Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 3598 ggr
ANNIA
0

Djur som bär sten????

Finns det nåt djur som bär med sig stenar. Konstig fråga kanske, men en slaggsten på min tomt har flyttats ca 8 m. Den är fyrkantig ca 1 x 1 dm och ca 1 cm tjock lite tjockare/smalare på sina ställen. Vikt, ja inte fullt halvt kilo troligen mindre.

Fågel kan väl uteslutas med tanke på både storlek och vikt. Men finns det nåt fyrfota djur som av någon anledning kan tänkas bära iväg sten.
Annars är det nog så att jag återigen haft besök av ett tvåbent "djur" på tomten. Men om det är så så har det varit närmare inbrott än dom andra gångerna.

Hawknestgrove
0

Puttar upp!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

Det kanske är en envis klåfingrig Skata som har varit i farten,jag tror faktiskt att de skulle orka flytta en sådan tyngd bitvis.

Eva // medarbetare på Perser

ANNIA
0

Hur får en skata nåt tag på stenen. Tycker att den är för tjock både för näbb och fötter. Och i så fall är det en vääääldigt envis skata eftersom den flyttats 8 meter.

heliotropes
0

Skrattandehehe! JAa! nog är skator envisa som synden,här hos grannen har ett nästan 20-talet Skator samlats och demolerat deras stora studsmatta. Studerar man ett gäng Skator som håller på med något "hyss" ska helst alla vara med i det,dom blir ju helt fixerade….. Men visst…det kan ha varit någon annan filur som flyttat stenen.

ANNIA
0

Har väl inte så många skator här, tack och lov. Hoppas jag får se om dom gör nåt igen. Önskar att jag hade en kamera så jag kunde ta en bild på stenen för då skulle det kanske vara enklare och veta.

heliotropes
0

En rörelsekamera vore kanske inte så fel att ha,det skulle jag själv vilja ha,synd bara att bildkvaliteén oftast är ganska dålig,man skulle säkert fånga mycket intressant att se.

Nore
0

#0. Det kan vara så du har en igelkott som gästar dig, rullar på stenen för hitta mask som jömmer sig under stenen.     Bara en gissningObestämd

ANNIA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Nore Skulle inte ha nåt emot att ha igelkottar här, men just det här tror jag inte den skulle klara av, för stenen låg i en hängränna så den måste blivit upplyft. Sen är stenen fyrkantig i formen så tror inte en igelkott skulle rulla den mer än en gång. Annars skulle den få vändas om och om igen, sen sträckan.

#6 heliotropes En kamera skulle inte vara så dumt. Men då jag har rådjur här emellanåt så skulle den nog kunna gå ganska ofta. Men skulle verkligen vara bra med tanke på att jag haft besök två gånger förut av det dära tvåbenta "djuret"Obestämd

Var ut i ett annat ärende och kolla på stenen igen. Måttet 1 x 1 dm stämmer, tyvärr så är tjockleken fel. Den ligger på 3-5 cm tjocklek. Ska se om jag kan få in ett par bilder. Det där minnet är jättebra men ibland sekundkort. Har ju webkamera. Så tog in den och tog ett par bilder, men det är ju inte den bästa kvaliten.

Om det går så kommer första bilden här.

ANNIA
0

Och här kommer en till tagen från sidan.

ANNIA
0

Och ytterligare en också från sidan.

heliotropes
0

Den var lite tjockare…men jag ser att den är greppvänlig,den är inte slät.

Ps: du skulle kunna starta ett eget naturprogram om du skaffade en sådan kamera.FlörtTänk var lite jobb du själv skulle behöva göra,och om de där tvåbenta "djuren"dyker upp i rutan så finns det ju tvprogram som vill ha dom också…

ANNIA
0

Jo greppvänlig (och relativ platt) är den, annars hade nog inte ens tänkt tanken att det kan vara nåt djur som tagit den. Har även andra slaggstenar i hängrännorna som tyngd men dom är större och lite mer ohanterliga.

