Lo djur
Undrar lite hur ni har det med lodjur där ni bor. Och hur ni kommit i kontakt med dem. Vad är det närmaste ni kommit en lo. Jag har som närmast haft en alldeles vid stallet. Typ tre meter från Sambon ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lo är nog det Svenska djur jag helst skulle vilja se. Var i Sverige är det lo-tätast?
Oskar

Ja, det vore lite intressant at veta. Själv ser vi ofta lospår och jag har haft glädjen att se två stycken. En gång när den passerade över vägen och vi höll på att köra över den och andra gången vid stallet. ;-)
Men någon annan är inne som vet vart det är mest lo i vårat land.
Audiatur et altera pars
Litet citat från websidan "De 5 stora"
_Lodjur finns i stora delar av Sverige, främst i de norra och mellersta delarna, och tätast lever de i gränslandet mellan Bergslagen och jordbruksbygderna söder därom, längs Norrlandskusten och i delar av renskötselområdet. Dessutom sprider sig lon nu sakta åter söderut tillbaka till sina gamla marker i såväl Småland som Halland, Västergötland, Sörmland, Uppland och Östergötland.
_
//RolfH

man har sett lo i mina trakter (stockholm, men typ 5 mil norr om, typ norrtälje), och jag och några kompisar såg en gång spår (som vi sedan kollade upp o de visade sej va lo) i snön vid järnvägen… det är väl det närmaste jag kommit en vild lo…

Tack för det Rolf, inte lätt när man är liten och blodfattig och inte kan läsa själv. ;-)
Tur vi har dig. ;-)
Audiatur et altera pars
Dottera min och jag ska till Skånes Djurpark nu på Söndag den 20. Så jag hoppas få se något lodjur där. Inte som i vilda naturen men ändå….
Kanske kan knäppa något skott med min Canon också…
Hoppas på bra väder, vill inte att min lilla Canon ska bli blöt..
//CarlS

Men vad har de för djur där? Vi söker bilder på illerns släktingar inne på iller.ifokus. Så ser du några av illerns släktingar där så kan du väl vara gullig och fota lite åt mig.
Ber snällt.
Audiatur et altera pars
Jo, ser jag några ska jag fota dem med min Canon, jag lovar.:)
//CarlS

Låter super bra det. ;-)
Audiatur et altera pars
#9 Jo, tyvärr så blev det ett alldeles förskräckligt oväder på Rovdjurens dag. Så jag vågade inte använda min Canon.
Vi kikade in hos Mården men de tyckte också att det var ett herrans oväder och föredrog att ligga inne i boet och mysa.
Kan däremot berätta att Lodjursparet har fått tillökning med en unge. Ska försöka få en bild nästa vecka istället…
//CarlS

Hej hej! Jag bor i Värmland och här kryllar det av lo! Tyvärr har jag inte haft förmånen att se några än, men en dag kanske. Däremot så stötte jag på vargen Ylva (kommer ni ihåg henne, det stod mycket i tidningarna i början av 90-talet) på en ridtur i skogen. Hästen upptäckte henne och blev skitskraj. Jag hade velat titta lite mer på henne men det ville inte hästen och stack som en avlöning med mig därifrån. Men en häftig upplevelse var det!

Ohh, Ylva kommer jag ihåg. Jag grät bra över hennes öde sedan.
Lite synd att hästen blev rädd så du inte fick se mer. Fast jag förstår nog hästen lite med. ;-)
Skenade hästen med dig, eller kunde du ha kontrollen kvar på den?
Audiatur et altera pars

#12 Ja, hästen stack med mig som tusan men jag fick stopp på honom en bit bort. Hingstar har ju sina nerver lite mer utanpå, antar att det beror på beskyddarinstinkten. Ja, just det… glömde ju att berätta varför jag vet att det var just Ylva, jo,, hon hade en bruten tå på ena framtassen så hennes spår var lätt att känna igen. Visst var det tragiskt att de sköt henne, men hon hade ju börjat beblanda sig med tamhundar och hade hon fått sådan blandvalpar hade det kunnat gå ruggigt fel.
Men jag är i alla fall för vargen, älskar detta vackra djur!

Ja de är ståtliga, och de hade kunnat försöka mer än vad de gjorde. Skickat henne nedsövd till Lappland eller vad som helst. Jaja. gjort är gjort, men man glömmer henne aldrig. ;-)
Audiatur et altera pars