Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 5672 ggr
kerstin-jernet
1

smultronväxt

Har sett en växt som ser yt som en smultronväxt men den har minst dubbelt så stora blad och blomstjälken är 2 decimeter lång. Blomman ser likadan ut som smultronets, men det blir bara likt ett litet grönt kart. Har hittat denna växt endast på ett ställe där vi bor. Har ldrig sett den för. Undrar om nån kan säga vad det är?

heliotropes
0

Är inte säker..har inte tänkt på skillnaden i bladstorleken..men det finns en som heter Smultronfingerört som är väldigt lik våran vanliga smultron. Sedan finns det en som heter Trollsmultron men den är mycket kraftigare upprättväxande 20-60cm.

Om du googlar på dessa..så kan du kanske se om det är någon av dessa.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Hur går det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Bjornen
1

Är det inte parksmultron som har större blommor än smultronen. Hela växten liknar jordgubbar men bladen är ljusare grön. De måste ha både hon- och hanplantor för att de ska ge skörd. De är vanligen som bestånd av det ena könet.

Sukram
0

Var växer den??? i en trädgård eller vild ute i naturen? Trollsmultron är ganska ovanlig och finns mest på mark som är kalkpåverkad eller så växer den där det finns "grönsten" (mörka svart-gröna bergarter som är kalkrika).

soren-b
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser bladen ut så här? Har för mig att blommorna var röda, men jag har inte en aning om vad de ärFundersam

Bjornen
0

#5 är blodfingerört (Potentilla atrosanguinea)  med röda bommor.

soren-b
0

Släkting med ölandstoken då? visst heter den potentilla frutikosa eller nått???

Hawknestgrove
0

Blir det några smultron på den? Ser ju ut som smultron precis, ju….

Bjornen
0

Ölandstoken heter Potentilla fruticosa. Fingerörterna tillhör rosväxterna liksom smultronen. Potentillaarterna bildar bara fröna och inga skenfrukter (som smultronen egentligen är).

Hawknestgrove
0

JAhapp. inget godis där med andra ord……

kerstin-jernet
0

Det är inte potentilla  sterilis eller rupestris. Den växer ute i naturen, vilt, men bara på ett ställe vad jag sett. Blombladen sitter precis som på smultronblomman. Blomstjälken är 1 1/2 - 2 dm lång och grön. Bladen är lite luden och lite ljusare under än översidan.

Bjornen
0

Det tyder på parksmultron som är medeltiidens jordgubbar och införd från Kaukasusområdet under medeltiden och finns förvildad här och där. De är ofta i stora bestånd med ett enda kön och bildar därför ingen frukt. Hela växten är något större än smultron och mera luden än vanliga smultron. Bladen är i storlek som jordgubbar men är mycket ljusare i färgen och mera luden. I övrigt kan det vara backsmultron eller mycket osannolikt scharlakanssmultron eller jättesmultron (föräldrarter till jordgubbar). De två sistnämnda är skildkönad och backsmultron är ofta också skildkönad och därmed ofta utan fruktsättning.

kerstin-jernet
0

Nu tror jag mej veta att det är parksmultron. Men det kan bara vara hon eller han plantor för det blir som sagt inga bär.

Hawknestgrove
0

Trist… Det är ju därför det finns smultron, så ma kan äta dem….

soren-b
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en tids väntan så kom blommorna på blodfingerörten så nu kan jag bidra med en bild.

Anders 50
0

#15 Och här nere är de överblommade för länge sen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Hawknestgrove
0

Så vackra blommor! Ser lite ut som vallmo!