Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett03-skogen
Läst 2998 ggr
lisette
0

skogshuggare

jag bor intill en skog o de senaste 3-4 kvällarna/nätterna har det jobbats friskt inne i skogen.

jag blir TOKIG, för det hörs så otroligt väl när de sågar o kör med maskinerna.

finns det ine ngn lag att det ska vara lugnt o skönt på kvällarna/nätterna?

får de jobba typ dygnet runt? o varför jobbar de på nätterna?

jag tror faktiskt det har tystnat där ute nu…

Nore
0

Du kan trösta dej att det varar inte för längre tid, o vist får de köra i skift det får de på alla arbetsplatser. Det är ett vist datum virket skall vara ur skogen varge år.

Bjornen
0

Mycket oväsen kan klassas som sanitär olägenhet, men det gäller inte vid tillfällig verksamhet. Tala med dem de kanske kan välja att köra längre bort under nsttskiften.

lisette
0

#1 aha så de kör skift? trodde det var samma gubbe som jobbade hela tiden. då förstår jag ju att det körs hela tiden.

#2 fast det ska väl vara en viss volym på det?

Hawknestgrove
0

Tyvärr tvunget, maskinerna kostar så mycket, så de har inte råd att låta dem stå still heller. Lisette, skämtsamt sagt, tänk på att det är flera miljoner du lyssnar på! sedan har vi även detta, man måste få virket ur skogen och även passa på, när man gör minst skad på marken. det blir sönderkört så det stänker om det ändå…..

Smyg dig fram och titta på behörigt avstånd! det är imponerande arbete! När man väl lär känna hur de jobbar, så blir det hela riktigt intressant, jag lovar! Kan du tänka dig, att dessa monstermaskiner har datorer i sig, där det matas in data om exakt vilken typ av virke som behövs, exakt hur mycket som är hugget och ibland även priser… Det är otroligt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nobsan
0

Säger som#4 Maskinerna är svin dyra så dom måste gå så mycket som möjligt. Det är faktiskt intressant att titta. Hur effektiva maskinerna är. otroligt.

lisette
0

#4 hadeh ellre lyssnat på de där miljonerna i min egen ficka.. ;)

jag kan tänka mig att det är enorma maskiner som kan göra vad som helst typ. men de hjälper inte mig när jag flyttat från storstad till landet för att få det lugnt! ;)

Faxlin
0

De får dock inte överskrida vissa decibel. Om du är osäker på om de har för höga decibel nattetid kan du ringa till din komun. Då tipsar de dig rätt om vart du ringer för att få ut en mätningsman. Om det visar sig vid mätningen att de överskrider det tillåtna decibelen med tanke på vart ni har ert boningshus kan du få det tyst på nätterna igen.
Min sambos arbetsplats fick stänga igen deras nattskift ett tag. Sedan köpte de upp de närmaste kåkarna så de kunde köra till klockan två på natten, men längre än så får de inte väsnas då det då är för störande för de kåkar som finns längre bort.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bjornen
0

De decibell gränser som gäller är inte aktuellt när det gäller tillfällig verksamhet. Skogsavvverkningen gäller ju endast ett fåtal dagar och då det inte gäller planlagt område ( i planlagt område kan det finnas vissa gällande gränsvärden även för tillfällig verksamhet) finns egentligen inga gränser. Men ett normalt hänsyn brukar ju aldrig vara fel.

Hawknestgrove
0

KAN trösta dig att snart är de färdiga. Som berlöning , så kommer du att om ett par år, få fina lingonmarker…..

lisette
0

i skåne?

Hawknestgrove
0

Hm…… ärligt talat, det vet jag inte……Nån annan som vet? Vet bara att här hos oss, så fick vi jättefina lingonmarker, när sambon avverkade för tio år sedan, Nu börjar det avta.

Anders 50
0

Jag är en sån som stör folk med skogsavverkning  Generad    

Vår skördare och skotare kostar 8 miljoner tillsammans. Måste gå många timmar på dygnet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Du stör inte. Det är nog så, att när folk få för sig och blir på det klara med, attt dessa pengar måste betalas in, så kanske de förstår lite bättre. Ok, man får väl hoppas, att de håller stilla mestadels av natten, men jag vet, att här ibland, så kör de treskift. Välkommen, 890-3! Intressant att få fakta.

