Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 14-vandring-film-reservat-resor
Läst 3429 ggr
ParaKiss
0

Vandra i sommar!

Tjo! Jag har planer att ut o vandra och campa för första gången i mina 22 år i sommar ^^ (blir senare i Juli månad)

Jag bor i Bollnäs (Hälsingland) . Bra tips på ställen man kan vandra på? Vill se vacker natur och lite vilda djur man kan fota! ^^ vill vara ute i några dagar. Kanske någon vecka eller något sånt. Allafall minst 2-3 dagar

Och vad är det man ska tänka på? Vad ska man ha med sig? =)

mvh Annie

Nore
0

Det är viktigt att du har kläder som tål diversse strapatser, o att du har bra på fötterna, o gärna ombyte, det kan bli regn eller annars svettas du o vill han nogot frärst på dej vid kvällens slut.jag går alldrig ut utan kniv o en liten yxa o tänstål men tänstickor fungerar bäst o snabbast, du talade inte om du skulle leva på vad naturen gav dej eller soppor o macker.

ParaKiss
0

antar det blir både och jag kommer leva på =) eftersom det blir första gången så vill man ha lite reserv mat om man inte skulle fixa något som naturen ger :)

Hawknestgrove
0

Ja käka ingen gräshoppssoppa i allafall….Men ta med dig torra varor, kolbullar är ju jättegott att göra över öppen eld!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

corabora
0

Du kan börja att prova med Finnskogsleden som uppvärmning för att gå igenom dina saker så att du vet hur de fungerar och att de håller för påfrestningarna. Ska du försöka leva av naturen räcker nog dessa 35km några dagar och det är inte långt tillbaka om krafterna skulle börja tryta. 

http://www.bollnas.se/Webtest/webredriktigare.nsf/afba743d8701b713c12566ba002ed873/ab539d36d91cb8e7c1256c8600503cd2?OpenDocument

Sedan är det bara att fortsätta med Hälsingeleden

http://www.bollnas.se/webred/webred.nsf/afba743d8701b713c12566ba002ed873/536ed172b0dfdacdc1256c8600495f22?OpenDocument

Hawknestgrove
0

Se där, så fina tips det kom fram!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Great-North
0

Det viktigaste kanske är karta och kompass å en varm sovsäck.

TinaNordberg
0

Eftersom det kan bli en hel del packning behöver du en bra ryggsäck som är anpassad för dig. Viktigt är höftbälte o bröstrem så du avlastar axlar o rygg. Viktigt att packa ryggsäcken rätt. Tunga saker i botten och lätta överst.

Frystorkad mat är lätt att bära, då kan man behöva ett stormkök eller göra upp en brasa. Myggmedel o skavsårsplåster kan vara bra att ha.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Bleenda
0

Och stadiga kängor som man gått in ordentligt.

Nore
0

Jag läste du skulle vara ute två tre dagar, då behövs inte så mycke med sig, nu fins det bär o svamp o fisk i sjöarna, men ett lätviktskök är alltid bra att ha till hans o en bra kniv o plåster o salvor för de blesyrer som kan bli, o som någon skrev en skaplig kompass o karta över området du skall röra dej i.          Så du kommer få mycke plats kvar i ryggsäcken, o torkad mat fins i många livsmedelbutiker till billig penning, det du skall ha med som är viktigaste är ombyte av sockar, det är som bensin för bilen det är ett måste.

Nu önskar jag dig en trevlig tur, o hör gjärna av dig o berätta om din upplevelse, för vi mäniskor uppfattar naturen på olika sätt, en del tycker den är obekväm, o vi andra laddar våra trötta baterier o upplever det som sinnesfrid.

Martin
0

Själv laddar jag redan för sommarvandring nästa sommar.

Vet inte riktigt vart det blir, men att det blir Sverige och långt norrut är nog bestämt. Finns så mycket jag vill se där uppe.

Också lockar Kebnekaise, varit där två gånger utan att komma upp på toppen…

mvh Martin