Spindel?
Åh, så häftig bild! Ja ser skrämmande ut!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Finns det någon mer som kan något om spindlar
Spindlar är jag ingen hejare på tyvärr.
//Pia
Ja krabbspindel lutar jag åt dock men det finns ju 30 arter av den
//Pia
Fick svar från Jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet
För mig ser det ut att vara en källarspindel, Meta menardi. Apansiktet kommer sig av den antagligen har för lite vätska i sig och därför blivit lite insjunken.
Jag tycker inte att det ser ut som en källarspindel, har kollat lite bilder.
Krabbspindel, kan nog vara men den gick inte i sidled, tror jag iaf
Hjulspindel, ja kanske
Benen ser ju ut att ha samma tecknng som en källarspindel, men resten tycker jag inte stämmer. Spännande !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Spindlar är svåra att bestämma från en sån bild…krävs oftast lupp och en stilla spindel om man vill vara helt säker på vad det är, om man inte kan de vanligaste spindlarna utantill
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Det kan nog fastställas att det inte är en "honom" iaf, utan en "henne" :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

#12 den ser ut som en blomkrabbspindel.
//Pia

#12 ser mycket ut som en krabbspindel av något slag. Snyggt fotat.
Missade fototillfälle idag, en geting svepte ner och grabbade tag i en spindel, stackden och flög iväg med den. Man har alltid kameran nerstoppad vid fel tillfälle.
//Olle
Vad heter de där små orangefärgade spindlarna, de där pyttepyttesmå? De är knappt två mm. Samma färg som ungersk gulasch

#15 Menar du sammetskvalster (Trombidium holosericeum)
#16 snygg bild:D
//Olle
Nä, inte om man kollar bilderna på Google bildsök. Den här är liten, liten, liten och faktiskt söt.
#18 Tror jag vet vilka du menar, de brukar krypa på jorden, men hittar inte namnet. Jordlus ?..Jordloppa ?………
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, åtta ben har den i allafall och kan spinna trådar, tror jag. Som sagt, väldigt pytteliten. ine mer än en mm i omkrets. Den är inte ovanlig, då jag har sett den i hela mitt liv på allaplatser i Sverigejag bott på.
Kan det vara ett kvalster som i bifogad länk…??
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter_sp.cgi?iljwhat=5004
denna sida har mycket men inte allt,men den har bra information om många av våra små kryp.
#15 När jag var liten kallade vi dom för lyckospindlasr Varför vet jag inte. men därimot vet jag , att om en elefant äter EN sån, så dör den.
Ja, vem vet…. Så svårt när man ser den så stor. Jag är så van att se de små,små….Haha, en elefant….. Det var nog en lika bra skröna, som den med tvestjärtarna…Lyckospindel… så fint namn!
#23 Det är säkert. Äter en elefant en ända sån där spindel så dör den.

#28 Ja där ser man och ny kunskap får man också, jag trodde att alla spindlar spinner nät, att det var deras signum liksom.

#29 Oja! det finns alla möjliga modeller av dom.:)
Endel gömmer sig i blommor och annat och anfaller sitt byta och lockspindeln bla.jagar med att springa med sina långa ben och ibland ser ju inte insekten den just för att den står på höga ben och bytet kommer nära för att lätt bli ett byte.
Jag är inte säker men jag tror att alla kan göra nät bla.för att vira in sina byten,men att bara vissa spindelarter nyttjar den för just fångstnät. Rätta mej gärna om jag har fel.

Gunilla. Om elefanten äter den lilla spindeln dör den. Den svälter ihjäl
. Inte mýcket ätbart på en sån där
Här finns det verkligen tillfälle att bota sin fobi mot spindlar. Vilka fina bilder ni tar allihop.

Har flera på lager, orkar ni med den så kommer det flera från Orsta. Den här har en ytterst bister uppsyn. Den var inte liten ca 40 mm från tå till tå. Den satt som jaktspindlar o solade sig på ett blad. Det är närapå omöjligt att smyga sig på dem, de har ögon både fram o bak
. De känner varje rörelse man åstadkommer. Och många är de säkert flera hundra i ett kirsbestånd på några meter. De här kanske inte botar fobier. Den gula är nog en färgvariant.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Håller med om sträckspindel på #31.
Fina bilde #26-#27 har bu bild på #27 från ovansidan, vill jag gärna se den.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#38 Tyvärr, han/hon jobbade idogt med sitt nät underifrån och jag hade hunden med som tröttnade på att vänta så det blev ingen ovansida.
Vad är detta för en filur?
Alla mina spindlar är av den mindre modellen, usch jag ryser vid tanken på 40 mm, mina är typ 4 mm och det räcker för mig. Iofs har den här lite längre ben än di andre
Haha, Den var bra! Så långt tänkte jag inte… Så underbara vackra bilder… men min lilla lyckospindel den har jag inte sett.KAnske det beror på, att här är bilderna så förstorade och min lilla lyckospindel, har jag ju bara sett i normal storlek….

Ja båda är rovspindlar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

En äckligt ful jäkel är det i alla fall!
#45 Det var min första tanke också.
//Pia
Hm… de därsmå röda bollarnapåinner väldigt mycket om de små röda spindlarna, jag frågar om! De är inte större!