Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 27-konst-djur-natur
Läst 1250 ggr
Erla
0

Konflikter i Örebro

Nu rapporterast  att det är lite konflikter och god dialog mellan intressenterna i Örebro äve om rovdjurstammen växer

http://www.nwt.se/ArticlePages/200806/16/20080616233002_920/20080616233002_920.dbp.asp

Nore
0

Det skall gudarna veta att det har ökat kattasrofalt, o utan att de lyssnar på oss jägare som har sett detta i många år att det är en ökning på gång

Bleenda
0

När mina grabbar nu är vuxna och söker egna jaktmarker, så brukar jag säga åt dom att kolla upp så det inte finns något varg ravir i närheten. Eftersom vi jagar med hund. Men nu finns det revir över hela landet så jag har lagt ner den frågan.Gråter

moondancer
0

Varg i Örebro, underbart tycker jag. Kan inte dröja länge innan vi får ett revir nära oss:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Bleenda
0

#3 Att det finns vargrevir i Örebro är väl ingen nyhet. Det har det funnits i flera år. Jag bor där.

Anders 50
0

Vi hade skogsarbetare/jägare från Örebrotrakten här som hjälpte till i Gudrun-stormen. Dom var rent lyriska när dom hade sett en älg här. Där dom jagade var dom slut på nåt mystiskt sätt…..

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vattnadal
0

Finns det rovdjur som jagar inom ett jaktområde så måste ju jägarna ta detta i beräkning och minska sina egna kvoter. För jägare KAN ju köpa korv på konsum, det kan inte rovdjuren göra.
Avverkas älgstammen för hårt av jägarna när rovdjuren tar sitt nödvändiga, så blir det för lite älgar kvar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0

Vattnadal, du har visserligen en poäng där, många förresten. Vi som äter kött kan köpa vårt på Konsum. Men ur miljohänseende, så är ju vilt bättre. Ok, de är idisslare, men inga transporter. Att älgstammen minskar, har nog väldigt mycket med att göra att tar man av kapitalet, så minskar både det och räntan. Så är det här med. För ärligt talat, Även om jag INTe är vän av varken varg eller lo, så tror jag inte, att de djuren har så stor inverkan på älgstammen. en ilsken älgko är inte god att tas med. Ok, varg då, för de jagar i flock. Men som konkurrent till mig i skogen, bryr jag mig inte.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anders 50
0

Blir nog så att älg och rådjursjakten kommer att upphöra på många ställen för att rovdjuren ska få mat. Finns flera jaktlag som ställde in älgjakten förra hösten.

moondancer
0

Och sen är ju den svenska älgstammen försvagad av jakt. Väldigt sällan man har turen att se någon riktigt stor älg längre

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Anders 50
0

#9 Du har så rätt. Allraminst i södra Sverige. Här har vi äntligen kommit överens på ett stort område om enhetliga regler för att få bättre kvalitet på älgstammen. Vi har hållt på i 3 år nu och det börjar ge resultat.

Nore
0

#10 Är det kalmarmodellen ni kör efter, skjuta mer kalv o småtjurar, har hört om det men är lite tveksam till det efter ingen vet riktigt hur det fungerar.

Bleenda
0

På Öland har dom gått efter någon modell där dom tydligen inte jagat oxar alls på flera år. Grabben fick slag när han var över för ett par år sedan. Han såg ursnygga oxar överallt. Men i höstas släppte dom på det. Jag har lite dålig koll på det här.

Anders 50
0

#11 En blandning av Kalmarmodellen och vår egen. Vi har haft ont om tjurar så vi har sparat från 0 och upp t.o.m. 8 taggar dessa år för att få upp tjurmaterialet. Pinntjurarna kan ju också visa anlag, bara de får nåt år på sig. Kunde sparat alla men med den "moroten" gick förslaget igenom, och över 8 fanns här inte många, så den risken fick vi ta. Många lag sparade alla tjurar. Sen har vi hård kalvavskjutning, flera lag låg på 70-80 %. Hondjuren har vi fredat efter 2 veckor. Nu har vi bra med tjur så i år ska vi börja välja bland dom, och förra jakten hade vi mycket dubbelkalv, så vi tror att vi har hittat en modell som passar oss. Kalvförande kor skjuter vi inte.

Nore
0

Vi har kört många år nu med tjur mellan 4-8 fredad ko med ensam kalv fredad, o ensam ko är också fredad.    Det kan vara markägare som bara har kalv o de jagar två dagar, o är det så de får tillfälle så blir ko utan kalv, därför har vi rätt försiktiga att skjuta kor, för man känner i regel djuren man har på skogen för de är rätt stationära av sig.

Hawknestgrove
0

Vad som egentligen hade behövts, i alla fall här, är totalstopp på älgjakt i två år. För här har de gått alldeles för hårt åt korna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#890. Jo har varit in o läst vad du skrev om kalmarmodellen, men då vill det till att alla följer den i ett älgskötselområde o att alla är med på detta, för annars så stupar det med en gång.

ja vi får väl se hur et går med debatten jag tror inte mycke på det men men jag kan ha fel.