Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 1774 ggr
Sol-
0

Svamp-identifiering!?

Alla svampkunniga, jag behöver hjälp, kolla denna länken!

http://matlust.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=23ec5e93-2e87-4ac8-a263-85c0cbba114c

Jag vet att det är svårt att se på bilder och säga vad det är, men alla svar är välkomna.

Staffan
0

Så, nu har jag lagt in mina gissningar… :)

// staffan

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har förstått på FotoIFokus att bifogad bild föreställer någon sorts ticka, kan det vara rätt? Växer på träd, vid en vägkant i Svedala, strax utanför Malmö.

mvh Martin

Staffan
0

Svårt att säga. Jag plockar nästan aldrig några svampar som växer på träd. Undantaget skulle kunna vara honungsskivling som brukar trivas runt stubbar… :)

// staffan

Christina
0

Den här länken över matsvampar lade jag in på Trädgård någon gång i våras. Hade nästan glömt bort, eftersom det då inte riktigt var aktuellt med svamp. Den är riktigt bra.

Christina
0

#2 Den tickan kan du använda till färgning av ullgarn. Men inte äta.

Martin
0

Tack Christina. Hade inte tänkt äta heller, jag är för feg för att plocka svamp för att äta. Det jag äter plockar jag i butiker. :D

mvh Martin

Christina
0

Jag har gått på smaklökarna vad gäller svampplockning i fyrtio år. Smakar svampen milt och gott så tar jag med den i maten.Skrattande

Är du det minsta osäker - håll dig till soppar, kremlor, kantareller och trumpetsvamp. Det kan aldrig gå fel. Läs vad jag skriver i artikeln här på sajten och följ länkarna till Naturhistoriska Riksmuseets utmärkta svampguide.