Fasaner
Igår såg jag den andra vuxna fasanen i vuxen ålder, som barn såg man dom ofta men nu har vi inte sett dom på 20år. En stor fasan hane sprang över vägen framför min bil så jag fick sakta ner den var så vacker att se på.
Nu vet jag att 2 års predator jakt på mink, grävling, räv och mård har gett ett otroligt resultat. tänk att äntligen få se fasaner i skogen..Orrarna och Tjädern kom faktiskt tillbaka i större mängd redan förra året…
Ja att det kommer icke odlade fasaner, är ju fantastiskt! Grattis till er!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När jag var barn så hade vi en "halvtam" fasan som alltid hälsade på på tomten. Vi hade hund i löplina och han visste exakt hur lång linan var så stackars hunden blev alldeles vansinnig när han kom på besök.
Vi kallade honom "Fassan" Tyvärr har jag inga kort på honom.
/Maria
Har i Skåne har vi utanför Malmö (och faktiskt en del inne i också) en hel del fasan. Vi har inte så mycket duvhök dock, men den har om jag förstått det fått lite fäste samtidigt som fasanuppfödare på ett par gods jagar dem rätt ordentligt.
mvh Martin
Kan man föda upp fasan och plantera ut själv? Eller annan fågel?
Visst kan man föda upp. Men jag vet inte om man får plantera ut… Finns väl massa regler om det med……
Vi har som sagt allt för mycker rov fågel för att få sätta ut fasaner. Vi har duvhökar, bruna kärrhökar och gråa kärrhökar och flera som jag inte kan namnen på men vackra är de.. men de äter upp harungarna och fågelägg och fågelungar…

Hur är det med jakt på fasan nu för tiden?
Är de fridlysta?
Här i Lund ser man ofta fasaner, man höjer inte precis på ögonbrynen om man ser en i stades ytterområden.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Från Jägareförbundet hemsida (ang Fasan):
Jakt och viltvård
Fasan får jagas i hela landet under oktober till och med januari. Jakt med stående eller stötande fågelhundar är vanlig. Fasaner jagas också genom klappjakt.
Ungfåglar utgör 75-85 % av bytet vid fasanjakt. Detta förklaras främst av att ungfåglarna är den dominerande gruppen i den jagade stammen men också av att de är lättare att jaga.
mvh Martin

#9 åhå.
Tack, då vet jag. :)
Fasan är rätt gott. MEn numera bannlyst här hemma. HAr inge lust att sponsra min tandläkare med mer pengar än jag redna gör.
#11 Syftar du på hagel?
Min tandläkare fick 6.100,- i veckan som gick.
(Men inte p.g.a. hagel i maten)

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Exakt. Inget vilt i huset som är skjutet med hagel.
De vi har blir nog snabbt till rävmat nu när de gått ur skogen och går på fälten..
Trist…. men vi får väl hoppas några klarar sig….
Imorgon skall jag ut med kameran tänkte jag. Får se om det kan fastna några fasaner på bild.
mvh Martin

Här har vi nog bara en tupp tyvärr. Tog en bild på honom när han kom gåendes i trädgården, men den bilden är bortslarvad.
Tack för de vackra bilderna! Det är granna fåglar!
ja de är allt riktigt fina… tupp har jag med sett. men när jag såg hön bilden nu så vet jag att jag sett såna flera stycken inne i skogen och tyckte det var en konstig mutation av orrhöna…
Nu har jag sett fasan tuppen så många gånger att det hör till vardagen… han är och äter i kråkfällan som vi och 2 fam till slänger all hushållsmat i.
har beställt 10st fasan hönor till honom. ska hämta dom i örebro trakten i början av juni.. kanske inte blir något annat än räv mat, men vi sätter upp en foderautomat till dom så då är det skyddsjakt 200 meter runt om som gäller..
Har faktiskt sett 2 par fasaner i år. Det har jag inte sett på många år. Jag är livrädd att någon ska köra på dom, då de går på vägen ibland
Här köpte jaktvårdsföreningen en massa fasaner för c.a 15 år sen och släppte ut. Såg knappt en duvhök förut, men sen……Efter ett år fanns inte en fasan kvar. Fasaner kräver en biotop som knappt finns på landsbygden längre. Allt ska vara så "städat och fint" och alla öppna diken igenlagda. Inga snår och buskage att söka skydd i. Och att hålla efter predatorerna är ju inte den intressantaste jakten för många jägare. Särskilt inte med dagens höga priser på jaktarrenden. Då blir det älg och rådjur som kommer först. Kanske blir det bättre nu när EU låter landsbygden växa igen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Lycka till med det lilla haremet! Hoppas de kommer att trivas och att ni har nån sån mark, som 890-3 beskriver, lite grann i alla fall!
på lördag ska jag hämta hönorna….ska bli roligt.. dyr rävmat säger sambon… förstår vad han menar…
HAHAHA! Du får väl sitta på vakt!

