Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 10962 ggr
irma
0

Bärfis-Stinkfly ägg inne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle duscha får jag se en stor grön bärfis/stinkfly som sitter på MIN gardin och lägger sina ägg! Helt otroligt :-)

Kan jag låta äggen sitta kvar och ta ut dom när dom har kläckts? eller hur gör man en sån här gång?

Dotra fick hålla i en golv lampa och lysa så jag kunde ta kort :-) fin var den i alla fall.----

asakall
0

Fantastisk bild irma!

irma
0

#1 tack… jag är nog inte så lite knäpp jag :-) hängt upp en lapp med "låt bli bärfisen och äggen!" i gardinen.

Nu vet vi i alla fall vilken sorts bärfis som lägger gröna ägg..grönt stinkfly,,,

OlleA
0

Härligt, Irma! Fin bild och helt rätt inställning. Glad

Olle

Bjornen
0

Det var kanske lämpligt material i gardinen.

irma
0

tack för era svar… roligt att ni gillade bilden,, är kanske inte så vanligt att man får bärifs ägg inomhus..

antagligen är det bra material, dom lär nog inte ramla av i första taget :-)

det är så intressant med insekter och särskilt de minsta ute i vår natur..

Alberta
0

Kul bild Irma. Tur för bärfisen att den hamnade i ett hem där den uppskattades. Glad

irma
0

#6 tack, Cool om familjen fått bestämma så ska nog äggen ut, men är man boss så är man Skrattande

amaira
0

Spännande att få se hur det går. Bered dig på en ganska lång väntan bara, innan de är kläckningsfärdiga. Kommer tålmodigt invänta foton på bebisarna. Skrattande

irma
0

#8 tror det tar ca 2-3 veckor innan dom kläcks,, och dom sitter stadigt i gardinen :-)

Alberta
0

Irma. det blir ingen semester i år …. Du får sitta o vakta de där små kläckningsfärdiga äggen. Glad

irma
0

#10 risk för det Cool dom verkar trivas där på gardinen, än sitter dom kvar.

Funderar om dom måste ha sol för dom får ingen sol där dom sitter just nu… men då skulle väl inte bärfis mamman har satt sina ägg där.. eller chansar hon och pluttar ut ägg överallt och hoppas att så många som möjligt ska kläckas,,,?

irma
0

Nu är dom kläckta,,mina grön stinkfly ägg,,,, (låter som jag föder upp såna) Skrattande
8 dagar tog det,, stinfly honan la äggen där den 12 juni..och igår kväll var en del kläckta.

tog ner gardinen i går kväll och tog några bilder, ska försöka ta nån bättre bild i dag där dom hänger i badrummet.

Jag tycker det är intressant, om ni ser bilden så själva dom ljusgröna äggen är själva bärfis bebisarna,,titta på dom som inte är kläckt och jämför med dom ljusgröna med små röda ögon och vita ben,,,

återkommer kanske med en bättre bild.. måste rigga upp extra lampa för att få bra ljus,.,.

men en stor fråga nu... ska jag flytta ut dessa små??? vet inte vad dom äter men dom gillar knappast gardintyget…

amaira
0

Grattis till barnbarnen!! Kyss

Gud så söta!!! Gick det så fort för dem att kläckas? Roligt att veta.

Sätt ut hela gardinen i någon buske och låt den ligga där några dagar till de har gett sig iväg, är mitt tips. Bärfisar kan inte flyga förrän de är fullvuxna, så de behöver kunna krypa över till en härligt lummig plats full med grönska. Ett buskage, ett område med högt gräs eller ogräs, ett hundkäxbestånd, eller nåt.

irma
0

#13 tackar.. är nog de enda barnbarn jag får .. :-)

ok..tack..ska genast lägga ut gardinen i nått mysigt ställe…

har en bild som jag precis har tagit,,,ställde en stol i badrummet och en golvlampa ovanpå….. allt för att få bra ljus :-)

Dom rackrana har redan ändrat färg…

amaira
0

Detär jätteroligt att se bilderna och följa förloppet! Skriv gärna upp klockslagen, så man kan följa hur fort färgerna förändras, t.ex. Tycker i alla fall jag är intressant.

