Import myra...
Härkomst okänd.
Tänkte berätta hur det kan bli när man beställer varor direkt ifrån andra länder. Min son hyrde en grannvilla av oss för något år sedan,han beställde mycket ifrån internet och paketen kunde komma långa vägar.
En dag märkte de några små myrliknande kryp,efter lite forskning kom vi fram till att det inte var Faraomyran som tydligen är "vanliga"att komma som import. Med tiden blev de massor,de var på allt. NOMOR kom för att sanera,de sa också att det inte var Faraomyran,NOMOR lämnade även en flaska för egen sanering.
Men det hjälpte inte,ringde åter NOMOR för en sanering.
Det hjälpte inte heller.
Sedan upptäcker min son att fogmassan ifrån kakelet ovan badkaret låg i fina högar på badkarskanten.
Kan ju säga att badrummet var gammalt men väl underhållet i sina fogar.
Detta allt slutade med att jag rev ner kakelet och upptäckte ett jättebo,deras framfart med deras starka små käftar hade ju även gjort att vatten kommit in bakom kakelet.
Detta slutade med en totalrenovering av badrummet..suck!
Inte förrän min son flyttade och jag satt ut egna små fällor med kattmat som jag fick vittja ofta lyckades jag få bort dem helt. Oroväckande var ju att de höll till vid murstocken.
Det här fotot tog min son,en halvtimme efter han lämnat äppelskrutten.
Fy vad läbbigt. Det var inte någon sort av termiter?
Jag vet bara att den liknade Faraomyran,den som sanerade tog ingen speciell notis om den. Han visste inte vad det var för sort.
Det tyckte jag var anmärkningsvärt,tycker ju att det skulle ligga på deras intresse.
Den här föredrog kött…..Jag köpte många egna produkter för sanering av myror bla. myrdosor…visst gick några in men det var väldigt väldigt få..oftast baserar de sådana här produkter på sött.
Min egna fälla bestod i ett litet genomskinligt lock som ofta sitter på hårsprayburkar,denna gjorde jag ett hål i precis så att en stump av ett grövre sugrör fick plats,sedan hade jag ett litet fat med mjuk kattmat på som jag ställde detta lock över,de var ju såååå små att jag även hade en liten ramp i trä åt dem. Fällan blev alldeles svart med småmyror över en natt.
Otäckt med insekter så där, som ingen vet vad det är för sort, heller!
När jag såg detta inlägg kommer jag ihåg när jag var barn, så där för länge sedan!! Vi hade köpt persikor och min pappa var så förtjust i dem. Det var söndag och fint väder och vi skulle avsmaka de läckra frukterna. När pappa hade tagit flera tuggor av frukten så märkte han ett hålrum där kärnan brukar vara. Han blev misstänksam och synade hålet, noga. Där inne satt en förskrämd myra, ungefär som en hästmyra i storlek. Det tyckte han var så äckligt att han aldrig har smakat färsk persika sedan dess.
Det konstiga var att det inte hade funnits någon ingång utifrån, utan myran hade nog utvecklats där inne.
Jag tog hand om myran, ville naturligtvis ha den kvar, men blev övertalad. Jag fick ha den i en glasburk, studera den, men sedan skulle jag döda den. Jag tyckte också det var lite obehagligt så jag gjorde som de vuxna hade sagt. Den myran hade därmed kommit till sin slutstation, resan var klar.
#4 Usch ja!! Jag fårstår din far
fast jag skulle nog våga på dem igen när minnet har bleknat lite. Vem har inte studerat insekter i burk som liten och ung,jag själv har haft många studier i burk som liten
Men döda dem avsiktligt gjorde jag aldrig,smått förtvivlad blev man när ens studieobjekten dog.
Ja nog hade det dröjt lnge, innan jag åt persikor jag med…. Usch!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
jag tycker också det är märkligt att ingen ville ta reda på vilken art det rörde sig om? Kan tänka mig att vissa arter kan vara "värre" än andra när det gäller att äta upp och förstöra saker, så är det ju även med inhemska myror vissa har man bara i trädgården medan andra kan gå på hus till och med.
Det finns ju en del myrexperter i landet. Om du har möjlighet att fånga in några ex och avliva så kan det säkert vara intressant att få dem artbestämda. De kanske rent av var en ny art för landet? Avlivning av små insekter sker enklast i en burk i frysen eller i en burk/ rör med sprit.
#7 Jag har lyckats utrota dem,det jag har kvar är den som sitter fasttejpad på ett vitt papper,de tålde inte minuskyla så de är nog inga utomhus överlevare i vårat land,de höll inte gärna till efter kalla inneväggar eller i källaren som inte är uppvärmd,men de föredrog fuktiga ställen,och putsbruk..så den kom nog med all säkerhet ifrån något tropiskt land.
Min far vägra äta persikor fortfarande. Fast stanningen att säga är han dålig på att äta allt sånt som inte var vanligt förr. Persikor var liksom en annan sak, de var goda. Tills han höll på att äta upp myran som fanns därinne.
Vilken tur #8. Att de inte var lämpade för detta land, ännu - det är trösterikt!
JA, Heliotropes, tur att det gick som det gick!
Trist det därmed persikor. Man kan ju faktiskt få i sig proteinrika små kryp även om mn äter annat, tex svamp……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....