Harar
Här har vi 3 kullen harar på språng överallt.. Är rädd för att innan hösten har vi fått den 4 eller så har första kullen fått sin 1 kull….ja de är som kaniner brukar man väl säga…

Var i västmanland i helgen o jagade gris o till min förvåning så kryllade det av hare, får det inte att gå ihop vi har mycke räv o lo så jag tycker det skulle vara mindre, har en fundering vi har haft milda vintrar o god tillgång till foder är det det som gjort att det blivit en ökning
JA i år såhar vi en god harhund hos styvsonen. JAg avskyr hunden, har mina anledningar, som en del av er vet… Men enlit fler, så är harjakt roligt även om man inte skjuter. Som mat, så anser inte jag att hare är något för mig. Koprofiler är inget trevligt släkte….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
JAMEN! HARAR! Det är väl kul att det finns så mycket harar. Vi har ju 3 harhundar. Ujujuj, vad det ska jagas. Men inte skjutas. Då är ju jakten slut. Det låter lite grymt att jaga den lilla haren. Men som alla har jägare vet, så lurar den lilla rackaren hunden hela tiden.
Första kullen klarade sej ju i år. Dom brukar inte göra det pga vädrets makter. Här gick ju harpesten för ett par år sedan. Så det är kul om dom börjar komma tillbaka.
Hoppas bara att svenskharen kommer igen lika starkt som tysken, men det är väl att hoppas på för mycket.
Här är dåligt med hare. Svenskharen är sällsynt. Tysken verkar leva tills nu ungefär, sen dör dom. Det blir som tur är nån kvar. Experter kallar det för fältharesjukan, det verkar som dom dör knall o fall. Men det är konstgt nog väldigt lokalt förekommande.
Det anses att fältharen på många ställen är orsak till minskningen av svenskhare för att fälthare-hanen p.g.a. sin storlek drar vinstlotten i striden med sin svenska variant om svenskhare-honan och att avkomman sen blir steril. Vet inte vad man ska tro, men här har vi skjutit harar som vi tror är korsningar.
Om hare tycker jag… fast såsen är godast !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

I vinter har det varit gott om svenskharar, men nu syns de inte lika ofta men man märker dem ju bäst när det är mörkt och den lämnar aldrig vägen utan kan springa framför bilen i kilometrar. Fortfarande är det dock gott om harar. (Risk för nytt utbrott av harpest ?) Även här finns det numera tyskharar men inte lika mycket nu. För drygt 10 år sedan fanns det gott om kaniner (korsningsar mellan svenskhare och tyskhare), men nu ser jag sällan sådan kaniner.
Här är det tyskharar som finns mest..ryssen kom med en svenskhare i fjol och den sköt vi och hon bar den lyckligt till bilen.. sen på ett nytt spår..
Vad är det för skillnad på svensken och tysken?
mvh Martin
#7 Den svenska haren färgar om till vit på vintern och kallas också för skogshare.Den håller sej i skogen. Den har större tassar också. Och är på stark tillbaka gång tyvärr. Får våra stövare upp en svensk hare skjuter vi inte. På markerna vi jagar har den svenska haren fridlysts. Av oss jägare.
Den tyska är större och trivs mer ute på fälten. Kallas också för fälthare. Och dom finns överallt, även i städerna.
Det finns också en hare som kallas Mohare och blåhare. Kan inte alla turerna omkring dom.
Du får nog fler förklaringar av dom andra.
De olika namnen på skogshare har vad jag vet att göra med var i landet de finns och hur de anpassat sig till klimatet/snön. Här i södra sverige behövs inte den krit-vita färgen som skydd på vinterhalvåret lika mycket som i norr. Rent rasmässigt så finns det nog bara en sorts skogshare, rätta mig gärna någon som vet säkert.
Här nere finns fältharen kilometervis ut i skogen. Så var det inte när jag började jaga. Kan det bero på korsningarna med skogsharen ?
9 Tror absolut att det är pga av korsningar
Ja vi försöker spara svensken för att de ska få växa, men här parar de sig med varandra så på vintern blir de inte riktigt vita en del. Det ska ju finnas någon som föder upp svensk hare vi har funderat på att släppa men beståndet är så känsligt för harpest så jag vet inte om man ska våga.
Gubben har ju mekanisk verkstad och ett stort plåt upplag och där under plåtarna föds det många kullar hare. solen värmer upp plåten så den är varm långt in på morgonen dagen efter. så det blir som ett växthus
#11 Jag prövade med att sätta ut harar enligt konstens alla regler, tror det blev ca. 25 st. under några år. Visste nog från början att det var chansartat, men man måste ju pröva. Och det var bortkastat arbete. Vi såg nån som klarade sig men troligen bara första året. Det enda försöket som jag vet lyckades var ett jaktlag som köpte viltfångade harar från öar i norra Bohuslän.
URk för att äta hare…..
Men hare som är så gott……. jag lägger alltid haren i marinad gjort på rödvin och äppelcidervinäger och mycket örter och vitlök. och det får ligga ett bra tag sen gör jag den i lergrytan i ugnen och gör en kantarellsås med gorgonzola ost i och smörslungade sparris………
Och rådjur som är så underbart att göra tjälknöl av och låta ligga i saltlag med mycket örter och en kanelstång och grönpeppar ……

#14. Hare har mycke viltsmak inte alls illa, o det reseptet du hadde var apsolut aptitligt. Jag äter mycke hälre hare än kanin, för det kan jag vara utan.
Jo då, ingert fel på harköttet. Men jag gillar inte koprofiler
Vad mitt inlägg#10 ser hotfullt ut?
Här friar nog hararna igen.
Idag fick man släppa stövaren på träning. Uppfödaren var ute och provsläppte alla 3 en stund var. Och alla 3 fick upp hare. Det var roligt. Det blir inte så långa släpp så här i början när hundarna är lite ring rostiga. Visst motions tränas dom, men det är ju anorlunda när dom kommer in i skogen. Och så är det lite väl varmt fortfarande.