Nu "mina" grodor...
Nu ska väl "mina" grodor få en ny chans,som jag nämde tidigare så läckte min gamla damm och tyvärr torkade även årets grodrom bort
den vecka som vi hade en riktig sommar.
Så här blev den nya dammen att se ut,lite återstår att göra.
Det är väldigt rogivande att sitta på altanen och titta på fågelbadare/drickare,de kommer med sina årsnya barn och det kan bli ett riktigt tjatter ibland.:) Jag har även hört grodorna på kvällen.:)
Vilken fin damm ni fått till ! Extra plus för stenarna !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Åh vad fin din damm är..håller med #1 om stenarna. Jag flyttade ju ifrån min som jag grävt i 4 år och inte fått njuta av
tur att här på det nya stället har jag en granne med grävmaskin.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tack! Den ser inte så stor ut på bilden men den är ca.6x3meter och den är ca.1½meter djup på det djupaste stället och den har flera olika vatten nivåer. Så jag hoppas att ev.vintersovande grodor inte ska bottenförfrysa. Jag gillar stenar i olika form och det passar mej då jag inte vill ha det för "perfekt";)natura alá retura!:)
Jag hade tur i otur,när jag insåg att den gamla dammen läckte (aldrig mera PVC-dammduk) och en ny måste göras,väntade vi på en mindre 7ton grävare som skulle gräva runt huset som skulle dräneras,på det viset fick man två flugor i en smäll gjort.:)
Och inte nog med det…många fina stenar kom fram under grävningen.:) Han som var här och grävde trodde nog man var lite knäpp OK! liiite kanske:)..där jag sprang runt och plockade sten vartefter de kom fram.:)(innan han förstod var det var frågan om:)
Cristine..du visar väl bild på den sen.;) Jag rekommenderar att du använder gummiduk om du tänker göra en damm.
Jap så var det tänkt.. det blir bild så småningom..han kan inte gräva än för det är en massa kablar över infarten så han kommer inte in.. men dom håller på att gräva ner kablarna några km härifrån så förhoppningsvis är dom här innan sommarn tar slut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Den e jätteläcker.
//Pia
#4 Vad roligt! Hoppas att du får njuta av den iallafall och även får njuta lite extra av djurlivet som blir runt och i den.
#5 Tack! Du mådde tro förresten att jag har försökt att lurpassa med kameran när fåglarna är där och har vattenskoj.:)men tji´vad dom är vaksamma,menmen!!..skam den som ger sig.:)

Vilken fin damm, o kul med grodor . Det dräller av små grodbäbisar nu på småvägarna man kan knappt gå utan att trampa på dem. Men vad lite paddor jag ser. Lycka till med fågelfotandet.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

vilken tjusig damm! verkligen fint. tänk om vi kunde göra en sån här med.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ursnyggt! Vi har en damm vi med,men långt ifrån så snygg. Men den fyller sitt syfte. Gubben grävde den förra hösten. Sk ta bild på den, så får ni se…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#7 Tack! Du får gå på fjäderlätta fötter..;) Jag är förstås glad över att det är grodor och inte paddor som huserar här.:)
#8 Tack! Finns det bara en egen tomt och lite arbetskraft så har du snart en.:)
#9 Tacktack! Ja! den får du fota så jag får se den,det är ju syftet som är den stora poängen med en damm.:)
Ja jisses, så mycket elektronik! Tar nog en massa tid att komma på…. Ok, jag köper aldrig dyra bilar, ska ni veta.
Förlåt, jag snodde tråden. nu återgår vi till huvudsaken, Heliotropes grodor!

Så fin damm!
Gunilla; vill se din damm oxå…
Åh, vad fin damm. Så´n vill jag att våran ska bli.
Jag har en damm i trädgården som jag gjorde grunden till i höstas, men som långt ifrån är fullbordad. Grodor hade jag i den gamla läckande… och grodor har det varit i den nya.
Så till den milda grad att det simmar yngel överallt i vattnet, bland näckrosorna. De har ännu inte blommat men snart…!
Kan ta något kort, ifall inte ynglen är blyga. Ska försöka i morgon!
Ja, Heliotropes, de kommer nog! Ok, bara värmen lägger sig och jag blir folk igen, så blir det bilder på dammen! Ingen skönhet, men stor…. Dessutom, så ska den, enligt sambon, vara så pass, att jag egentligen skulle kunna bada i den. Men jag cyklar hellre bort till lilla Älgsjön i allafall!
Åh, nu har de röda kommit i min lilla badsjö. Ska försöka få lite bättre bilder. Men med min otur, så tappar jag väl kameran i vattnet…..

Vilken vacker bild på den vita Näckrosen!
Nu har jag fotat röda näckrosor igen. Men de rackarna slår ju ihop blommorna så fort de hamnar i skugga!
Bilder komer i en egen tråd.
Bilder på din damm kommer väl när du har kört in dej.hehe!