Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 2478 ggr
Martin
0

Örnattack i Dalsland

För några dagar sedan hittades ett lamm dött i en hage i Dalsland, varg hade tidigare varit i området.

Denna gången var det dock inte varg - utan kungsörn.

Källa

mvh Martin

Nore
0

Ja såg detta också, men vågade inte göra rubrik på detta också, eftersom jag väckt heta känsler förut när det gäller kungsörnen

Anders 50
0

Det har också hänt vid harjakt att örnen har tagit drevdjuret(haren). Oftast vid barmark och när skogsharen fått sin vita färg.
F.ö. så ser jag ofta örnar här, mest havsörn. De utfodras på nationalparken inte så långt härifrån. Det finns en webkamera vid foderplatsen som är igång på vinterhalvåret. Intressant att titta på.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

O vi har en känd fågelsjö som besöks flitigt av tranor o har många häckande kungsörnspar, så länge de inte brr sig om våra småhundar så är det ok, men den dan de inte gör det får vi ta när den dagen kommer

Bleenda
0

Jag funderar starkt på att sätta nät över hundgårdarna. Vi bor ju i närheten vi också av flera häckande par.

Vi sålde en stövarvalp till ett förtvivlat par som hade fått sin stövare attackerad av en örn. Det konstaterades att det var örn. Den hade punkterat lungorna på hunden så den kvävdes långsamt ihjäl . Hemskt. Och en tax höll på att bli tagen av en slaguggla under ett drevprov.

Martin
0

#1 Att väcka känslor är väl det livet går ut på? :o)

Jag ville visa på att det finns mer än ett rovdjur, det är lätt att skylla på varg såfort tamdjur försvinner - men det finns flera faror än bara vargen. Ja, även andra faror än rovdjur.

mvh Martin

skogstrolletbarbro
0

#5. Helt rätt! Vi måste få uttrycka oss.

För några år sedan hade vi får och de hade en egen lada som de fick krypa in i för myggen och knotten på sommaren. De hade fått lamm tidigt på våren och fast det nu var sommar så hade lammen inte hunnit bli så stora.

Vi var på dagsutflykt och när vi kom hem igen, så cirklade två kungsörnar över ladan. De hade riktat in sig på sitt byte men tursamt för oss och för lammen, hann de inte sätta sin plan i verket.

När vi kom hem försvann de och vi såg dem aldrig så nära igen.

[Chano]
0

Har fått hund attackerad flera ggr av örn.
en gång fick veterinären sy ihop den..den överlevde till sist men blev ingen jakthund mer.
Trädskällare alla.
Men jag tycker att man får tåla att det händer om man alls vill ha någon sorts vildmark. Våra "konkurrenter" som ändå gör livet lite mer spännande. 
Och det vill då jag som jägare ha.
Gick förresten en björn mellan husen för någon dag sen. Kul.
Tror inte den gör som Pitebjörnen och simmar utan latade sig i fiskrens nere vid bryggan.
Blir det nåt tjafs med den där björnen så får vi så att säga skylla oss själva som lämnar mat vid huset.
Men troligen drog den vidare då renset fått vara hädanefter.
Mvh/-Anders

moondancer
0

#7 Håller helt med dig! Bra skrivet!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Nore
0

Har inget i mot örnen men har de börgat utfodra såskall de inte helt plösligt sluta med denna utfodring, för då tycker jag fågelklubben i närheten skall slå sig för bröstet när örnen börjar leta efter våra småhundar i på slättnarkerna när vi jagar i höst.     

Nu får jag på pelsen antar jag för min inställning antar jag, vi har en jäkla massa gäss men den står inte på örnens meny eftersom de kan gå mellan gässen på gärdena, eller är det ett sätt för den o söka skydd för oss rovdjurObestämd