Rovdjur
För de som är intresserade av de fem stora rovdjuren (människan, björnen, vargen, lodjuret och järven) kan jag rekommendera www.De5Stora.com.
En snygg, överskådlig site med information om de 5 stora, information om pågående debatter osv.
Mycket intressanta och informativa nyhetsbrev, "Vittring", har de också. Dels kan man läsa gamla nyhetsbrev på siten, men även prenumerera på dem. Som sagt, kan rekommenderas för alla med rovdjursintresse oavsett om man är för eller emot.
Till nyhetsbrevssidan.
mvh Martin

Tackar för länkarna. Här är intresset stort för alla djur, men lite speciellt för de stora rovdjuren faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Kan meddela att jag just nu håller på att skriva en artikel om rovdjuren i Sverige. Det kommer att bli ett debattinlägg kan man väl kalla det, och jag hoppas att det kommer att finnas många som vill delta i debatt efter artikeln.
Möjligen blir det en artikelserie om jag känner att det blir för långt.
Det kommer att vara uppdelat med dels information om rovdjursläget i Sverige, men inte bara som ett PR-inlägg utan det kommer även att ta upp vad och vilka skador de ställer till med. Många som är emot en stark rovdjursstam i Sverige säger ju att rovdjuren står för stora kostnader i form av skador på tamdjur. Har de rätt? Hur stora är kostnaderna egentligen? Hur stora är skadorna på tamdjur? Hur påverkas människan?
Som ett "motinlägg" i debatten, kommer jag även att titta lite på skador på andra sätt i naturen, finns det andra däggdjur/insekter som orsakar skador, och hur stora är kostnaderna för det kontra rovdjursskadorna?
Det kommer att ta några dagar till innan artikeln eller första delen i artikelserien publiceras, och de som tror att de har information att bidra med får gärna bidra med den. Gärna med källhänvisning.
mvh /Martin
mvh Martin
Det skall bli intressant. Jag tycker rovdjursdebatten är viktig och har med intresse föjt de debatter om rovdjur som blossar upp här på sajten ibland. Själv deltar jag inte i diskussionen då jag känner mig okunnig på området och bor i en del av landet där rovdjur knappast förekommer alls. Jag förstår att saken får en helt annan betydelse om man själv, ens familj och husdjur känner sig hotade av rovdjur i omgivningen.
Ser fram emot lite fakta och saklig information.
#3 Jag bor själv i Malmö, så det finns de som sagt rakt ut till mig att jag högaktningsfullt borde "skita i" huruvida det finns varg, lo, björn osv i Sverige eftersom att det inte påverkar min vardag. Och jag förstår dem delvis, eftersom att jag i min vardag inte träffar på de här djuren eller ser dem som problem.
Å andra sidan tycker jag t.ex. att det är väldigt viktigt att man stöttar samekulturen och samefamiljer, för när jag fjällvandrar vill jag kunna besöka deras kultur, köpa mat av dem, och så småningom i framtiden vill jag kunna visa mina barn (som jag förvisso inte har än men iaf) att det här är en kultur av Sverige, så här försörjde man sig förr osv.
Mina artiklar kommer att bygga på statistiska fakta och kommer att vara källhänvisad, och jag har så långt det går försökt inhämta information från både neutrala källor där det är rent faktiska siffror som inte går att säga något om, men även en del siffror från partiska sidor kommer att förekomma.
mvh Martin
Oj, vad svårt det är med rovdjur ändå. Jag hittade en skadad andunge i trädgården idag. Någon, kanske en katt eller en rovfågel, hade haft sönder andungens ena höft. Det såg inte så farligt ut utan jag tog in den tvättade såren och försökte ge den mat och vatten. Men ett par timmar senare dog den i alla fall. Sorgligt. Urfånigt naturligvis att ens försöka, men man har ju sina mammainstinkter. Och just då, när man bara har sympati för de stackars bytesdjuren, då önskar man rovdjuren dit pepparn växer. Det är inte lätt att vara människa och inbilla sig att man kan regera över naturen.
Förstår hur du tänker, samtidigt är det en del av naturen.
Likaså, så dukar ju många fågelungar under av helt andra anledningar också - var den skadad med öppet sår så att man kunde se att rovdjur varit där? Eller kan det kanske ha varit en fisk (större gädda t.ex.?) eller kanske bara ett misslyckat landningsförsök / hopp eller liknande som skadat den? Ibland är inte alltid naturen vad den ser ut att vara, även om såklart rovdjur/rovfåglar tar många fågelungar.
mvh Martin