Anders 50
0

Vi avverkade nu i våras skog som gick ända fram till kanten på trädgårdarna intill ett radhusområde. Jobbade kl. 05-22. Fick bara beröm. De tyckte det blev ljust och fint och sen slapp dom alla barr som blåste in på tomterna.  Fast ibland vid mörker tyckte man att det var lite skämmigt när man var 15 m. från husen och strålkastarna lyste rakt in i fönsterrutorna, och ibland såg man nog mer än man skulle.Vi jobbar bara  tvåskift..Tre blir för dyrt. Anställd personal får inte jobba mellan 24-05. Ialla fall inte på Sveaskog.

Anders 50
0

Kan förstå att storstadsbor flyttar ut på landet för att få lugn. Men det finns nog lite olika uppfattningar med vad som är "lugnt". Vi på "landet" kanske är mer tåliga för sånt buller som hör landsbygden till. Vet flera anläggningar som har fått flytta eller fått restriktioner på verksamhetstider m.m. för att någon "utifrån" köpt hus i närheten och klagat på störande buller som andra grannar inte har reagerat på. Och helt klart har denne nyinflyttade rätt i att det är störande för honom. OBS ! Jag menar nu inte alls att det är fel på "storstadsbor". Men ibland blir det problem. Då kan ett samtal mellan parterna, i vänlig ton, göra underverk.

Hawknestgrove
0

Tack för att du berättar! För mig så var allt detta okänt och bara trist, innan min sambo köpte sin skogsgård. Men helt plötsligt, så blev det intressant, att veta hur mycket man fick ut av en stock och hur virket klassas och allt sånt.

På fredag så ska min sambo få skälla ut SÖdra Skogsägarna. De har avverkat på grannes mark och fällt en massa i bäcken och m a o  hindrat hans vatten.  Så nu får de allt röja upp efter sig…. MEn det de fällde gjorde verkligen skillnad. Nu blev det vackert och ljust och man kan se lilla Älgsjön. Lite trist med blåbären, de fösvinner tyvärr….

soren-b
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känner jag mig lite skyldigGenerad jag jobbar med att bygga dessa " Monster "

Puma77
0

Så allt är ditt fel Sören? Flört

//Pia

Hawknestgrove
0

Åh, Sören… dreglar….. Så fina de är. Haha, Min sambo blev sinnad på Södra skogsägarna. De var stroppiga och snäste åt honom, att"vi vet vad du är ute efter, du vill ha din bäck grävd"….. Vad skulle han med det till? HAn har ju tre grävare själv! Så han polisanmälde dem. Så nu får vi se vad som händer. HAn har ju försäkringen som täcker rättshjälp. Man får ju enligt lag inte stoppa grannens vatten.

soren-b
0

#18.  Ja de är de nog… får höra de från jobbarkompisarnaCool

#19.  Ja visst, Fin färgOskyldig

Anders 50
0

Snygg maskin….. fel färg bara….Men ni kaske bara har grundat.

Oskyldig

soren-b
0

Visst, du ska se va fin dom blir med färg.Cool

Vi byggde röda maskiner förr men var tvungen att byta färg, dom kunde ju förväxlas med dom sämre maskinerna som var röda.  Vi har byggt skogsmaskiner i samma lokaler sedan 1962.

Hawknestgrove
0

Alltså, vad är det för fel på de gröna?????http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6ae2abf2-de7f-48d8-ad20-15a2fe747ef7&Filename=Jannes%20k%C3%A4rlek3.JPG

Anders 50
0

"22"Byggt sen 1962 ? Då borde den väl va klar snart. Har inte sett nån än……..  Förvånad   Skämt åsido…Hur många bygger ni där uppe i Hede om året? Är ni många anställda nu ? Många år sen jag var uppe.

soren-b
0

Sedan år 2000 när vi blev uppköpt av ett kanadensisk bolag så monterar vi bara och de blir nog ca 20-25 maskiner per år. Arbetsstyrkan består av 15 man så vi har blivit färre.