För en del år sedan hade vi en fasan vid sommarstugan som jagade bilar. Han verkade mest arg på ljusa bilar och ibland fick vi gå ur bilen och mota honam av vägen.
De är så fina jag gjorde ett plakat och satte upp så de andra stugägarna tog det försktigt där han höll hus.
#29 Det finns en påfågel i en av Malmös parker som gör likadant.
Jag gissar att det var en fasantupp? I ljusa bilar är det enklare att det speglas, och de tror då att det är en annan tupp… så främst när det är dags att slåss om hönsen blir de då extra aggressiva mot andra tuppar… oavsett om det är spegelbilder eller inte. :o)
mvh Martin

Fasaner är vackra fåglar men deras läte är allt annat än musik för örat. De låter ju som en maskin som kört fast eller nåt åt det hållet!
Nu är 10 fasan hönor utsläppta…
vad de flög…och kraxade..hörde den ensamma tuppen direkt.. nu får han att ta hand om. bara de inte flög allt för långt från där jag släppte ut dom. La mat på flera olika ställen..
Hoppas tuppen orkar med…. har fullt upp med att sköta om en "höna"…….tänk då 10 ! ! Fast vore man 30 år yngre så…..
Väntar med spänning på fortsättningen……
Haha sicket harem! ja han får inga fritidsproblem…..
Det har hittils gått bra tuppen har hörts kuckla i stället för gal… sen har hönorna setts flugit lite runt. men maten går åt..han har säkert tagit väl hand om dom
Vi har gott om fasan i Ängelholmstrakten, jagar fasan själv varje höst.
För en del år sedan tog man bort jaktförbudet på fasanhöna, men jag tror de flesta, liksom jag, inte skjuter hönor.Det blir mest ungtuppar.
Har som jägare ibland undrat angående det föreslagna blyförbudet i jaktammunitionen. Vi som jagat och ätit vårt villebråd måste ju ha fått i oss ett o annat hagel via tallriken, om det metalliska blyet nu är så giftigt varför åker inte vi på blyförgiftning?
Kanske passerar haglen…men toan är i varje fall hel…lol 
Sitter själv och lyssnar på fasanen som galer, goler eller rättare låter som en trasig startmotor, just nu.
Här på Gotland går de flesta kycklingarna åt i slottern, tyvärr. våra hönor blev antagligen av med kycklingarna när bonden tyckte gräset växt tillräckligt. Många tuppar blir också överkörda. De envisas med att springa rätt ut i vägen, och så snabba är de inte.
mvh/guirn
Haha Ronny, Här i huset så är allt skjutet med hagel förbjudet. Men det p g a att jag inte vill sponsra min tandläkare mer än jag redan gör. MAn kommer in på en annan aspekt med stålhagel när det gäller skogen. Stockar med stålhagel kasseras och du förlorar massa pengar på det. Norge har redan förbud mot blyhagel. Efter vad jag hört, så glunkas det även om, att kulvapnen skall blybefrias…. När det gäller lerduva och sjöfågeljakt, då kan jag gå med på blyförbud.

