Naturen tar tillbaks
Här kommer en hög med bilder som vittnar hur naturen håller på att ta lite tillbaks till sig..det är bilder som är tagna i gamla Grängesberg,pga.rasrisk flyttades hela samhället en bit,malmgruvan slog igen 1989 och sedan dess har dagöppningen blivit till en stor ljup sjö.
Den här bilden visar en av flera stora sprickor som finns i området.
Mäktiga bilder. Bilarna var verkligen "miljöbilar". Tur att du kom oskadd därifrån och inte föll ner i nån spricka…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tack! det var roligt att få lite dokumentation därifrån..det försvinner ju sakta men "säkert".
Vi var tre stycken som gick tillsammans..tyvärr håller ungar till flitigt där,fast det är känt riskområde och spärrat,det är ju ingång på egen risk…
jag fick utöva mynderi direkt jag kom dit,där var ungar som klättrade högt upp i ruinerna..de har inte förstånd nog att fatta riskerna…peppar peppar….än har det inte hänt något,men den första katastrofen kommer sällan anmäld…
Här kan man gå in och se gamla bilder på bla.dagöppningen,Skärningen.
Läckra bilder men lite skrämmande. Känns som om de skulle rasa ihop när som helst när man tittade på bilderna.
//Pia
Jag förstår inte varför man låter de fallfärdiga byggnaderna stå kvar på det där sättet, ska det behöva hända en olycka innan de rivs? (som småbarnsmamma får jag kalla kårar av ruinerna och är tacksam att jag inte bor i närheten)
Men det visar ju på ett tydligt sätt att man inte kan manipulera hur man vill med naturen utan att naturen påverkas av det.
#13 Det är sprickor i solitt berg som uppkommit medan gruvan var i drift och nya sättningar blev till…Samhället började dom flytta redan på 50-talet. När de sprängde av en laddning kunde man känna av den som en skakande åsksmäll.
#12 Visste själv inte att det fanns kvar så pass höga ruiner,vet inte varför de inte rivit dom! det kan ju kanske vara att de försent insåg det,och att köra in maskiner på flera ton där är det nog ingen som vill. Avspärrningarna har ju också försummats och vandaliserats under åren. Förstår mycket väl att du får kalla kårar,min ena son berättade nyligen att han och en kompis har vistas mycket inom området,av ren nyfikenhet och spänning.
Fina bilder. Jag är en typisk ruinromantiker. Det spelar ingen roll hur gamla de är, är det ruiner är jag intresserad. Fina foton blir det av dem också.
mvh/gurin
Ja tack för riktigt ruggiga bilder. håller med Anna där, att bara låta det stå är ju för j***t. Men i vanlig ordning, det måste väl hända en dödsolycka först. För som ordspråket säger, lås är till för ärligt folk. Så det hjälper inte, hur mycket staket och lås man säter på, äventyrslystna ungar som tror att är odödliga, de tar sig ju lätt in.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja vet inte om jag håller med om att man hela tiden skall riva allt. Personligen är jag glad för det som inte blivit rivet. Tänk på alla ödekyrkor där mödrar säkert i generationer ojjat sig över hur farliga de varit blivit rivna. Många i dag högt värderade kulturmiljöer skulle då inte finnas. Ytterlännes gamla kyrka och Sagabiografen i Adak är de som först dyker upp i mitt huvud, men hit hör givetivis också alla ruiner i Visby.
Var glada över att allt inte rivs.
mvh/gurin
Nej, självklart inte. Men att låta saker stå och förfalla så att det blir farligt,, tänk på alla djuren, som kan råka illa ut också! Vi ska inte riva allt, men underhålla det ifall det ska sparas. håller med, värdefull miljö, som vi bör behålla, men som sagt, sköter man inte om det, då bör det bort.
Gunilla
Det låter bra, men faktum är att väldigt många av de så kallade värdefulla kulturmiljöerna ansetts som skräp och rest krav på rivning på grund av ras eller hälsorisk. Det brukar inte vara förrän långt senare som någon kommer på att de borde sparas, underhållas och sättas i stånd för att bli något annat, kanske ett musealiserat industriminne.
mvh/gurin
Självklart. Som du säger, de har ett kulturvärde, även dessa byggnader. Men då bör de göras säkra, så att alla kan njuta av dem!
I detta fallet är det ju sättningar i marken som gör ruinerna farliga. Och det lär ju inte bli mindre farligt med tiden…

vilka vackra bilder, måste varit spännande att gå omkring där.. jag förstår de ungas dragning dit..
det känns spännande att se övegivna hus! Det får mig att vilja låtsas att det gått många hundra år och människan lever helt annorlunda liksom -efterkriget- eller att något mystiskt har hänt och stället har övergetts, kanske är husen befolkade av utomjordingar eller hemliga sällskap ;)
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Nej Anna, men ett gäng geologer borde kunna tänka ut lösningar även på det. Om det nu är värt det. Personligen, så tycker jag kåkarna skulle vara utmärkta till skräckfilmer…..Huuu, så läbbiga!
Vilka fascinerande bilder! Tänk, vilken aktivitet det måste ha varit där en gång. Det känns sorgligt när allt arbete nu har blivit en säkerhetsfälla. Ödsligt, tomt och förnedrande för de som en gång byggde upp denna miljö. Det borde ha sparats för länge sedan innan någon riskerar att dö därinne eller falla ner i något hål.
Åtminstone bör säkerheten runt ikring bli bättre!
Ja dina tankar är verkligen bra, Barbro. Förnedrande är ordet.

Vilka läckra bilder Heliotropes, ett monument av svunnen tid. Bilder som sätter fart på fantasin.
Visst får man igång fantasin..och vilken fart detta lilla samhället måste haft på sin "stortid"…..(dynamitområdet är turligt nog helt rensat)
Jag bodde granne ett längre tag med en nu ca:88 årig dam,hennes man jobbade i gruvan,så man har fått lite berättat om tiden som vart.
Ps.länken till gamla bilder på inlägg #10 är bara ett litet ax.mot vad som finns dokumenterat i dåtid.

Tänk vad allt kan förändras med tiden, jag bodde i ett litet sammhälle som hade allt men när järnvägen lades ned så dog sammhället så sakta och i dag finns bara någa få bosatta kvar.
Måste åka dit med kameran och föreviga de som finns kvar.
Ja det är skrämmande ibland hur saker förändras. För några år sedan, så åkte jag ner till Skåne, till de trakterna, där jag hade bott tio år tidigare. Då hittade jag med förbundna ögeon. Men när vi åkte ner, 10 år senare, kände jag inte igen någonting längs vägaran. Då pratar jag alltså inte om husen, utan naturen runtomkring.

Var hittade du dem?Hitta du dem när du var ute i skogen?

#5Jag tror att det är en Fiat 500 eller Fiat 600

Oj,Oj vad spännande:D
Ingen möjlighet att renovra? HihihI1

Tror inte det;)