Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 6252 ggr
Cristine
0

Hur ser örnens...

vingar ut på undersidan?

Är det någon som kan tala om det för mej eller har ett foto?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

De havsörnar jag sett är mörka på undersidan, de äldre har ljus lite rundad stjärt. Stjärten sticker lika långt ut från kroppen som huvudet.
Unga kungsörnar brukar ha ett ljust band baktill och fram emot vingspetsen. Äldre är mörkare under. Stjärten sticker ut längre än huvudet från kroppen.
Båda har långa flikar längst ut på vingspetsen.
Vingbredden på havsörnen kan vara över 2 m. Kungsörnen  är mindre.
Jag tror att beskrivningen är ganska så rätt, hoppas annars att nån som kan bättre svarar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Chano]
0

Kungsörnen och dess olika ålders dräkter.
 http://www.orrhult.eu/projekt/orn/aldersbest.kungs/text%20alder/text%20alder%20huvud.htm

Ung Havsörn: Ofta lite spräcklig i dräkten med vita fläckar. Svart näbb. Något mörkare stjärt..inte helvit
  http://www.uof.nu/galleri/2008/havsorn_JR_04.jpg

Gammal Havsörn: Mer enhetligt färgad samt helvit stjärt. Gul näbb.

http://lh6.ggpht.com/_9Mwhqo0MgqI/R8RcPhKrVEI/AAAAAAAAsnM/4_IBXs7ZMJY/havsörn_sk_se_20080225_104200_m3_0208.jpg

Mvh/-Anders

Cristine
0

Då måste det ha varit havsörnar som cirklade ovanför min gård…tre stycken. Jag tyckte det verkade konstigt att se så många på en gång…och otäckt för jag hade tre katter ute.

Tack båda för info.

Martin
0

#3 Vet inte riktigt var du bor, men är det det Tynderö som ligger lite norr om Sundsvall så är det inte otänkbart att det är havsörnar som är på väg söderut.

Nu när vintern närmar sig så stannar vissa kvar i sitt häckningsområde medan andra flyttar en bit söderut, vissa lämnar landet helt under vintern.

Havsörnens återväxt välkomnas av några och ogillas av andra.

Framförallt är det fiskare i områden som är hårt drabbade av skarven som gärna ser havsörnen tillbaka. För drygt 14 år sedan fanns ett 30-tal skarvbon utanför Sthlm. För 4 år sedan fanns det över 3.000 bon och mindre holmar och kobbar blir helt ödelagda av skarvens härjningar och häckning. Skarven har utöver människan (skyddsjakt tillåten i övrigt fridlyst) ingen naturlig fiende, men nu börjar Havsörnen ta för sig av skarven och man har kunnat konstatera att en hel skarvkoloni har lämnat en häckningsplats mitt i en häckning sedan havsörn kom till platsen. (artikeln förvisso 4 år gammal, men informationen om örnens påverkan av skarven stämmer ändå - har dock inte hittat information om det blivit större/mindre påverkan de senaste 4 åren). Källa.

mvh Martin

Magi-cat
0

Vackert med örnar!!

Tar de verkligen katter? Obestämd

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anders 50
0

#5 Visst kan det hända, och nån hund har också hamnat i klorna på örnen. Men det är nog sällan det händer.

Hawknestgrove
0

Oh ja, visst kan de ta katter och även små hundar. Så jag är lite, lite avog även mot dem, men inte alls så mycket som annat. Är trots allt en fågelfantast sedan tidigare, visseligen burfåglar och stora papaegojor, men ändå…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

#5 De kan ta betydligt större djur än så.

I vissa länder används örn och falk för att jaga med. Det finns ganska många sådana filmer på YouTube, här är en där en örn slår en vitsvansad hjort.

mvh Martin

Cristine
0

Jo..det är i Tynderö utanför Sundsvall jag bor och fick bekräftat av en granne att det är havsörn. Visst är det imponerande och tjusiga fåglar ..när de cirklade neråt såg man ju hur fantastiskt stora dom är..men för oss blev det väldigt nervöst  när de flög runt och skannade vår gård. Vi flög runt och jagade katter för att stänga in dem så maten som stod på bordet blev kall..jag som hade ansträngt mej så mycket med den. Dom flög iväg men en kom tillbaka två ggr till..så örnarna och getingarna spolierade min dag.

Hawknestgrove
0

Åh, jag skulle så gärna vilja, att någon tog upp detta med falkonering här. JAg kan inte hjälpa det, jag blir alldeles fascinerad, när jag ser det….

Cristine
0

På många platser i Arabländerna använder de Falkar till jakt men jag hade svårt att titta på när de dök på villebrådet. Då föredrad jag att de blir skjutna.

Anders 50
0

Under en harjakt för många år sedan togs drevharen av en örn ute på en stor mosse. Det var barmark och haren var vit, så den måste ha synts väl uppifrån. Vi såg att örnen gick ner, och drevet slutade på samma ställe. Vi kunde dock inte se när den lyfte igen.

Cristine
0

#12 Ja du som är ute i skogen jämt måste ju se väldigt många spännande saker.

[Chano]
0

Sett örn ta mindre renar och själv fått hund riven av örn.
Och det får man som sagt ta om man vill ha det vilda och inte bara det odlade skötta. Och jag tar det.
Hittar ibland örndödade rävar vid kadaver.Det är främst kungsörn som tar dessa djur.
Att den är farligare för rävar och andra ser man vid kadaver.
Sitter en havsörn där är det även korpar och rävar där.
Är där en kungsörn är dom andra betydligt mer försiktiga.
Mvh/-Anders

Cristine
0

Kungsörnen är väl mycket större Anders.. hur mycket kan den mäta mellan vingspetsarna?

Anders 50
0

Havsörnen är den större av örnarna, den kan ha en vingbredd på upp till 240 cm.

Den är även sveriges slarvigaste fågel…..Hafsörn..  Glad

Cristine
0

He he he Skrattande . Oj då.. imponerande..så det var tvärtom. Fast dom kommit tiilbaka flera ggr så är det svårt att bedömma hur stora de är på grund av att dom seglar ofta så högt.

Hawknestgrove
0

Ja bissiga yper. Men kan ändå inte låta bli att förvånas över jakt med falk. Så otroligt, att kunna få den dresserad så! att den kommer tillbaka, alltså!

Martin
0

Omar Brännström är en av mina favoritfågelfotografer.

Här har han en samlingssida för örnar, "White tailed eagle" är det som vi kallar Havsörn. Så kan ni se ett exempel på hur de kan se ut.

mvh Martin

Cristine
0

"19 Tack! Här kan man se hur den ser ut underifrån. Jag har försökt ta bilder men min kamera är urdåligSkrikandes

Men jag ska..jag ska!!

[Chano]
0

Räcker ibland att se konturerna underifrån för att se vilken örn det är.
Så fram med en dålig bild..helst underifrån.
Mvh/-Anders