Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 15990 ggr
[LenaB]
0

Ett humlebo!!

Hej på er!

Måste bara berätta…

Jag var ute på verandan och drack mitt kaffe för en stund sedan. Det är redan över 20 grader i skuggan så det var perfekt att sitta i skuggan så här på morgonen.

Jag satt och filosoferade och tittade lite runt bland mina buskar. Jag funderade på alla dessa humlor som jag har i min trädgård. Jag har visserligen massor av örter i mina rabatter men det är ändå MYCKET humlor. Men de är ju rätt trevliga små varelser. Jag har ofta funderat på var de håller hus. När jag satt och tittade runt och så föll min blick på två humlor på marken under en buske. Sedan såg jag att de gick neråt…ner i ett hål. AHA! Där har vi det! Jag har ett humlebo! Visste först inte om det var bra etter dåligt med tanke på barnen men låter man dem vara så är det nog inga problem. Man vill ju gärna berätta för dem om boet men jag tror jag avstår för då ska de väl vara där och störa dem.

Det var så konstigt i går när jag var i rabatten och skördade mina örter. På oreganon, som blommar, satt det massor av humlor. En på varje blomma. Tänkte att detta går ju inte, jag får vänta. Men jag tänkte att om jag provar att putta lite på dem så får jag se hur de reagerar. Sagt och gjort, jag föste lite på dem så jag kunde klippa oreganon. Det gick bra, de klättrade upp på nästa blomma bara. Fantastiskt, inte alls agressiva. Kanske för det är så mycket mat just nu i min trädgård?

Det blev lite långt detta men det känns ändå bra att ha ett humlebo.

Är det fler som har erfarenhet att dela med sig? Jag vet inget om humlor faktiskt…

Vh LenaB

Nore
0

Jag hadde en fågelhålk som ramlat ner under ett träd, o den kunde inte ligga där, så jag skulle flytta den, o det fick jag veta att det inte var obebodd, massor av humlor var det i denna holk o är än.

Lena
0

Här är en bra sajt om Humlor!

Det finns ca 40 olika arter humlor i Sverige. De bor oftast i hål i marken efter sorkar eller möss. Blommor på kryddväxter är mycket omtyckta både av humlor, bin och fjärilar. Det verkar som det är ovanligt mycket humlor i år. Man gör en god gärning om man odlar växter som humlor och bin gillar. De är viktigt insekter för naturen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

moondancer
0

Tipps, gräv ner en blomkruka, så har dom ett perfekt hål att bygga i.

#2  man gynnar inte bara humlor med dessa blommor, även fjärilar älskar dom.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[LenaB]
0

Ja, det verkar vara ett humlans år i år. Jag har mycket blommande örter i trädgården så det drar  ju till sig humlor. Jag skulle tro att det är ett gammalt bo gjort av möss de har övertagit. Det är väl dolt under en Rhododendron.

TinaNordberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var och övernattade vid Engeltofta utanför Gävle. På en promenadstig hittade jag något som jag trodde var ett gammalt nerfallet fågelbo. Lyfte upp det och upptäkte att jag stod med ett humlebo i handen. Tog en bild och lade tillbaka det så gott jag kunde. Innevånarna blev inte alls ilskna utan de kom snabbt till ro. Tror jag………

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Åh, vilken underbart trevlig tråd! Tack alla, som bidragit med text och  bilder och länkar! Ni är urgulliga! Är lite frånvarande just nu, har mina orsaker… Presenterar det i en ny tråd är, så ni alla vet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LenaB]
0

#5: Jag har inte sett hur ett humlebo ser ut förän nu. Tack för att du la upp bildenGlad!

Vh LenaB

TinaNordberg
0

Är det någon som känner till vilken humla det är som gör sådana bon. Hann se att de va rätt små ganska mörk färg. Inga röda, gula eller bruna inslag.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

heliotropes
0

Nej! jag vet inte vilken…vad häftigt det såg ut.:)

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

HAha, humleboet ser ut som potatis!

Puma77
0

Stenhumla kanske. Den är mörk men lite brun längst bak på rumpan. Bygger bon i marken bl.a.

//Pia

Hawknestgrove
0

JA, men håll med om, att det ser ut som nypotatis och de mörka som sättpotatisarna!