Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett03-skogen
Läst 2539 ggr
Hawknestgrove
0

Sagan om lingonen....

En gång, för länge, länge sedan, på den tiden, när man satte ut sina barn i skogen,då man inte kunde försörja dem, så hände detta…..

En far tog med sig sina små barn till skogenochplacerade dem där. Med tungt hjärta,men så var det.

De två barnen,en flicka ochen pojke, skulle således klara sig själva, eller dö.

Nåväl, detta såg Gud och ville hjälpa barnen. Då skapade han blåbären, så barnen fick något att äta.

Detta fick Djävulen se och blev så förgrymmad, så han skapade eldröda bär, lingon, för att få barnen till sig. 

Men Gud var smart. Han fick se de fina röda bären och satte sin välsignelse över alla lingon. Så därför, om ni tittar noga, så har alla lingon ett litet kors på sig…..

Barnen klarade sig, tack vare lingon och blåbär.

Var det inte en vacker saga, så säg?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cristine
0

Joo..väldigt! Så fort de kommer upp ska jag ut och titta. Jag har väldigt mycket blåbärsris på min nya tomt har jag märkt.. jag älskar blåbär. Har inte sett nåt lingonris men har inte genomsökt hela tomten än.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bjornen
0

Och sedan fortsätter det med kråkbär och enbär. Titta noggrant på dem.

Hawknestgrove
0

Åh? är det små kors på dem med? det får jag kolla…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#3. jo faktis så har du rätt, har faktis tänkt på det när jag suttit o ätit blåbär o lingon i skogen, förbaske mej vad sugen jag blev på blåbärspankaka.

heliotropes
0

Mmmm! Klappgröt med lingon eller havregrynsgröt omgjord till blåbärsgröt..de´är grejer de´för oroliga magar..:)

Eva // medarbetare på Perser

Anders 50
0

Och så är blåbär bra för synen !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
0

Blåbärsgröten ska vara gjord på kornmjöl eller i värsta fall rågmjöl.

heliotropes
0

SmaksakFlörtsen tror jag att det är vad man är van med och uppvuxen med,blåbärsgröten på havregryn fick man ofta under uppväxten då min mamma var en flitig bärplockare. Själv var man med i skogen och sysselsatte mina småbröder,det blev många djur av kottar och stora bondgårdar,fantasibrist led jag aldrig av då.Glad

Eva // medarbetare på Perser

Cristine
0

Färska blåbär till glass tycker jag är gott..rårörda med lite socker

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.