Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 1560 ggr
Anders 50
0

Massa får

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På väg som jag ibland åker hem från jobbet fick jag se en stor mängd får på en åkerteg på ca. 1 ha. Där brukar annars bara gå ett par kor på somrarna, så jag blev lite imponerad av denna mängd. Jag tog några bilder med mob.tfn. Sällan man ser så många får på samma ställe här i trakterna.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monterade ihop två bilder så man ser hela flocken. Det blev väl inte så proffsigt men alla kom med. Nu är det bara att försöka räkna fåren…

Nore
0

Det var en trevlig syn, får är jäkligt trevliga djur, när man kommer så kanman småprata meddem, jag har inte de mängderna som du visade,

Men jag såg inga varningstäkst på staketet, var det vertkligen rovdjursstaketObestämd

heliotropes
0

Det måste väl iallafall ha varit ett hundratal "bäsor"Glad 

Blev och tänka på lille fårbaggen Tyko(född på Tykodagen). Denna lille glada filur hade vi boende hos oss när jag bodde hemma,denna krake var utstött av sin mamma,som baggarna ofta blir av sin mamma. Vi skötte om honom och han vart en trogen följeslagare. Vi skötte även stundtals om de övriga när ägaren var bortrest. När Tyko blev äldre fick han komma tillbaks till ägaren…Det värsta tanklösa var när ägaren senare kom och erbjöd oss skinnet av honom,som tack för hjälpen.Rynkar på näsan

Eva // medarbetare på Perser

Bleenda
0

Det är lite charmigt med får. Förr brukade jag tigga lite ull som jag kardade och tovade.

Cristine
0

Jag älskar får..och nu har jag en stor skock nära mitt hus..det är såååå mysigt. Dom är sällsynta här i Medelpad…man ser mest hästar sedan kor.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Jag försökte räkna dom och de bör vara omkring 150 st. Märkligt att man har fåren så långt från gården, för det är en bra bit till närmaste bebyggelse och här är ju verkligen ett dukat bord för en som är sugen på fårstek. Vi har ju haft en björn på besök ett tag här i skogarna och lodjur finns det också som stryker förbi ibland.

Är det bara jag som inte gillar får ? tycker det är ett evigt brääääkande så fort de får se folk och sen tycker jag att de har ett väldigt fult huvud.
Men vi köper ändå ett slaktat lamm ibland, för lammkött är gott.

heliotropes
0

#6 Visst kan de bräka i ur och skur,lite för mycket ibland,men dom är väldigt älskvärda.:) Köttet är gott om det är rätt tillagat med de rätta kryddorna,och fårfällar är de bästa fällar…bara inte Tykos:(

Eva // medarbetare på Perser

Bleenda
0

Jag fick en rymmande fårskock framför bilen i dag på väg hem från skogen. Tänkte ta kort men hann inte förrän husse kom och hämtade dom.

Hawknestgrove
0

Hehe, de har så knasiga ögon…. Minustecken i huvet……Men ja gillar får. Precis som du, så tycke jag om at äta lamm. Men det är bara jag i huset, som gillar det. Sambon tycker det smakar kofta….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....