Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 19-fåglar-vilt
Läst 2406 ggr
aase-andersson
0

föda upp hönor

Fick bekräftat att jag har en födoämnesallergi som är lite jobbig att vänja sig vid. Nu undrar jag om det går att föda upp hönor och få ägg om man inte utfodrar dom med spannmål?

jag tål inte kyckling,kalkon eller ägg. för jag är gluten allergisk och även mot havre och soya. Och mot vit fisk och räkor. Listan är lång med allergier men det är just höns jag vill veta just nu..

[Norum]
0

Vad har kyckling, kalkon och ägg att göra med gluten? Menar du att dom skulle vara uppfödda på mjöl? Har aldrig hört talas om det… De jag känner som är gluten äter då kyckling och ägg..

aase-andersson
0

de flesta föder ju upp sina hönor på spannmål. men jag har gjord ett test som är långsamt igg och det visar att jag är allergisk mot kyckling och kalkon och ägg, och min undran var om man själv kunde föda upp dom utan det för att testa om jag tålde dom sen. för läkren sa att de flesta djur som är spannmåls uppfödda kan jag reagera på. äter ju mest vilt till vardags och inget köpt kött utom då kyckling. som jag nu inte tål

[Norum]
0

Njae… Då vet jag inte hur man gör faktiskt. Knivigt…

Bleenda
0

Jag gav mina höns mycket grönsaker, men värpfoder för att dom skulle värpa bättre. Kolla med foder rådgivaren på "Granngården" Dom är bra på sånt här.

Fyyy, vilket öde. Jag har själv pollen, födoämnes och nu troligen gluten och eller lactos. Det är bara att bita ihop. Man kan ju äta potatis i alla fall, än.Skrattande

Vad tror du om skogs fågel? Om man kan få dispans för att få jaga det under andra tider pga allergi. Vet en liten grabb som bara kunde äta älg.

Anders 50
0

Höns är ju mer eller mindre allätare så nog skulle dom klara sig utan spannmål. Bara dom får alla vitaminer och mineraler de behöver. Tål du majs, så är det ett alternativ. När vi hade höns förr i tiden gav vi dom mycket kokt potatis, och rester från hushållet.  Sen var dom frigående på sommaren så då hittade dom ju mycket annat smått och gott. Spannmål fick dom ju bara för att det fanns på stället.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Snacka lite med Cuyo här inne, han är glutenallergiker och känner problemen! Det är tom vissa kryddor, som han inte tål! Just det, majs. OCh som ovanstående talar om, potatis. Så inte behjöver de spannmål, inte…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

nej majs och soya tål jag inte heller… men inte ska jag gräva ner mig för detta… tål ju rött kött vilket jag var livrädd att jag inte skulle.. tänk att aldrig få äta en älgfile…..

Hawknestgrove
0

Men då får du gå på potatis då. Det äter ju höns. De är ju allätare.

pyromanen
0

#8 fast bara potatis går inte, då får stackars hönsen brist på en massa ämnen!

Hawknestgrove
0

Nä, men de äter ju medförkärlek gräs och även köttrester och allt! Vår granne i Skåne hade höns oc h hämtade ben åt sina hundar. När hundarna hade gnagt rent, så langade han in bene till hönsen, med mer eller mindre förekomst av fluglarver. efter en dag, så var benen kritvita och rena så du kunde äta med dem skälv… Sen utfodrade han även med foderbetor och fodermoröter. Visserligen hade han även vanligt värpfoder också, men et  var för att han sålde ägg. Vad säger dietisten? För du måste ha fått tid att prata med en sån?

aase-andersson
0

ja värpfoder tål jag inte tyvärr. men de sa att det finns men att beställa för det finns flera som mig och att det är ungefär lika som värpmat. nu kommer vi till en anna sak. jag är rädd för hönor…..

vid 6-7 års ålder blev jag inlåst av mina underbara kusiner i hönshuset hos 50 leghorns.. fick sy några stygn i huvudet efter den resan… det har blivit bättre med åren men flaxar de då krymper jag. brukar hjälpa grannen med ägg plockning och det går bara de inte är vita….

men det finns väl så många roliga raser idag så jag behöver väl inga vita…..

en jag pratade med på lantmänen tyckte jag skulle åka till bonden och hämta färsk gräs i silon på vintern och odla maggots……

Bleenda
0

#11 Köp Orpington höns. Det är en köttras och lägger hyffsade ägg. Men dom är mjuka och goa och jätte snälla. Och mycket bra mammor. Mina fick fram 2 kullar om året. Duktiga ruvare. Många raser i dag vet inte hur man ruvar tyvärr.Mina ungar gick och bar på dom och ena fick heta "kudden" för den var så mjuk. Och man fick hålla på med kycklingarna hur mycket som helst. det var bara att lyfta vingen lite försiktigt och plocka fram en.Glad

Anders 50
0

Skulle tänka mig att äggen tar lite smak av ensilage.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aase-andersson
0

Usch om äggen skulle smaka som ensilaget luktar….

ska köpa mig en bradlyrök(en dyr fn) så kan jag röka eget fläsk och pålägg fisk och annat, den är elektrisk och behöver inte passas så mycket.

Ankor har grannen ska kolla om det ingick i allergilistan. de vill inte gärna äta spannmål säger hon…

Hawknestgrove
0

Aase, det där lät intressant! Det googlar vi på! Har en massa älghjärtan i frysen och ingen som kan röka. Sambon är för lat för att bygga en egen rök!

