Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 4141 ggr
Anders 50
1

Var är svalorna ?

För första gången under mitt liv så finns det inga svalor här på gården. De har minskat de senaste åren och förra året fanns det bara 3-4 ladusvalor här. Miljön häromkring ska ju vara perfekt för svalan. Någon som har en förklaring ?  Och hur har ni det hos er med svalor ?Däremot så finns här tornseglare i samma antal som tidigare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom är nog här. En del i alla fall.

Tog några bider i lagården. Därav dåliga bilder.

Bleenda
0

Här kommer en bild till.

Bleenda
0

Och en till. Här finns det gott om dom. Dom flyger över åkrarna och fångar insekter. Ibland får man nästan ducka. Men det är bara i lagården jag lyckas få dom i kameran. Än så länge.Glad

Martin
0

Jag tycker jag har sett ganska mycket svalor utanför Malmö även i år. En hel del inne i Malmö också.

Här en bild från Kollevik förra sommaren.

mvh Martin

Anders 50
0

Märkligt vad man saknar deras "tjattrande kvitter". Det är liksom inte sommar förrän svalorna kommit.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

#5. här kör de som de hadde betalt på kvällarna, satte mej en kväll vid hygge o en sandhåla o jädingen vad de flög, blev begajstrad i hur de flög utan att kolledera med varan, det var inte det jag satte mej för att titta på men det var rena konstflygningenSkrattande

Hawknestgrove
0

JA vi har samma hyresgäster som förr. Två tre par som kommer varje år.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

Vi har ovanligt många i år, de är överallt, och de kan verkligen flyga lågt och högt och loopar och i huvudet på en kompis när vi satt och fikade….

Katarinaj
0

Bor i Norra Skåne och pratade just om detta med Svalorna med en bekant, för här är ovanligt lite Svalor.