Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 1327 ggr
Starfall
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag var ute i trädgården med kameran, hittade jag en intressant liten (eller stor rättare sagt) filur som satt på i mitt trädgårdsland. Vad är det för något? Ser ut lite som en fjäril, men ändå inte. Hoppas någon vet, jag är nyfiken :)

Kramar//Carro

Martin
0

Någon form av svärmare, efter att kollat lite bilder på Google Bildsök så är den väldigt lik Eyed Hawkmoth (Smerinthus ocellata), men om det är en sån eller vad det blir på svenska vet jag tyvärr inte.

mvh Martin

Starfall
0

Tack för svaret:) Jag tror att det är en sån. Har iallafall aldrig förr sett en sån, så det var lite kul att få göra det:)

Kramar/carro

Starfall
0

Jag sökte på det engelska namnet, och fick fram att det är en Videsvärmare:) Kul att veta vad det är man ser för några djur när man fotar dom:)

Puma77
0

Japp, det stämmer att det är en videsvärmare. Helt underbar är den. Vilken tur att du träffade på den och att du hade kameran md dig.

//Pia

Starfall
0

Denna videsvärmaren satt kvar på samma kvälle hela fortsatta dagen efter att jag fotat den. Den gillade nog bli fotograferad:)

Hawknestgrove
0

Jättetack för en vacker bild! Helt otroligt vacker!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Starfall
0

#6 Kul att du gillar den! =)

Kramar/carro

Starfall
0

Gunilla.H,, Såg att du är Sajtvärd här på svensk natur. Jag älskar att fota natur, och om det är någon av mina bilder du vill använda till artikel eller så, så får du jättegärna låna den :)

heliotropes
0

Den var enormt vacker.Cool

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Tack, Carro! Då vet vi alla här inne, att Carro har underbara bilder, som hon gärna lånar ut! PST… Gör sån där vattenstämpel på dina fina bilder….Så vet alla att det är dina bilder! Den var bara så häftig, den fjärilen!

Starfall
0

#10 Jag vet inte hur man gör vattenstämpel… Hm, gör man det i photoshop? Jag vet bara hur man gör vanliga loggor, och det har jag gjort på flera av mina bilder:)
Jo, den var häftig, och riktigt stor också! Min kompis hoppade till när hon såg den, livrädd men samtidigt väldigt nyfiken på vad det var för djur som satt sig på en död växtstam;)

Hawknestgrove
0

Starfall, fråga ine på Datorn i fokus!

Martin
0

Eller nog ännu bättre: Bildredigering.ifokus.se (direktlänk till en diskussion där om vattenstämplar).

mvh Martin

Puma77
0

Det går ju att använda en logga men man sänker bara opaciteten i den lite så blir den inte så markant. Det bästa skulle kanske vara att kunna göra en logga som en egen stämpel.

//Pia

Hawknestgrove
0

Haha, ämne till artikel Puma? Marny, tack för direkttlänken!

Puma77
0

Jag har inte testat själv men får jag td ngn gång kanske jag kan testa att göra en pensel eller vattenstämpel. Kan ju vara bra för dem som tar naturbilder:))

//Pia

Hawknestgrove
0

JA Puma, du skulle verkligen behöva copywrita dina grejer!