Insekter.
Och flyga ska dom ju inte kunna heller, men det gör dom ju ändå….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag tycker dom är stört sköna.

#1. Sjukt trött på den myten. Klart som fan humlor kan flyga. Den myten uppkom för att han som kom med det påståendet hade räknat med fel formel. Han tänkte inte på att humlorna rör vingarna i 8or, och inte upp och ner.
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Aha, Monondacer, så det har inte med luftens temp att göra då? För jag har hört, att är det under 12 grader varmt, så har humlor svårt att flyga. Ok, denna lille parvel flög i alalfall. häftiga äppelknyckarbrallor han har….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag tog 600! bilder och inte blev det någon bra skärpa ändå.
Den bilden dög bra. Läste om humlor på "Wikipedia" Där stod bl.a. att HUMLA är ett slangord för "bisexuell kvinna". Mycke ska man läsa innan…………!
Hoppsan! Då ska man kanske inte tala om att man gillar humlor
. Men jag har absolut inga fördomar.
Här har det dykt upp massor av humlor (alltså vanliga) de senaste dagarna, tror inte jag sett så många på flera år. Jag gillar Humlor…

Jag har flygande hummlor i en fågelhålk
Men de är mindre än förr tycker jag o mer ettriga o det kan vara kvinligt det också har jag för mig
Jo hummlor är faktis ganska så mysiga men de tycker inte om att bli kramade, för det gör j…..gt ont särskilt i armhålan
Varför stoppar du den i armhålan???
Hehe!! Jag fick en innanför en hög halskrage när jag var ung och vital,som ung roade jag och ett par kompisar oss med att rulla nedför en lång grässlänt,det var skitkul! tills humlan kom med…hmpm!!
Här kommer ett bidrag ifrån mej på en humla..Jag håller med dom är inte lätta att fota..de är snabba..
Fina bilder ni bidrar med !

#5 Att dom inte kan flyga när det är kallt beror på att dom helt enkelt har svårt att leva. Insekters ämnesomsättning är annorlunda än däggdjurens. (det är därför det är så ont om insekter på vintern här)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Det krävs viss temperatur för att muskler ska kunna fungera och därigenom flyga. Vid låg temperatur är ämnesomsättning satt på sparlåga för att spara energi. Det finns inte tillgängligt nektar eller pollen under temperatur på +8 grader och därför är det ingen ide att slösa på energi och flyga vid låga temperatur.
Just nu finns det bara kvinnliga humlor. Humledrönarna födds senare på sensommaren eller hösten.
Åh, tack Bjornen! Jag har hört siffran 12 grader, men då är det alltså 8… Då kan man ha det som rättesnöre i allafall då!
Ja När jag och X.et var ute och gick en gång när vi bodde i Skåne, så råkade jag trampa i ett humlebo. JAg hade inga stövlar på mig, men långbyxor. Snacka om, att det blev snabb- stripp…..

Humlan är aktiv vid lägre temperatur än bina. Humlan har ju vinterpälsen på sig. Jag kan inte riktigt säga exakt var gränsen går och det beror också på luftfuktighet och eventuellt blåsväder.
Jag hittade detta på Wikipedias sida om Humlor.
Ett märkligt fenomen hos humlor är att de är "varmblodiga". De är i stånd att reglera kroppstemperaturen genom att förbränna fett och kolhydrater (socker från nektar). Aktiva humlor har en temperatur i thorax på 35 - 40 °C. Vid stor aktivitet kan temperaturen stiga över 40 grader.
Ska humlan kunna flyga måste temperaturen i bröstpartiet vara över 30 °C. En nedkyld humla måste därför ägna tid åt att värma upp sig så att den kan flyga. Blir en vilande humla störd, försöker den snabbt få upp temperaturen, bland annat genom att aktivera de stora vingmusklerna. Vingarna vibrerar då lätt, och man kan höra ett brummande ljud från den stillasittande humlan. När den är uppvärmd, lättar den och flyger. Denna förmåga gör också att man kan se humlor flyga vid mycket låga temperaturer. På kalfjället är det inte ovanligt att se humledrottningar flyga i snöväder, med temperaturer runt noll grader. När humlorna är inaktiva, sänker de "termostaten" och blir "växelvarma" och kroppstemperaturen anpassar sig till omgivningen.[4]
#19. Jag skriver som i den andra tråden. Gud, vad man lär sej mycket på den här sidan
Det var jätte bra information.
Jag brukar säga: "Man lär sig nåt nytt varje dag" och det brukar stämma.
#21 Det är faktiskt något jag brukar säga varje dag.
Ja tack snälla för infot!
Man hittar mycket intressant på "nätet", men oj vad lätt det är att man blir sittandes där när man letar. Tur man har semester.