Låsbräken
I dag på morgonen hittade jag ett ovanligt stort exemplar av vanlig låsbräken som var omkring 3 dm hög. Det var första exemplaret för mig i år och på många andra lokaler jag tittat på har det säkert varit för torrt så de har nog inte haft någon lust att visa sig i år. Som vanligt hade jag kameran med mig, men när jag skulle ta några bilder upptäckte jag kortet var kvar i datorn och inte i kameran. Perfekt ljus var det också precis innan solen gick upp. Jag får väl lägga in en mindre bra bild från förra året istället.
Tror aldrig jag har sett låsbräken, men antar att den finns här i småland också.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vanlig låsbräken finns i hela landet och helt säkert även Småland. De är dock ofta så småväxta att man ska ha ett vältränat öga för att upptäcka dem dessutom är den inte så vanlig. Omkring mig vet jag av ca: 10 växtplatser men vissa år visar de sig inte alls.
Bjornen, du får berätta mer om denna växt! Den ser ju lit oansenlig ut. Det måste ju vara något speciellt med den, då du tar upp den här….Vi är nyfikna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är en ormbunke som alltför få har sett och uppfattas därför som mycket ovanlig. Den är minskande och trivs i mark med lång kulturhävd, men är vanligare än man tror. Vissa år är den helt osynlig och detta beteende är ännu tydligare på de andra artrna av låsbräken som är ovanliga eller mycket sällsynt. Överlag trivs låsbräken på kalkrik mark.
Googlade på låsbräken. Den förknippades förr i tiden med trolldom och vidskepelse och ansågs kunna öppna lås.
Här på virtuella floran finns bilder och fakta om våra 7 arter låsbräken. En del är fridlysta och som Björnen skriver så är de bundna till mark med lång hävd så de är även "signalarter" för mark med höga naturvärden (även om signalart är ett begrepp som mest används inom skoglig naturvård).
Tyvärr hade jag ingen digitalkamera när jag såg mkt låsbräken för några år sedan. De är lite roliga på det viset att man måste lära sig hitta dem för att se dem. Tittar man bara snabbt förbi så upptäcker man dem inte men när man kommer ner på deras nivå (dvs ligger på knä) så kan man upptäckta både låsbräken och ormtunga i mängd.
Man håller nog blicken lite för högt för det mesta, man ser inte alltid de små fina växterna längst ner på marken.
Tusen tack för intressant info1 ni är toppengulliga här inne. Utan er voe inte den här sajten mycket. Alla medlemmar och medisar här tillför så mycket!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....