Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 3448 ggr
Bleenda
0

Fjärilar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad heter dom här fjärilarna som jag lyckades fånga i kameran.

Bleenda
0

Och den här.

heliotropes
0

Åhh! dom var vackra.:)

Eva // medarbetare på Perser

Puma77
0

Den första är en blåvinge, vilken av alla sorter är svårt men kan gissa på Hedblåvinge.

Den andra är en nätfjäril, vilken är svårt. Liknar ganska mycket Veronikanätfjäril. Men är det den som är på bilden ska du vara mycket glad då den idag är vår mest hotade dagfjäril enligt NN. Veronikanätfjärilen kan dock förväxlas med skogsnärfjäril men jag tycker inte undersidans teckning stämmer lika väl med den. Däremot en Nätfjäril är vi säkra på;)

//Pia

Bleenda
0

Tack ska du ha. Jag var uppe i kilsbergen och fotade lite. Och det var jätte mycket fjärilar. På en öppen liten plats i skogen. Det var svårt att fota eftersom dom inte ville vara still och så blåste det väldigt. Ska se om jag kan ha en tydligare bild. Skärpan är inte världens bästa.

moondancer
0

Håller med #3, verkar vara rätt. Sjukt jobbigt att fåfram rätt art, om man inte har fjärilen död framför sig i dom här fallen.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Puma77
0

Ah på den sista nätfjärilen så påminner ovansidan mer om Skogsnätfjärilen dock. Den är ganska variabel i sitt utseende och kan lätt färväxlas med andra arter. Men den är inte så ovanlig så det lutar åt skogsnätfjäril nu.

Ibland kan det underlätta att se både ovan och undersida på fjärilarna. Fast med 22 olika arter av blåvingar som alla påminner om varandra så kan det bli lite problemFlört

//Pia

Bleenda
0

Här kommer en bild till.

Puma77
0

Ja jag håller nog på skogsnätfjäril nu. Jättehärliga bilder. Är lite avis då jag själv inte fått tid eller så har vädret varit uselt när tid funnits. Jag har ju inte så långt till mitt ställe men ändå. Hoppas jag får en liten stund över denna vecka och att vädret är kanon.

Får njuta av mina bilder från förra året. Därav min skogsnätfjäril i lite ljusare valör;)

http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=28a482d6-5127-41a4-b038-f309f626c19e&Filename=n%C3%A4tfj%C3%A4ril.jpg

//Pia

Bleenda
0

Tog även på de härliga smultronen. När jag sedan såg på dataskärmen, så såg jag att det var fler som tyckte dom såg läckra ut.

Bleenda
0

#8 Oj, va fin. Jag passar på nu när jag har semester. Jag har i och för sej huset fullt med vovvar + 3 valpkullar. Hmmm, semester? Men jag tvingar mej iväg en stund varje dag. Och åka upp i bergen är så skönt då.

Puma77
0

Ja här finns ingen semester på långa vägar. Valpar minsann, nu blev jag än mer avis:))

#9 ja de smultronen får man nog kolla lite mer noga innan man stoppar i munnen;) Ibland så märker man mer på bilderna när man sitter i lugn och ro hemma i stugan.

//Pia

heliotropes
0

"Jamma"!!! proteinbärRäcka ut tungan

Jättefina foton.:)

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Haha, Heliotropes, nä tack, då föredrar jag en saftig biff…Så vackra bilder! Tack snälla ni, för allt ni bidrar med allihoipa!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bapsan
0

Slänger upp en fjärilsbild från igår, skärpan är väl inte på topp med de är så vackra våa bevingade vänner.

Bleenda
0

Stört skön bild.

Puma77
0

#14 jättfin bild. En silverstreckad pärlemorfjäril ser det ut att vara.

//Pia

bapsan
0

Tack så mycket Bleenda och Puma, det stämmer bra det är en Silversteckad Pärlemorsfjäril den var väldigt stor och fin.

Anders 50
0

Tycker ni tar fina bilder.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

#17 Använde du det nya objektivet?

bapsan
0

Nej jag tog zoomen det blir så himla kort skärpedjup med det nya. Jag vill helst få skärpa över hela insekten om det går.

bapsan
0

Tycker ni har tagit fina bilder också på era fjärilar.