Regnbågsfiske - put & take
Då jag tyvärr inte bor nära naturligt vatten med ädelfisk så blir det ibland (tyvärr rent för sällan) fiske i så kallade put&take-vatten. Har funderat på att fiska lite regnbåge nu i höst då det sägs vara en rätt bra tid, och jag dessutom har lite tid över.
Någon som har tips på bra vatten i södra Sverige, samt gärna lite tips om fiskemetoder, drag / flugor osv, så tar jag gärna del av dem här.
mvh Martin
Åk uppåt till riktigt fiske istället… Går inte att jämföra!
#1 Jag är uppåt och fiskar när tillfälle ges. Men jag kan ju inte åka norrut varje helg, eller ett par gånger i veckan. Så det är tyvärr inte ett alternativ. Men tack för "tipset".
mvh Martin
Det finns några sjöar runt Målilla/Hultsfred i Kalmar län, Småland, där det finns Öring. (Öring är väl samma som regnbåge?) Det finns även stugor att hyra inte så långt därifrån. Där finns även en sjö invid naturcampingen med abborre och gädda, och säkert fler fiskar. Där kan man även hyra båt om man vill. I dessa sjöar med öring står man på en brygga och kastar ut en kula med vatten som är ett flöte, ju tyngre den är ju längre ut kommer den (Om man inte gör som jag, kastar åt fel håll så den hamnar i en trädtopp istället). Det är jättekul att fiska där, men tålamod måste man ha. Vi var där 2 familjer för några veckor sedan, och då fångade vi sammanlagt 3 öringar som vi grillade på grillen invid stugorna. Här finns också björnnäsreservatet, ett naturrestervat som är mäktigt att se :) Jag lyckades se ett par tjädrar när jag var där, så fina de var.
Jag rekommenderar varmt detta fiskeområde, som faktiskt ligger i Södra sverige :) Men det är klart, det beror ju på hur långt du är beredd att åka.
Kramar/Carro
Kalmar län är inga problem, blir en bra helgutflykt :o)
Regnbåge och öring är egentligen inte riktigt samma fisk men snarlika, och öringfiske är absolut lika intressant för min del.
Låter som ett trevligt område rent naturmässigt också. Du har inget namn på stugbyn/naturcampingen, eller länk till hemsida eller liknande?
mvh Martin
Vi brukar dra gädda. det tycker jag är toppenkul. Och lite fajt också! Ja, jag äter gärna gädda.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#6. Flår du gäddan då så du slipper den förjordade gäddsmaken
JApp, Nore, det gör jag. Låter den dessutom ligga i ättiksvatten filead och klar, så försvinner all sumpsmak.
http://www.hultsfred.se/templates/Page.aspx?id=1407
#4 Här är en länk, du kan ju kika runt lite på sidan. Området heter ju stora hammarsjömrådet så det är nog rätt:)
Tack för länken
#9 Tackar!
mvh Martin
Hej,
Öringfisket i de sydsvenska åarna är bra just nu. Pröva t.ex Rönneån från utloppet i Skälderviken och ca. 1 km uppströms. Fisket från pirarmarna som sticker ca. 300m ut i havet har varit givande i sommar med makrill, abborre och öring. Dessutom har det bjudits på ett rikt fågelliv samt en och annan besökande säl. Just nu är det nog fiske inne i ån som gäller. Kolla Fiskedagboken hos Bengt på Varuhallen i Ängelholm. Ett besök i butiken för att köpa fiskekort ger också en uppdatering av vilket fiske och var som gäller.Hjälpsamma och mycket kunniga grabbar där.
Vill man ha lite omväxling i fisket kan man ta en tur till Helsingborg eller Råå och åka med turbåtarna ut på sundet och fiska några timmar till en rimlig peng. Kan rekomendera Råå i det fallet, mer fisketid och kortare gångtid. Garanterat kul!
Ja det var ju inte put & take precis, men det finns mycket varierande fiske i vacker natur i området.
Vart du nu söker dig får jag bara önska skitfiske (eller tight lines)!
Ronny
#12 Tackar för tipsen, tas tacksamt emot!
mvh Martin