Älg i Malmö
http://sydsvenskan.se/malmo/article342015.ece
I går morse irrade en fjolårskalv in i Malmö, och lyckades bli inlåst på ett skrotupplag innan den nådde de centrala delarna och rusningstrafiken.
En jägare från Skånes Djurpark sköt den med bedövningsmedel och den fraktades sedan bort, nu skall den vara i ett hägn så att man vet att den inte tagit skada och sedan som jag förstod det släppas.
mvh Martin
Vilken tur att de ändå tog beslutet om nedsövning så de inte sköt den. Bara hoppas att den inte tog för mycket skada av stress också.
//Pia

Såg på TV en massa poliser, men såg inte dej, det var en liten tjur 4taggare med basthorn, det var allså en helge
Jo,knappast nån fjoling…..Men jag är liiite tveksam om det var det bästa för älgen. Detta var nog inte sista gången den blev stressad innan den kommer ut i det fria….om den överlever tills dess.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hmm… jag förstod det som en fjoling eftersom man misstänkte att den nyligen stötts bort av älgkon. Men de kanske hänger på kon mer än ett år? Eller så missförstod jag det helt. Viltvårdaren uppskattade vikten till ca 200-250 kg.
#2 Jag var inte med där, men var med i inledningsskedet och letade efter den.
mvh Martin
Tyckte inte att Hälge hade nåt "fjolinghuvud" och 10 pers verkade ha det rätt jobbigt att bära. Sen finns det ju älgar som irrar sig in i städer utan att vara bortstötta fjolingar. Men ok..jag var ju inte där, såg bara filmen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Men du kan det nog ändå betydligt bättre än mig, för det är väldigt sällan jag ser älg överhuvudtaget :o)
Jag var inte heller på plats när det blev så nära att vi skulle bära in osv, jag hörde bara ingångsvärdena från han från Skånes Djurpark, men då var ju inte älgen fälld så det är möjligt att han också ändrade uppfattning efteråt.
mvh Martin
Stackare liten…. Vi tittade på just en vad vi tror var en fjoling nere på havren för en liten stund sen. Hoppas han/hon stannar. Men denna hade inga horn. Men å andra sidan, huvet var inte så långt, så vi tvivlar på, att det var någon ko. dessutom, så hade den ingen bebis med sig. Klart, hon kan ju varit ensam, det vet man inte. Vi får väl se längre fram!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....