Hawknestgrove
0

Vad kostar de? den minsta, alltså… Superintresserad!

aase-andersson
0

Det är ett varierat pris på dom där. jag hoppas att de har dom på jaktmässan i Rättvik 8-10 aug på älghundsutställningen för då brukar de ha mässpriser. kolla på bradly röken..

Hawknestgrove
0

Gjorde det. Men antagligen är de så dyra, så de itne skriver ut pris…..

aase-andersson
0

ja de kostar mellan 3000-15000 beroende på hur stor man vill ha..inte billigt…

Hawknestgrove
0

Ja, det första är ju överkomligt…. Är de lättskötta, så kanske man kan tjäna in det, kanske någon vill ha något rökt….Skall ta en prat med Vår vän atlantseglarn. Han brukar vara pigg på knäppa ideer

Hawknestgrove
0

Aase, kom att tänka på en sak. Hur går det då med älgar, som har ätit havre? Rådjur med, för den delen…..

aase-andersson
0

Där vi jagar har vi inga havre älgar… och här nere så brukar vi skjuta dom i jan samma med rådjuren så sent som möjligt..

Hawknestgrove
0

Ok. För det hade alltså inte funkat det helelr?

aase-andersson
0

vet faktiskt inte eftersom vi alltid jagat så här så jag har aldrig ätit det. Bra fråga faktiskt. Har funderingar på chark med korv och rökt utan tillsatser och mjöl. det verkar vara större efterfrågan än jag trodde. Internet är en härlig träffpunkt

Hawknestgrove
0

Alltså, hade du ätit älg från mig, så hade du legat i farozonen? Tycker du ska ta ett prat med Cuyo här inne, han är glutenalergiker.

aase-andersson
0

men jag tror inte att spannmålet är det spm gör at jag inte kan äta kyckling och kalkon det är deras protein uppbyggnad. men jag tänkte i en lite längre bana eftersom ägg också var med..

Hawknestgrove
0

Ja då stämmer inte det….. Cyo är ju glutenallegiker, men låter sig väl smaka av min kycklinggryta utan problem. Men han kan inte äta något, som det tex är soya i. Curry har jag talat med hans kära hustru om, att det får han akta sig för, för vissa currysorter tål han inte heller. Men… Du kan alltså äta fisk? OCh skaldjur?

aase-andersson
0

detta tål jag inte enligt allergitestet. färskost,äpple,druvor,grape,hallon,vitkål,vitlök,zuccini,musslor,torsk,

sjötunga,kyckling,kalkon,äggvita,äggula,bovete,majs,gluten,kidney bönor,havre,pinto beans,soya,jäst,kryddpeppar,basilika,svartpeppar,cayenne,kummin,

dill,fänkål,ingefära,pepparrot,senap,muskot,paprika,persilja,pepparmint,

salvia,timjan,vanilj,meloner,mungbönor,cashewnötter,kokos,linfrö,hasselnöt,

hirs,mungobönor,brytbönor,kli,parmesan,ris,wildris,kanel

Nu kom hela listan, är mera allergisk mot torsk/vitfisk, meloner och hasselnötter, nu när man vet är det lättare att undvika.

Martin
0

Stackare, kan inte vara lätt att fixa mat med en sådan lista :o/

Fast jag kommer ihåg ett tillfälle för ett antal år sedan, vi skulle ut och äta med några vänner. En av kompisarnas nya flickvänner var allergiska mot en massa saker och kompisen var lite inne på att vi skulle vara hemma och laga mat själv "så kunde hon fixa något hon kunde äta, för ingen restaurang kan fixa mat till henne".

Fast han hade inte frågat henne, och när jag gjorde det så sade hon att det var inget problem att gå på någon restaurang bara man några dagar innan hade bestämt vilken.

Sagt och gjort, vi bokade bord och hon traskade in till kökschefen med en lista på vad hon var allergisk mot och bad honom vara beredd att göra "något av hans eget val" utifrån listan till den tid vi bokat.

När vi satt och beställde in våra grejor så tänkte jag lite att "stackarn kommer väl knappt få något" om henne, men hon tyckte inte att det var ett problem. När maten kom in så ville knappt någon äta det vi beställt - alla ville ha samma sak som hon fått. Det såg otroligt gott ut och enligt henne och de intill henne som hade ynnesten att få smaka (för diskussionen hade också varit "kan mat smaka om man tar bort allt det där du är allergisk mot) så var det gott.

Kökschefen/kocken såg det nog som en större utmaning att fixa något speciellt utifrån en lista, än att massproducera ryggbiff, kycklingfilé och annat. Men det är klart, det blir ju ändå ett stort jobb - oavsett om man skall äta ute (vilket man ju inte heller kan göra varje dag) eller om man skall laga det själv. Antar jag?

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Oj, Aase, det där såg inte kul ut alls…… MArny vilken härlig upplyftande berättelse! Den kökschefen ska ha en eloge!

aase, då får jag väl bjuda dig på gädda då,med bara salt och vitpeppar?

aase-andersson
0

låter helt underbart… tar lite semester nu, åker till thailand i morgon bitti, ska till maeh phim en liten fiskeby mot kambodja. ska bli skönt. efter de 16 dagarna så ska jag ändra kosten helt och hållet…tänker ju nu på vad jag äter men det blir mer ingående.

Synd att man inte kan ta med ägg från thailand och lägga i kläckningsmaskinen..

Hawknestgrove
0

Hur gör du med maten där nere då?

aase-andersson
0

ja just nu gar det bra, har atit lite rakor och det var inte bra,men biff och flask finns overallt. och mycket farsk frukt. men det ar varmt over 30 grader..

Bleenda
0

Vi har nog ännu varmareSkrattande Ha det så jätte skööööönt!