Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 1369 ggr
Veronica
0

Vad är detta för fågel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade denna lilla söting i mitt sovrum för några dagar sedan. Tog några bilder innan jag släppte ut den. Kollade i min fågelbok och hittade bara en enda fågel som det skulle kunna vara, en Gärdsmyg. Den var väldigt liten (trodde det var en fågelunge först), max 10cm lång och en lite kort stjärt.

Den hade troligen trängt sig in i den glipa vi har i sovrummet (har fönstret öppet året runt) på ca 0,5 cm…..

Söt var den iallfall =)

Amor vincit omnia

Veronica
0

En till bild

Amor vincit omnia

Veronica
0

Och ett sista, här hade den tröttnat på mig och ville gärna därifrån…

Amor vincit omnia

woodspirit
0

Första bilden sa till mig att det är en Gärdsmyg. De är så otroligt söta! Ganska skygga har jag för mig, bygger sina bon på marken och håller helst gärna till på marken. Men inne i skogen, sällan man ser den om man inte går in i skogen.

Vad skulle den där att göra, hos dig. Söker den lämplig boplats? Väldigt modigt isåfall!

Veronica
0

Ja, vi bor ju inte i skogen =) Har faktiskt aldrig sett en gärdsmyg här förrut. Bor i södra norrland och vi har ju haft det ganska kallt ett tag…..kan det vara därför den kom in? För att det var kallt? Läste att de är både flytt- och stannfåglar….

Amor vincit omnia

woodspirit
0

Jag är ju ingen expert på fåglar men jag gillar dom och matar hemmavid och kollar i böcker vad för fåglar vi har. Har sett gärdsmygen hemma i skogen, bor ca 5 mil norr om Göteborg…

Men kolla t.ex på ornitologernas hemsida(sofnet.org) eller wikipedia.org

Tror de kan hålla till hemma hos dig också…?Glad

Faxlin
0

Mycket söt liten fågel du hittat där Veronica. Så bra att inte illrarna fick tag på den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Soffan79
0

#1 vilka bra bilder du fått på den lilla pippin..

DianaK
0

men viken fin och så otroligt söt liten pippi. jätte fina bilder:))

Glad//diana

KerstinP
0

Va roligt att du fotade och delade med dig här. Fina bilder.

fiorano
0

Jag tror att det är en Gärdsmyg men dom brukar ha sjärtfjädrarna uppåt.Så vet inte vad det är för fågel.

Hawknestgrove
0

Tänkte på det jag med. men hade ha  inte lilla rumpen uppåt nån gång?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....