(och även tamillrar?) kan väl drabbas av skabb?

#39. Varg hund katt kanin o lo o även mäniska i enstaka fall, sen är det för tamdjuren en tröst att de har förhoppningsvis en oppservant husse eller matte som upptäcker detta i tid. Jag har inte hört om tamiller kan få det, men det sas att inte katter kan drabbas men det gör de
jo jag vet att det finns flera ställen vargen är på men arealmässigt har de här länen mer varg än hela sverige ihop. det är snett. de borde väl finnas från syd till norr..
här håller ett varg revir på att gå åt pga skabb det har drabbat även lo i det området.
Undrar hur lätt det smittar ? Jag har haft hundar som varit i direktkontakt med skabbrävar men inte blivit smittade. En skabbräv var inne i ladugården dit katterna går och de blev heller inte smittade.
Nej så lätt är det inte alla gånger, och ibland hoppar de på hur lätt som helst. Men vet man att de varit i spåret på en skabbis så tvättar jag alltid hundarna med grönsåpa..

# 44. hjälper grönsåpa mot skabb?