Har faktiskt inte sett så många i år.Antingen så har dom blivit stekta i värmen eller så flöt dom bort i svallvågorna efter regnen.. 
Ja, det läser man om i tidningar också, men häromkring tycker jag att det är mindre än ett normalår. Men de som finns har börjat bli lite slöa tycker jag. Gillar dom inte !
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Här har det varit massor och när min mor var i Helsingborg för några veckor sedan var det massor där också.
//Pia
Här där jag bor (i södra dalarna) har jag knappt sett till dom. Var nån enstaka som jag såg till på försommaren, annars varit tomt på dom. Bin och humlor har det varit ganska normalt med.
Spridda skurar på dom rackarna, tror jag.. :)

Första getingen såg jag efter midsommar, men under eftersommaren ökade getingarna mycket. Nu under det lite kyligare och regnigare vädret har de hållit sig ganska lugna.
Sannolikt var den blöta vintern som gjorde att övervintringen av getingdrottningar inte blev så bra, men sedan har den torra och värma sommaren gjort att de ökat starkt.
Men är det verkligen getingar? Vi har massor av dem och dom är överallt..bara man öppnar dörren för att vädra har man åtminstonde 15 st inne. Men jag jagar iväg dem med händerna och har aldrig blivit stucken. Jag hörde någonstans att det är nåt slags bin.Så här ser de ut hos mej..väldigt dålig kamera..om det går att se
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

# 7 Visst är det en geting utan minsta tvekan. Det finns blomflugor som är väldigt lik getingar och i min dagstidning hade ett reportage om getingar för några veckor sedan, men med bild på blomflugor.
På 2 år har jag inte sett någon geting hemma. Men därimot bålgetingar. Sen fick jag höra att dom äter de vanliga getingarna. I år har jag massor och åter massor av vanliga getingar, men inga bålgetingar.
Peppar, peppar, nu verkar de ha tagit slut….. Inga fler här. Men de kommer väl snart igen och dansar dödsvalsen…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vad är det för skillnad på vanliga getingar och jordgetingar förutom bosättningarna då?

Ingen. Några arter bygger visserlgen mycket sällan i jorden medan andra bygger bo i jorden eller under tak.
Jag blev stucken av tretton jordgetingar för några år sen..klev rakt ner i deras bo..klarade nätt och jämt livhanken. Jag har för mej de sa att gaddarna satt kvar.
*13 Urk, säger jag bara…
Här hemma har det kommit in en hel del getingar,tack och lov är dom lite slöa. Min ena katta blev stungen på tassen för någon vecka sedan,så hon tvättade tassen i ett och var halt den dagen. Getingarna låter hon numera bli.
När ni kom in på jordgetingar …så är min uppfattning att de är lite större och ettrigare…men det kanske är bara som jag som uppfattade dem så….jag höll för några år sedan på att ordna till ett större stenparti i en lång slänt,där trampade jag omkring barfota i jordslänten i lugnan ro…men vad jag fick bråttom när jag trampade ner i ett bo…men skam den som ger sig..det blev en kamp mellan mej och de ettriga jordgetingarna……jag vann utan ett stick..

Jordgetingarna blir väl lika elaka när du trampar in i ett bo som när du slår huvudet i ett getingbo som finns under tak.
Ja usch, tänk där vi bodde förut, där hade vi ettgtingbo, som täckt hela sovrumsväggen. Det var en mellanvägg mellan vind och sovrum, bestående till del av Treetex. Så vi borrade ett hål och fyllde väggen med adar. Vilket liv i hela väggen! Det var ruskigt att höra, hur stot det var…. Huvva…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....