Tv, kanske det kanske, vet du nån kanal som skulle vara intresserad.Flört Har som sagt rådjur, men även harar och troligen även räv, för den hör jag ibland och en gång faktiskt sett den. Och i våras så fanns det både hackspett och ekorre här. Och då bor jag ändå (ja vad blir det) ca 700 m från skogen, men har åkermark dit med en liten dunge mitt på. Ja har en rad med villor emellan också men inte så det stör.

Det dära tvåbenta skulle väl passa efterlyst då.Skrattande

Anders 50
0

Rävar, särskilt ungrävar kan ha märkliga saker att sysselsätta sig med.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

ANNIA
0

Räv har jag då sett vid nå tillfälle här vid mig, visserligen då en ensam en och som det såg ut en vuxen, men det utesluter ju inte att det vid tillfällen är andra/flera här, då även unga.

heliotropes
0

#12 Skrattande 

Rävungar är väl lika busiga på allt som hundvalpar…där har du nog din stenflyttare.Glad

Bjornen
0

Grävling flyttar gärna stenar för att hitta insekter. Rävungar plockar gärna med sig olika föremål men knappast en sten det brukar oftast vara olika leksaker av plast, plåt eller trä.

Hawknestgrove
0

Ja, jag var också inne på tanken om grävling eller räv…..

Anders 50
0

Jag har sett rävungar leka med, och bära ganska tunga stenar, t.o.m. bitar av saltsten som man har till korna.

ANNIA
0

Grävling vet jag inte om jag har här. Vet att det var en här för många herrans år sen, men hur det är idag vet jag inte.

Har en tennisboll på tomten, som funnits här några år vet dock inte hur den kommit hit. Den byter ställe ibland. Den har jag inte reagerat så mycket på att den bytt plats, och dom få gånger jag tänkt på det så har nog tänkt mer att nån av katterna som finns i granngårdarna varit på den.

aase-andersson
0

Här gör rävungarna allt detta… Hundarna som har hundgård och om jag en natt inte stängt stängseldörren då kan hundarnas leksaker ligga över hela gården, även deras stora tunga ben av älg som kan vara ett helt lårben..

Sen kan man inte nu ställa ut stövlar eller skor på vädring över natten för då är de borta..

Vi jagade i ett gryt ca 800 meter från hemmet och hittade där dotterns barbie tuggad och lekt samt flera bollar….Och det var räv.

Men stenar det är grävlingen bra på att flytta speciellt efter lite regn när masken kryper överallt och med den nosen kan de flytta berg tror man ibland.

Man behöver aldrig se en grävling de finns i massor ändå och är ett nattdjur…

bjorsa
0

Kanske någon mineral i stenen som gör att tex rådjuren slickar på den å den då förflyttas

mvh/bjorsa

ANNIA
0

Ingen aning om det finns nåt i slaggsten. Men bara slicka, det tror jag jag kan uteslute eftersom stenen lyfts från där den låg och sen flyttats ca 8m, likaså tyngden, om dom bara slicka på den så tror jag den är för tung för att flyttas av det.

bjorsa
0

Om sten nu är ca 1 dm*1 dm och 3-5 cm tjok så är den ju runt 3-5 dl vilket blir ca 0,3*2,4=7,2 hg-0,5*2,4=1,2 kg så säg att den väger ca 1 kg och om den nu kanske inehåller natrium och om de nu skulle vara en älg så tror jag nog den kan slicka så att den rör sig 8 meter titta bara när kossor slicka saltstenar å dom är betydligt större men som sagt bara en ide troligen något helt annat .

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

En sån kul tråd, deta…. Är ni säkra på, att det inte spökar?

bjorsa
0

Sökte lite på de här med att slicka på stenar och hittade en sida om älgar där det står

"Biolog Frida Hedin leder sockersaltstenprojektet. Beställare av projektet är Vägverket. Frida och jag har placerat ut 10 stenar inne i älghägnet. Och 10 kontrollstenar utanför hägnet. Det är 10 saltstenar, och 10 sockersaltstenar. Fördelningen är 75% salt och 25% socker, i sockersaltstenarna.

