Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 2777 ggr
Martin
0

Oväder på gång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Danskarna är mycket bättre än svenskarna på väder, så följer mest vädret via DMI.dk.

Har följt åskovädret som kommer mot Sverige… knappt 10.000 blixtnedslag i Danmark mellan kl 00.00-22.00 idag.

Här är senaste bilderna, när jag postar det uppdaterat fram till och med kl 23. Har börjat blåsa mycket i Malmö nu. Tror åskan/blixtarna kommer inom 1-1½ timme.

Bild från dmi.dk med senaste blixtnedslag mellan kl 20-23… gröna mellan kl 20-21, gula 21-22 och de röda 22-23. Man ser ju tydligt vilken riktning ovädret rör sig mot Skrattande

mvh Martin

Hawknestgrove
0

JA det har spåtts massa regn. Och datorns kontakter åker ur , det lovar jag…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

Har ett sånt där "spänningsskydd" eller vad det nu kallas, så den tar smällen. Hoppas jag. :o)

mvh Martin

heliotropes
0

Hugaligen!!Foten i munnen

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

MArny, lita inte på det! Det gjorde jag! Köpte ett sånt där åskskydd/grenuttag på Jula, med en försäkring som skulle täcka upp till 20000 euro utan självrisk. Grenuttaget höll inte för åskan. Vad beträffar försäkringen, så verkar den vara rätt värdelös den med. Har en konversation med Jula om det just nu, får jag inte rätsida på det,så blir det PLUS…..

Martin
0

Jo, men det jag har är inget grenuttag utan mer än ett överspänningsskydd. Det är alltså inte satt i själva kontakten utan sitter i ingående ledning och kostade någon tusenlapp.

mvh Martin

David
0

På väderprognosen så räknade de med att området kring Vänern skulle bli värst drabbad, med runt 80-100 mm regn. Inte så långt ifrån Strömstad, så det kanske blir lite påfyllning i din damm Gunilla?? :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

Oh ja…… Vi  får hoppas, att dammen håller.  HAha fårväl simma i Strömstad i morgon…..Ok MArny ett sånt.. Ja såna kan vi inte ha här. eftersom vi bor på landet, så räcker det med att exempelvis vattenpumpen går igång, så slår den ifrån. Vi har visserligen alldeles nya ledningar, men fick veta, att det inte funkar här. Man måste ha vippsäkringar, och det har inte vi.

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok.

Verkar som att det passerar norr om Malmö i alla fall.

mvh Martin

David
0

Här i Borås så åskar det just nu. Huset är, peppar peppar, välutrustat med olika form av åskskydd, så jag hoppas på det. Annars tycker jag åskan är rätt mysig faktiskt. Och det stämmer på Marnys senaste bild.

Ska vi berätta spökhistorier? :)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anders 50
0

#5 Här på landsbygden så räcker det inte med ett sådant skydd enligt el-firmor och förs.bolag. Ofta är man i slutet på ledningarna och där är värre. Har tagit lite offerter och de ligger över 10.000 monterat, om det ska vara säkert. Men hos dig i stan (?) räcker det kanske. 

Bra tips om DMI.dk. Ska lägga den i favoriterna. Genom jobbet har jag abb. hos SMHI och där stämmer det sällan.
Här åskade det i natt och kom 15 mm. regn.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

#9 Jag har ett äkta spöke här i huset, så det blir sanna historier någon natt framöver i så fall.   Glad

[Norum]
0

*11 Du är som spöken du! :-)

Hawknestgrove
0

Ja om ni undrar varför jagblev tyst igen, så beror det på den jäkla åskan. Min dator kraschade för en månad sen, fick igen den i söndags, höll på som bäst att installera program, så PANG i  bygget, bokstavligen. Där gick datorn åt skogen IGEN! Moderkort adjö, Den förra skadan av åskan här var grejer för ca 6000 kr. OCh som sagt, inget åskskydd är effektivt om man bor som vi gör ute i bushen och längst ut på ledningen…..Och i går kväll så blev vi dessutom utan internet så då blev det till att virka kattleksaker igen….

heliotropes
0

Nämen!!! välkommen tillbaksGladHoppas att grejerna håller nu.

Hawknestgrove
0

Ja min stora goa burk står i hallen och gråter. Väntar på nytt moderkort och nyinstallering av alltihopa…..Har ju laptopen, men den är ju inte på långa vägar så snabb som den stora burken. Sen så får vi väl slåss med försäkringsbolaget, så man kna fålite påster på såren. Min stora burk var ju inte gammal, ca 1 1/2 år bara…..

heliotropes
0

Tyvärr rasar priset på en dator nästan i snabbare takt än en ny bil gör i värde. Men med dessa dyra och många försäkringar man har,är det bara att krama ur de så mycket man bara kan….

Anders 50
0

VARNING FÖR ÅSKA ÖVER HÖKEBOHULT !   Skrattande

Har testat det dmi.dk:s väder. Man kan ju se hur regnet rör sig varje timme, och det stämmer bra tycker jag. Bättre än SMHI. Och vår lokalradios väder…..aldrig rätt.

Hawknestgrove
0

Ja detta är extremt område, jag lovar…… Bermudatriangeln…..Post försvinner, Mobiler har ingen täckning och inte gps heller…..