Ormvråken
Var ute i kväll vid ett kärr o satt o kollade om den store bocken skulle komma, o hörde ett gnälligt läte o kunde inte bli riktikt klok på vad det var, då fick jag se rätt hökt upp tre stora rovfåglar som höll på med luftakropatik, o gav i från sig gälla läten.
Eftersom jag inte är så haj på det med fåglar o jag vet det fins de på sidan som är duktiga i detta ämne, men när de kom lägre ner så såg jag att det var ormvråk enligt fågelboken i fickformat, men vad höll de på med?
Puttar upp!Verkar vara ormvråk, som du säger. De är ju ganska talrika i dina och mina trakter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har sett liknande i närheten av ett vråkbo. Det var två ungfåglar som tränade sina flygkonster. Men det var tidigare på året än nu.
Men jag har också sett liknande när en kråka attackerar ormvråkar, då kan det bli akrobatik på hög nivå.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Hösten är ju en tid då många ormvråkar drar söderut och då kan de ofta ses i stora "flockar" som segelflyger på termikvindarna. Att de inte krockar är ett under. Det kan ha varit det, eller ungfåglar som "övade" lite om det var mer akrobatik än segelflygning, om nu alla var ormvråkar. Annars är det inte ovanligt att som 890-3 skrev att ormvråkarna har sällskap av kråkor eller andra fåglar som trakasserar dem ganska ordentligt.
mvh Martin

Nu fredag moron var det likadant oväsen o samma flygningar som häromdagen, det var mer fågel än annat vilt på morron, men en grävling fick bita i gräset, som kom genom havreåkern, det fins för mycke säd på gärdena än så det är svårjagat för annat vilt
ormvråkarna och de andra kroknäbbarna har julafton nu när det slås på alla åkrar alla fåglar och råttor och möss och sorkar mm som får sätta livet till…
bra så länger de låter mina fasaner vara i fred… men det har de svårt för.
här har vi brun och grå kärrhök med, och duvhök. många krokisar samlas här och de flyger och revir bråkar i luften så man undrar när de ska kracha….
Ja vi hålle tummarna för dina fasanwer. Annrs så är jag glad åt ormvi har i skogen här nedanför. de gör skäl för sitt namn. Så slipper jag ha livet av huggormarna. Vill INTE ha dem runt huset. Annars så får de gärna vara vara det passar dem.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tar ormvråken mycket fasaner?
Har sett mycket ormvråk kretsa över fasaner på öppna fält men aldrig sett dem slå. Tror säkert de kan förvisso, för de slår ju andra byten som är lika stora.
Var ute tidigt i morse, här är en (ganska dålig bild). Fullt tele samt 4 x digtal förstoring.
I mappen "Septemberbilder" är där fler bilder, och ett par som är lite bättre.
mvh Martin
#7 Det är delade meningar om det…men jag ser ingen konkurrent om mina "byten" i ormvråken.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!