#23. Alla maskiner har sina för och nackdelar oavsett färgGlad

Hawknestgrove
0

Åh, men då har ni det rätt mysigt…..

Anders 50
0

Igår slog "nackdelen" till för mej. Windows hade tappat en configfil när jag skulle starta maskinen, men idag går det igen med ny dator. Tur man har garanti. Datorstyrning är nog bra när det fungerar.

Hawknestgrove
0

Åh, tack för bilden! ja de datorerna är en gåta för mig. Helt fantastiska!

Yvette
0

Om du Lisette tycker att det är jobbigt med ljudet så gå fram till hygget och känn lukterna av nyavverkat timmer. Ok, det kanske inte funkar på alla. Visst låter det men en annan förknippar det med så mycket annat possitivt som lukterna, att få jobba i naturen, skönt att få ta i och man mår så bra i skogen så ljuden har aldrig stört mej.

lisette
0

nu har de ju slutat hugga - tack och lov! =)

men det luktar gott, det håller jag med om!

Anders 50
0

Jag sitter ju så att säga mitt i smeten, och på våren, i sav perioden, så kan man t.o.m. få huvudvärk av all terpentinlukt från nyavverkad gran. Så starkt kan det lukta ibland.

SeaHawk
0

Åhå.. en tråd för oss som jobbar i och runt skog… här är en bild på min arbetsplats…Skrattande

Anders 50
0

#32 Bara lugn… vi är nog bara två….Glad

Hawknestgrove
0

Så fint du har det! Städat och prydligt. Annat än i min gubbes hytt….

SeaHawk
0

#33 Du menar att vi är ett utdöende släkte?Gråter

Anders 50
0

#35 Känner inte till mer än oss här på forumet än så länge. Och ute i verkliga livet ser det mörkt ut. Vi skulle anställa en ny efter en som tog pension och det var inte lätt. Det var många märkliga peroner som ville (trodde dom kunde) köra maskin. Till slut fick vi tag på en kille som börjar köra skotaren, men fick vänta tills han gått ut skolan nu i juni. Han är duktig.
Så inte är det nåt överflöd på maskinförare i allafall.

Hawknestgrove
0

Nä, och jag förstår inte, varför inte fler söker denna utbildning. Jobb direkt efter gymnasiet och bra betalt(jämförelsevis) och ingen brist på arbete. dessutom hela världen som arbetsfält om de vill.

Nore
0

Ja det är lika dant med grävmaskinister, vi fick en ny kille o hans första jobb var att åka ut med minigrävare o göra en stenkista på två gånger två meter. Kunden ringde bossen o undrade hur han tänkt sig med detta arbete, så han åkte dit o kollade det var uppgrävt till en mindre kräftdam o längst ner i hålet stod maskin, han kommentar var det fins ju en hel stenmur o lägga i hålet.          Denna maskinist fick välja på att gå i verkstad eller sluta, o han slutade.      Så vi är också ett utdöende släckte som ni skogstroll.

MVH Nore

Anders 50
0

Många går utbildningen, men ofta verkar det som det bara är för att få tiden att gå för en del. Sen märker man ibland när kurserna är ute på praktik att det är mer lek än allvar.
Och sen är det ju så tyvärr, att med de pressade förhållanden som många maskinägare befinner sig i, att det behövs erfarna förare. En som kommer direkt från skolan presterar oftast inte lika mycket som en erfaren. Det tar ett tag innan man blir van.

Nore
0

#39. Ja det mesta går ju på löpande o då vill det till att det händer lite, för en sakning på ett bygge skulle säkert sprida sig fort, om att anlita inte dem för det kostar bara penninger o inget blir färdigt.                  Det här som du nämner om att många går utbildning för att ha något att göra, kanske lite kol köra en skördare eller en larvgrävare eller annan maskin o kanske lite lek.     Men man kan ta fel också, det anstäldes en kille inte av denna värd, gällivarehäng o ringar i öron o vet var mer o såg allmänt otrevlig ut, men värdens bästa jobbarkompis hjälpsam o aldrig sur om det blir kvällsjobb o alltid ett lende på läpparna.