Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2496 ggr
Bleenda
0

Åskväder över Närke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag drog ett åskväder över oss. Det var ett rejält sådant och det kom ca 35mm på kort tid. Rapsfältet en bit bort slog ur.

Bleenda
0

Här kommer regnet.

Bleenda
0

Här är det på väg bort.

Bleenda
0

Så här ser andra bilden ut när det inte regnar.

ANNIA
0

Vi har haft åska här också i södra dalarna. Så hon var väl här först antar jag eftersom det drar sydöst neråt. Men här kom det inte många mm. Bara runt 7. Fast några av smällarna var bra nära.

Eventuellt kommer det lite mer åska för det är lite konstigt sken/ljus på baksidan hos mig. Inte säker på hur långt jag har till närkegränsen men har ca 12 mil till örebro.

Martin
0

Det är maffiga bilder, det är verkligen mäktigt när oväder tornar upp sig på det sättet.

Vi skall dock inte glömma att åskoväder faktiskt inte är att leka med. Vi glömmer lätt att det är krafter vi inte kan kontrollera och att man bör vara försiktig.

Utanför Ludvika har två personer dött idag och det troliga är att det hände i ett åsknedslag, även om man inte är helt säker. Länk till artikel i Aftonbladet

mvh Martin

Cristine
0

Vilka vackra bilder..särskilt den första. Här hos oss har alla svarta moln dragit förbi så jag önskar mej faktiskt lite regn.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bleenda
0

Jag älskar åskväder, men har en väldig respekt för dom enorma krafter som är igång.

Puma77
0

Förr satt jag ofta på vår balkong vi hade när jag bodde i hus just när det åskade. Var riktigt mysig. En kopp kaffe i handen och så sitta där. Dock fick man ibland gå in när det blev för mycket och det skallrade i kristallkronorna.

Nu saknar jag ju balkongen men inte för åskans skull *fniss* Här är det långt ifrån risk för åska men man undrar ju om det inte ska bli värmeåskväder här snart för jösses vad klibbigt, varmt och kvavt det är.

Men fina bilder på vädres makter får jag lpv att säga. Det är nästan så man känner doften  det.

//Pia

heliotropes
0

#1 Det är som Puma säger…man kan nästan känna doften av regn genom bilderna..du lyckades inte fånga någon blixt?..satt själv ute igår och tittade på blixtrarna och funderade på om man skulle lyckas fota någon.

#5 Här kan man läsa mer om den otäcka händelsen med åskan som trolig direkt orsak.

http://www.dt.se/nyheter/ludvika/article335572.ece

Jag har en väldig respekt för åskan..men inte som min Mor,hemma var det bara att sätta sig samlade mitt på dubbelsängen eller sitta i bilen mitt på en grusplan. Förklarligt låg denna jätterespekten i att hon hade blivit träffad av åskan en gång så hon slogs medvetslös, själv var jag bara ca:3år då.

Eva // medarbetare på Perser

Bleenda
0

Tyvärr blev det ingen bild på blixten. När det regnat över, gick jag ut och skulle föröka. Men dom dök upp från fel håll hela tiden.

ANNIA
0

Det finns ytterligare en artikel från dalarnas tidning och där står bland annat att dom tror att fyrhjulingens bränsle troligen antändes och förvärrade det hela.

Bleenda
0

Det är så fruktansvärt tragiskt.

moondancer
0

Åskan som verkar ha försvunnit lagom över Norrköping varje gång det ser lovande ut har äntligen kommit hit. Hurra, jag älskar verkligen åska

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
0

Och nu har den kommit ner till oss här i Småland.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Den får gärna hålla sig borta för mig. Sista åskvädret knäckte min dator mitt i natten.Men häftiga bilder. Tack!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bleenda
0

I går kväll var det ett rejält åskväder bakom Kilsbergen. Vilket skådespel. Blixtarna ljöd hela tiden och lyste upp den svarta himmlen. Jag stog ute i mörkret och bara njöt. Det kom över oss i natt senare, men inte så kraftigt. Det är väl på grund av det varma vädret misstänker jag. Idag är det en klarare luft och det fläktar avsvalkande.

ANNIA
0

Slapp åskan igår, hon gick på sidan av. Var bra mörka moln men inget hände. Dom har ju sagt att hela veckan ska det kunna bli åska.

Och jo det är på grund av värmen eller snarare den här kallfronten som kommer norrifrån som stöter ihop med den här varma luften som ställer till det.

Puma77
0

Till Småland nätt o jämt för väl här vid kusten är det döööötttt. Tar stopp innan o dör ut.

//Pia