Ibland blir man så förb*********d!
Ni vet, jag brukar berätta om de vackra röda näckrosorna vi har här i min badsjö. Men jag är ju noga med, att aldrig tala om vad sjön heter.
Döm om min förvåning, när Strömstadstidningen i veckan hade reportage om Galärvandringen och visade kort på de röda näckrosorna och talade om i vilken sjö de fanns….. När jag fått tillbaka min stora dator, så ska jag scanna bilden åt er….. Jag blir så sur! Hur dum i huvet får man egentligen vara? Jag menar, det är såååååå himla hemligt var lodjur och vargar håller hus, men när det gäller fridlysta näckrosor, då är det inte så noga…..Undrar hur många näckrosor vi får ha kvar efter detta? Jag skrev till tidningen och påpekade att det var ovanligt klumpigt skrivet.
Antalet näckrosor minskar år efter år så vi behöver inte hjälp där…..

The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jaha då ska väl folk vallfärda dit, och vem vet om någon tar de fina röda Näckrosorna med sig till sin egen lilla damm. Dumt att skriva om var Näckrosen fanns, ide'torka kanske
Ja inte vet jag. Så klumpigt, så det liknar inget. Och med näckrostjuvar , så kommer annat dregel också, som eldar på klipphällen, skräpar ner och sabbar våra båtar.
De röda näckrosorna är de i förgrunden på bilden. De slår ju ihop sig, när solen går bort.
Tack för de tröstande orden…. HEHE, Lilla badsjön är full med stooooooora gäddor! hoppas de biter dem som försöker! Men de som stjäl bara blommorna, gör man inte åverkan på beståndet då? För vad kan det vara, som gör att antalet minskar år efter år? Nu kalkade de sjön år igen. Det var väl 7-8 år sen sist
Här är vad jag skrev:
Dessutom, från det ena ärendet till det andra, den där reportern som gjorde reportaget om KArlXII:s vandring, borde ha sig en åthutning av Guds Nåde. De röda näckrosorna är fridlysta. När jag pratar om dem på min sida, Svensk NAtur i Fokus, så nämner jag ALDRIG var de finns. Antalet minskar ändå utan tidingarnas hjälp. Så tacka henne så mycket, för att hon hjälper till att få dem att försvinna.
JAg blev väldigt bestört och ledsen, när jag såg det klavertrampet hon gjorde.
Gunilla Hallgren
Det är nog svårt att sia om vad som är orsaken till att det minskar i beståndet,är det så att folk sliter upp blommorna kommer det inga nya frön.
Men vattenvärden kan ändra sig väldigt mycket till det sämre för näckrosorna och de kan ju ha blivit utkonkurrerade av en ökad algtillväxt och som ofta ställer till med syrebrist,det är nog bra att de har kalkat.
Det var bra att du talade om hur dumt det var….nästa gång kanske tanken finns med.

De är bra Gunilla, på dom bara.
Här har vi ett par berguvar som häckar och med stora skyltar vid vägen uppmanas man att inte störa berguvarna… ska man göra så??
Tyvärr så måste vi skydda vår natur, ska inte de vara självklart för ALLA att respektera de som är fridlyst?
Kan du inte försöka göra lite björnspår i området, och tipsa en tinding ?
Det finns en björn som knallar runt här nere och jag har hört att kantarellerna står kvar lääänge i en del områden där det setts björnspår.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#9 ja tål at tänka på…..Var uppe på STNB och pratade med vikarierande utgivare. Han bad om ursäkt.