#38. Jag håller inte med dej i detta med blyhagel, jag håller på mycke med trappskytte, o man ser redan där vilken efekt de har på lerduvorna, det är många gånger stålhagel går rakt igenom utan någon som helst markering o det räknas bom, men skjuter man med bly så får det samma skockverkan som på levande fågel , så jag tror inte att det blir mindre skadeskjutningar med ståhagel. O en annan sak som jag funderar över är, vi har gott om gäss på våra gärden o de bara ökar, om nu blyt vore så förskräckligt giftigt så skulle stammen minska o inte öka lavinartat som de gör. Vad detta beror på har jag frågat Naturvårdsverket, men inte erhållit något svar från dem just i denna fråga, men i många andra har de vänligen svarat på. Som det är här är det skyddsjakt vid badsjöarna, om man skulle skjuta med stål skulle det vara risk för rekorsetter på vattnet med stålhagel, o med bly så minskar det betydligt.
Ja, jag är tveksam. Vi har en vän, som är biolog, haN PÅSTAÅR ATT BLYHAGEL som hamnar i naturen, kapslas in i en hinna, som skyddar. Dessutom, så håller jag med, det är visst sämre chockverkan på stålhagel. Så jag är absolut ingen vän av stål som dessutom förstör virket.
Vid allt skytte mot levande vilt vill man ju ha så stor verkan som möjligt. Ammunition som går rakt igenom skadar ju förvisso och dödar säkert på sikt, men inte lika effektivt som något som stannar i det levande (dvs överför kraften till djuret istället för att bara slita sönder och gå rakt igenom).
Jag är för dålig på material, om bly eller stål är bäst. Men den fakta jag har är iaf att effektivast och snabbast resultat uppår man med chockverkan, och inte bara genom att orsaka blödning på en "genomskjutning".
Dessutom riskerar man ju vid genomskjutning skador på annat än det man sköt på (främst om man t.ex. skjuter med studsare eller andra vapen med lite längre räckvidd).
mvh Martin

#41. Är överens med det du säger, en halvmantlad kula svampar o gör en större sårkanal o en förblödning snabbare o en högre chockverkan.
Våra försvar använder helmantlat i sina vapen vid krigstider, varför gör de detta? Här får ni svaret, en soldat som blir skjuten med helmantlad kula blir sårad o behöver sjukvårdare, så enkelt uträknat en skadad en sjukvårdare o fyra bårbärare, det behövs allså fem soldater för att ta hand om en sårad, så lite skjuta o få skadade o många vårdare det är deras melodi. Men vi jägare ser till att det skall gå så snabbt som möjligt, o en liten förklaring vi jägare tänker vad som fins bakom det vilda o i regel sitter vi i jakt torn o kulbanan går ner strax bakom det vilda, vi har så kallat kulfång vid de flesta skott vi avlossar.
Jo, kulfång måste man ju i princip ha om man är en seriös skytt, oavsett om det är jakt eller sportskytte man sysslar med. Allt annat är oansvarigt i mitt tycke. Men, en kula som går rakt igenom något kan ändra riktning och inte fortsätta mot kulfånget, som tänkt. Har själv sett exempel på detta.
mvh Martin

Men har du en skottvinkel från vapnet o ner mot backen, så är inte risken så stor, marken består av ris o mossa o sly, men vist kan det ligga en sten just där kulan kommer, men den risken är minimal att man skjuter i stenen så rikorsett uppstår, som du vet så använder vi halvmantlade kulor, motsat till er i ditt arbete som använder helmantlat.
Är lite osäker på skillnaden mellan hel- och halvmantlad, men hade för mig att vi hade halvmantlad.
Men det är förvisso ganska ointressant när vi snackar jakt, eftersom att den inte får användas vid jakt.
mvh Martin
Bra och intressant diskussion. Men halvmantlat, ger inte det stora skador? Jag tänker ur den aspekten, att man i så fall anväder den inom polisen…..