OlleA
0

Grattis från mig också till de små sötnosarna! Glad

Olle

irma
0

Nu är alla sötnosarna ute med gardinen, hittade ett ställer bakom syren häcken,,, hoppas dom kommer attt hitta något trevligt ställe med mat som dom kryper till så jag kan ha in gardinen om några dagar :-)  (är just nu utan gardin i badrummet, får nog leta fram en annan och hänga upp)

tog några bilder på bebisarna + en bild var gardinen ligger …

jag hoppas det är ett bra ställe, la gardinen så bebisarna är lite i ett veck + att dom fick liten kvist med blad + en hundex kvist..

irma
0

så här ligger gardinen,,,,

OlleA
0

Säkert ett jättebra ställe, bland massor av härliga växter! Glad

Olle

asakall
1

Oj vilken spännande historia! Tänk vad fort dom ändrade färg,,,dom kommer säkert att stortrivas ute :-)

irma
0

#19 jag gick och såg ut där dom skulle vara som mest skyddad, misstänker att spindlar äter gärna såna där små, men så är tyvärr i naturen,,större äter mindre.. :-)

#20 jag hoppas dom är nöjd med mitt val :-) ska titta till dom sen och se om dom är kvar i gardinen eller om dom dragit iväg åt sitt eget håll…

BitteS
0

Det var verkligen skoj att få veta vad det var för små kryp. Fotade nämligen lika dana ägg som lagts på mitt nattlinne som hängde på tork över dagen. Jag var så fräck att jag lossade äggen och lät dem ligga bland växterna i rabatten. Kanske ska titta efter om det finns några bärfisar där nuGenerad.

Lite dåligt samvete fick jag nu… Men jag vill ju ha mitt nattlinne på..

Alberta
0

#21 Det här var trevligt att följa. Hur kommer det att gå de små ….. Glad

irma
0

Mina inomhus bärfisar är kvar på gardinen fast jag la ut gardinen för ca en vecka sedan.. hm ,,, får nog inte tillbaka den av dom..

tog några bilder av dom så,,så här ser dom ut nu

amaira
0

Intressant. De har nog kvar näring i magen, från äggen. Som kycklingar. När kycklingar kläcks så drar de in resterande gula som är kvar, i magen via navelsträngen som sedan sluter sig. Sedan har de näring flera dagar, tills alla kycklingar i kullen är kläckta och mamman börjar ge sig ut på närings-sök med dem.

bjorsa
0

Bärfisägg va kul :-)Nu får du bli en hönsmamma å dom små bärfiskycklingarna :-) Fina och intressanta bilder

mvh/bjorsa

irma
0

#25 mmm.. kan vara så,,har haft höns och kläckt fram kycklingar så det måste vara så eftersom dom itne har flyttat hemifrån ännu Skrattande

#26 är nog redan en höns mamma Skrattande som lägger ut gardinen i det gröna med bebisar på..

heliotropes
0

Denna tråd har jag inte sett tidigare,väl värd att putta upp…såå häftigt att kunna vara med och dokumentera hela deras utveckling och bilderna är jättefina.:)

Eva // medarbetare på Perser

Bleenda
0

Den var riktigt spännande.

TinaNordberg
0

Otroligt spännande att se dem utvecklas. Hos mig passade en hona på lägga ägg på en båtdyna, den hade jag inte möjlighet att spara för kläcklning. Tyvärr hann jag inte få kameran så det blev ingen bild precis då sista ägget kom ut.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Sån kul tråd! de småvar ju riktigt söta… Så fick du ju anledning att byta draperi också, inte fel det heller! Tack för de vackra bilderna!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

TinaNordberg
0

Här kommer en mera bredaxlad variant. ganska tam.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

heliotropes
0

#32 Sååå! grön…skulle nästan tro att den var självlysande.:)

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Jättevacker med de röda hörnen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

Vilka fina bilder, i spänande tråd!