Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 7671 ggr
TinaNordberg
0

Myror

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni fotat myror? Den här blev heligt förbannad på mig, Kolla vad den hotar med sitt farliga vapen. Det är så man blir rädder.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

heliotropes
0

Tur att man själv är så stor:)

Myror är gränsen på vad min kamera klarar av.:) Dessa 2 har det blivit ……hittills:)

En Skogsmyra…..

Eva // medarbetare på Perser

heliotropes
0

Och denna lilla Svartmyra..har den i en annan tråd också..men jag tycker att det är bra om man kan få det lite artsamlat.:)Vi är ju några fotomaner:)

Hawknestgrove
0

Sägmig en sak, Här kallar ju ortsbefolkningen de röda myrorna för pissmyror. Vilket jag anser vara helt fel. Det är de gula, som finns i sand so jag kallar pissmyror… Små som de därsmå eländiga  svarta, som brukar invadera huset varje vår…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

heliotropes
0

Den gula tror jag inte finns här i mitt område,men den lille röde,den kallar jag för pissmyra.:) den är väldigt duktig på att pissa på en när man råkar störa den………. kärt barn har många namn.:)

Puma77
0

Ja de som är röda men annars ser ut som de små svarta kallar vi pissmyror.

//Pia

David
0

USCH!!!!!!! Började rysa när jag tittade på bilderna. (bilderna var jättefina, motivet däremot…) Jag klarar av nästan alla djur och insekter, men myror, nä, där går gränsen. Är jag ute i skogen och ser en myrstack springer jag så fort jag kan därifrån.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

Hm… ingen som känner till de där små gula myrorna? De kan inte vara så ovanliga, då jag sett dem både i Stockholmstrakten, Skåne och här. Men de trivs i sandig mark….

hus-musen
0

de jag kallar pissmyror r de myror som är röda med svart bakkropp, och om man äter dem så smaka de lite citronaktikgt.  de är ganska stora, kanske 1cm långa? men efter att jag flyttat till sthlm så har jag inte sett några faktiskt.. (är norrlänning från början) det latinska namnet för de jag brukar se är Camponotus herculeanus.

läste lite om pissmyror och det finns många olika sorter! så det är mycket möjligt att pissmyror längre ner är gula! pissmyror kallas de förresten för att de kan spruta gift  rakt ut i luften. alla pissmyror är stackmyror.

Qui dormit, non peccat

Bleenda
0

Längs med vår grusväg så finns det myror. Riktiga as om jag får säga så. Det går inte att stå still och hundarna hoppar rakt upp i luften och en del stäppar. Myrorna går till angrepp bara vi går förbi.

Bleenda
0

En bild till på monstren. Inte så konstigt att det känns när dom slår in betarna i benen.Skrattande

heliotropes
0

#9,10 Snyggt fotat på hästmyranGlad Otäckt när de "naglar" sig fast…tur att inte dessa beter sig som "mina" import Myror Förvånad

Anders 50
0

Den lilla gula kallar jag för ettermyra eller pissmyra.
Är man lite "täppt i rören" så kan man gå till en myrstack och oroa dem lite så de börjar försvara sig med sitt sprutande. Böj då ner huvudet nära  (10 cm.) och andas in…. väldigt uppfriskande. Man kan även ta duschen på händerna och hålla mot ansiktet och andas in. En sida om olika myror finns  här

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bjornen
0

Gula myror är någon art av gul tuvmyra. Jag har sett åtminstone två arter och en är gul och den andra är blekgul. Totalt finns omkring 70 arter av myror i Sverige. Svartmyror har jag sett minst två arter. Ettermyran är en röd liten myra och den enda svenska art med gadd.

Hawknestgrove
0

Tack för all info! tuvmyra,,,, Jaha så heter den lille rackaren… Usch, hästmyror…..Fick vi in i vårt magasin en vår… Burr! Ut med allt och öppande dörrarna och dröste n massor av Myrr så försvann de. Men jag fick ena panik, när jag såg dem…. apstora!

Anders 50
0

Tuvmyra..ettermyra..pissmyra. Den lilla gula och jag hade ett skarpt möte igår (söndag) förmiddag. 
Min basset försöker komma ner till Kina i ett hörn i grusavdelningen i sin hundgård, så jag hittade en fin platt sten i gräset vid vedbacken som jag skulle lägga dit. Och när jag kom in i hundgården hade jag ena handen full med gula ettermyror. Kände inte några stick, men efter ett tag svullnade hela ovansidan upp och fingrarna spretade nästan isär av svullnaden, och en ordentlig svullnad vid handleden.Det kändes helt ok för övrigt, och idad på morron hade svullnaden gått ner lite. Men ännu ikväll är ovansidan på handen lite svullen. Kliar inte. Baddade från början ofta med salubrin.

Har aldrig varit med om nåt liknande i samband med myror.

BitteS
0

Skogsmyror som sliter med brödfödan.

Anders 50
0

Kan väl jämföras med om vi skulle bära hem en elefant…

Hawknestgrove
0

Ja, de är beundransvärda, de små liven!

Ronny-K
0

Var försiktiga var ni repar "toapapper" i skogen.Foten i munnen

En nära släkting rev i hastigheten åt sig en bebodd mosstuva med ett, för båda parter får man förmoda, väldigt överraskande resultat!Skrikandes

Det här var många år sedan men han berättade att så j-la ont hade han aldrig någonsin haft. Men han kunde ju bara skratta åt eländet efteråt.

Anders 50
0

Stackars myror, vilken upplevelse för dom Skrattande De fick nog tvätta sig ordentligt innan de fick komma in i boet igen.   Skrattande

[Norum]
0

*19 Stackars sate! Obestämd  Det glömmer han nog inte i första taget..

Hawknestgrove
0

hoho, Snacka om eld i r****a!