#45. jag är nästan hundra på att ni inte använder halvmantlad kula, ni skall oskadligöra vid ett hot, men jägaren skall döda. Vårt försvar får inte använda halvmantlad kula, så jag tror inte ni gör det heller. Men ta reda på det jag kan ha fel, men jag tvivlar på det
En liten rättelse angående helmantel kulor. De får användas vid jakt på de viltarter som kräver patroner som klarar klass 3 och 4. Vid t.e.x. toppfågeljakt på tjäder och orre. Det kan bli lite onödig köttförstöring med halvmantel. Och där får man verkligen tänka på kulfång. Sen skiljer det ju en del i pris på hel och halvmantel, och en räv bryr sig nog inte om han går hädan av en billigare kula.
Vår ammunition är ganska omdiskuterad. En svampande ammunition, även kallad hålspetsammunition (vet inte om den är det som ursprungligen kallades hålspets eller om den bara påminner).
Att försvaret inte använder halvmantlat är väl för att halvmantlat inte får användas enligt genevekonventionen, som reglerar vad som får användas i krig.
Polisens tjänsteammunition går ju utanför krigslagar då den inte är tänkt att användas i krig.
Här är info om kulan, vet dock fortfarande inte om den är halv- eller helmantlad då jag inte har koll på skillnaderna :o)
mvh Martin
#49: Den speer-kulan kan inte kallas för helmantlad. Helmantel kulor expanderar (svampar) inte. De jägare som inte var så nogräknade(snåla) förr i tiden brukade fila av spetsen på en helmantel och då fick den en liknande effekt som halvmantelkula. Men olagligt…Kulan var ju för lätt, hade inte tillräcklig anslagsenergi.
Tack, hade också för mig att vi hade halvmantlat.
mvh Martin

#48. Du har rätt om jakt med helmantlad, o lika dant när de slipade av spetsen på helmantlad, har föresten provat för att kolla, på skjutbanan o på vattendunk, där kan man tala om rekorsetter lät nästan som en gammal westenfilm. Eftersom det inte är något pris på rävskinn längre så skjuter jag med hålspets på räv, jäkligt efektivt. 
Givande och nyttig info!" Tack! Dessutom en väldigt trevlig jaktdiskussion. MAn tackar….
#53: Då skulle du vara med när det blir RIKTIG jakt diskussion… kors vad vi ljuger då……
" Jag hade en harhund som var tokig på att driva hare. Det var 70 cm. snö i början och han drev i flera dagar och där det buktade som mest var snön helt utsliten…..barmark "

Märk väl vilka klövar tjuren hadde, de var som dasslock o hadde en blick som kunde få jägarens blod att frusa till is, hihihi rätt roligt om det är någon som är på premiärjakt på älg o se deras funderande blickar, hu vad hemst det måste vara o gå ut i mörkret på moron, i regel är de på passet innan en annan en börjat gå, genomsvetta o med hög puls
#55: Var det inte den tjuren som vägförvaltningen fick åka ut och fylla igen spåren efter, när han gick över vägarna ?
Suck… ja man kan undra hur många gånger en stackars älg ska dö egentligen…..Kan vissa historeier baklänges utan och innan. När det kan göras så enkelt!
Citera Ceasar!
VENI, VIDI VICI
Nu har två av 4 fasan ägg kläckts och kycklingar kom det det 3 ägget var kycklingen färdig att komma men av någon anledning orkade han inte picka hål. och hjälpa skulle man inte göra för då kan de förblöda sa fasanuppfödaren.. men 50% är väl bra.
nu väntar vi med spänning på ankäggen som lär komma senare i veckan eftersom de ska ligga längre…
en kompis har tagit hand om fasankycklingarna och kommer även nu här ta ankkycklingarna. Det är Kejsarankor i 4 av äggen och vanliga i de andra 4..Spännande.
Ska ta kort på dom med…
Ja självklart vill vi följa de små
Nu vet jag att minst 4 fasan hönor har klarat sig och vallas tryggt av tuppen. Jätte roligt tycker jag….
Så kul att höra! Blev det några kycklingar då? Som blev större, alltså av dem du pratadeom i inlägg 58
jo 2 fasan kycklingar blev det som nu bor hos en som har massor med olika fasan sorter.
vi hämtar nya nästa juni.. då har jag sparat mera pengar att slänga i sjön…då blir det nod hundra med en eller två tuppar till…..
Men lycka till! det går nog bättre nästa år!
Det ska bli intressant att höra hur det går med dina fasaner. Det vore kul om det lyckades.