Projektet går ut på att ta reda på vilka stenar älgarna föredrar att slicka på. Stenarna ska vägas varje vecka för att kontrollera vikten. Dessutom ser vi varje dag hur älgarna gör." kopierat från denna sidan http://blogg.aftonbladet.se/blog.php?blog=8656&m=4&y=2007

Fast nu innehåller säkert inte din slaggsten socker å salt men kanske något annat gott

mvh/bjorsa

ANNIA
0

bjorsa, Ingen aning om vad den innehåller. Det enda jag vet är att det är slaggsten, eller åtminstone tror det. För det är sån där blå yta på dom. Har flera stycken ligger både i båda hängrännorna och även vid stenpartit (har både större och mindre än den här) och det här är första gången en sten flyttats.

Älg finns väl i skogarna här utgår jag från, men det är faktiskt nåt jag inte sett här. Inte ens sett nå spår av dom vintertid utan dom spår jag brukar se vintertid är från rådjur och harar. Men visst är det älg så kan den flytta genom slickning. Fast en grej varför lyfta upp stenen om dom bara vill slicka på den.

När det gäller vikten så gjorde jag en uppskattning, dumt nog vägde jag den inte innan jag tog ut den igen. Tror inte den väger ett kilo för den är inte riktigt så tung som en mjölkförpackning.

Gunilla, spökar, nej det har jag inte tänkt. Fast vad vet man.

bjorsa
0

#26 ok !måste den ha blivit lyft för att förflyttad den där sträckan de jag tänkte var att den åkte iväg när dom slickar på den då de blir ganska mkt kraft om en 500 kilo älg slickar men även när ett rådjur slickar borde de bli tillräcklig kraft för att få en sten att hasa framåt men som sagt bara spekulationer du får rigga en kamera Glad 

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Ja nu vill vi veta, hahahaha!

ANNIA
0

bjorsa, första flytten av stenen så måste den blivit upplyft ur hängrännan, men sen kan den mycket väl flyttas endera genom slickning eller om det är tex en älg (kanske även rådjur) genom sparkar.

Nån kamera lär det inte bli. Har inte råd. Ni får väl skramla ihop till en.Skrattande Sen är det ju inte säkert att nåt djur går på nån mer sten.

Nu lär inte den stenen bli flyttad nå mer, (inte av nåt fyrfota djur i alla fall), för nu står den under hängrännan som stöd så att den inte halkar ur läge.

Anders 50
0

Även fast jag inte tror på älg så borde den ha lämnat nåt spår efter  sig såvida inte underlaget var asfalt eller sten.
Tror fortfarande på räv.
Men det kan ju också vara vättarna som lekt stenstötning.   Skrattande

ANNIA
0

Nix, inte ett enda märke. Är mjuk gräsmatta eller ska väl kanske säga mossmatta.

Men hade inte vättarna behövt nån stång Obestämd för att kunna stöta stenen eller du kanske mer tänker på som man gör med en kula.

Anders 50
0

Vättarna är inte att leka med….dom har många hyss för sig.   Skrattande

Hawknestgrove
0

Ja, och det kan kanske vara älvorna, som tränar bodybuilding?

ANNIA
0

Men om det är vättar eller älvor så är det väl ingen ide att skaffa nån kamera, för dom sätter väl inte igång den, åtminstone lär dom inte fastna på bild.

Fast skulle kunna bli roligt att se en sten förflytta sig på nåt vis utan att nån/t är i närheten. Glad

Hawknestgrove
0

HAhaha, ja du har rätt. Vi får tro dg på ditt ord och vad du berättar, när du vakat på dem……

ANNIA
0

Aldrig vakat. Och kommer inte göra det heller. Om du inte har nån inside info och kan tala om vilken dag/natt dom tänker sig hit.Flört

Risken är väl att jag missar dom i alla fall, har ju inga ögon i nacken. Och kan ju behöva besöka ladies room emellanåt.Glad

Så jag får väl vänta och se om det händer igen och hoppas att vem det än är lämnar bättre märken/spår efter sig.