Hej på er debatörer, jag tycker det är kul att ni vill ta upp detta ämne om rovdjur. Vi som bor på landet kanske inte heller kan få se rovdjur i det vilda, men har vi tur så kan det ske. Jag som jägare har sett rovdjur vid några tillfällen men apsolut inte ofta. Som ni vet så är mäniskan det största rovdjur som fins, vi är det enda djur som försöker att utplåna våran art, andra arter gör inte det. Ni som bor i städer o har en vetig syn på rovdjur uppskattar jag med flera, det är många jägare som inte vågar ta ordet i munen för rädslan att bli påhoppade för sin syn på detta. Men naturens lag är ganska tuff i djurens värd, nästan att det är grymt många gånger. Fotot på skallen kallar många trofe, inte jag för mej är det ett kranie. Men det är mycke intresant o hitta ett sådant o studera det på nära håll. I går kväll satt jag o tittade på små rovdjur, rävungar lekande utanför lyan, de var som små hundvalpar när de lekte. Inte kan man tro att det ska bli något rovdjur av dessa små varelse. MVH NORE
Ska bli intressant.
Själv tycker jag att alla oavsett var man bor har rätt att uttala sig.
Många debbatörer som har slagit på stora trumman de senaste åren har varit sådana som försökt skrämma till sig politiska poäng och skiter egentligen i frågan.
Inte så kul.
Det/de enda som brukar förstöra debatten om våra rovdjur är de som:
-Inte kan gå med på att döda rovdjur oavsett läge.
eller de som
-Vill döda alla rovdjur oavsett läge.
Mvh/-Anders
#9 Det finns för min del ingen poäng i att allt skall vara nattsvart, eller kritvitt. Ingenting (tror jag) är så för mig. Skall bli intressant att se vad det blir av artiklarna och vad vi kan lära oss av varandra. Jag hoppas på många inlägg och åsikter, och att folk från andra delar av Sverige kanske delar med sig av sina erfarenheter.
Räknar med att publicera första delen på fredagkväll.
mvh Martin

Hej debatörer, den här sidan kommer bli intresant. Vi är vuxna mäniskor o måste kunna diskutera rovdjur med sans o förstånd. Men som på alla områden fins det fanatiker som inte kan se problem o fördelar med dessa djur. Det har funnis hot mot oss som jagar o påhopp att vi skjuter alla rovdjur vi ser, aktivister som stör jakter o sätter sig skälva i fara o väcker ont blod hoss jägare. Där jag jagar är det varg o lo och kungsörn o någon enstaka ströbjörn, och så rävarna förstårss. På älgjakten i fjol kom det en tik med valpar, (varg) det var otroligt vad de smälte in i naturen o vad de rann över stock sten smidigt. Lon är mer synlig när man vet vad den har sina utkiksplatser, då kan vid rätta vindförhållande komma dem riktigt nära. Mård är ett djur som jag inte sett på många år, men det påstås att de tillhör örnens meny. Jag har även sett att rådjur minskat, o älg kalvar är det nästan tomt på många håll, så nog fins det gott om rovdjur i naturen, o kanske för mycke på en del håll. NORE

Ett PM dansade inn där sendaren uppmanar till att skriva här på sajten. Som jag ser det har ju tyvärr många av dom med fantastisk insikt och kunnskap lämnat ( i alla fall är många tysta)var fins debatörere som AndersG, ÅsaF, Brum-Bum, Bjornen, Nattfrost, vatnadal Johanna Karlsson och Marnymann osv.
#2 Marnymann meddelar att han skriver på en artikelserie om rovdjur. Kanske kann det vara en ide att släppa en artikel så kommer dom adra hit med. Det är ju et tag senn men OjOj
Och var fins alla trådar som var här om vildmark och rovdjur?
Jag skall ju inte seja at sajten är alt annat enn success, men som jag ser det är det kanske < 25 aktive av kanske 400 medlemmar
Marnymann du som har myket kunnskap vi ser framåt till dina artiklar om rovdjur.

obs fel ville endast rätta ett ord
# 2 Ska verkligen bli intressant. Men det är inget litet ämne du ger dig ikast med. Hoppas du får fram saker som ger oss anledning att nöta på tangentbordet. 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hehe, hoppsan. Det är över ett år sedan jag skrev att jag höll på med dem. Det blev därefter ett par rejält grova personangrepp och jag gjorde mig väl även skyldig till en del och jag bestämde mig för att lämna sajten.
Det blev aldrig några artiklar.
Men jag är kvar på sajten.
Just nu känns det (tyvärr) inte aktuellt att skriva artiklar på material som är över ett år gammal och inte heller vet jag om orken finns för att samla ihop den igen.
mvh Martin
# 15 Nu hänger jag inte med….Lägger du ner ? ? Blir det inget ? ?
# 15 Ursäkta.. nu var jag lite oskärpt… Gäller att kolla datum på inläggen.
Hehe. Tanken fanns där, men som sagt är det över ett år sedan.
Det kanske blir ett reportage i någon form längre fram. Men kanske inte om rovdjur. Vem vet - vi får se :)
mvh Martin

#18. Skriv ner artikel du, jag var väl en av de som inte var så snäll i mina kommentarer. O det mesta står jag för än i dag, men jag har väl lärt mej o se lite mellan fingrarna o kan även låta andra ha sina komentarer, fast jag inte håller med.
Det är om rovdjur du skall debatera för det är en grupp som tål att granskas vad de kostar oss skattebetalare o jägare varge år,
o vad RLF o övriga tycker, om vilka grupper som vill behålla rovviltet o vilka som vill ha bort dem, jag tillhör den gruppen som vill ha licensjakt på samtilga rovdjur i vårt land.
HIHIHIHI har jag hjälpt dej på traven för fortsatt debatt
Jag är också nyfiken.
Ja får du tid och möjlighet, så gärna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tycker som #21. Du skriver ju om ditt brinnande intresse för detta i # 0. I och med att du har utvecklad din kompetens på områden tycker jag det skule vara bra om du delar din kunnskap på sajten här. Och som den generöse person du framställer dig som så vill du nog inte "skita" i medlemmarna.
Dine statistiske data och konklusjoner skulle absolut uppskattas på sajten. Specielt i nuläget när så många erfarna medlemmar har lämnat sajten. Vis upp att "du är mann för din hatt" och dra igång. Spännande