Björnjakt 2008
Naturvårdsverkat har nu bestämt kvoten för årets björnjakt.
Det blir skyddsjakt på 233 björnar i 7 län vilket innebär en ökning med 49 djur sedan förra årets jakt.
Störst ökning får Jämtland där 70 djur, mot 40 förra året, får fällas. Inventering och dna-test av spillning visar också att ca 1/3 av landets björnstam finns i Jämtland, dvs ca 700-1000 djur.
Årets kvot innebär också att Naturvårdsverkat i samtliga fall har följt respekive länstyrelses förslag om tilldelning.
Tilldelningen: Värmlands län 2 björnar (+-0 jämfört med i fjol), Dalarnas län 35 (+4), Gävleborg 30 (+6), Västernorrland 18 (+3), Jämtland 70 (+30), Västerbotten 24 (+2), samt Norrbotten 54 björnar (+4).
mvh Martin
Det var väl bra att myndigheten lyssnat.

Men för lite ökning på många ställen, som dalarna o värmland
Mellan 3000 och 4000 björnar i Sverige förrai året
Om man tar differens mellan födda i år och tillåten avskutning så vill stammen växa i år. Riskerna för människor och hästar är tyvärr ökad Håppas jag inte drabbas.
Hur många som är tillväxt får man sellan veta i detalj. Sekretessskyddad
En björn som är skjuten på, letas med eftersök och det är ju bra men om den verkar oskadad och inte hittas så räknas den ändå av på kvoten.
Är det inte något fel i det resonemanget?
Så här står det i Naturvårdsverkets regler(2008-07-26) för björnjakt : "Påskjuten björn ska avräknas såvida det inte har påvisats genom fältkontrollen att björnen är oskadd". Länsstyrelsens besiktningsman besöker skottplatsen och avgör. Man får bara hoppas att han fattar rätt beslut. Det är ju fel att räkna av en som är oskadad.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jägare skjuter på springande björnar. Vilket är mycket svårt.
Eller för långa håll. Björnen har ett litet träffområde.
Man är för sugen på ett björnskinn och sen går det åt helvete.
Långsam eller stilla björn under hundra meter är mitt måtto.
Björnar står sällan stilla men en björn som går stannar om man gör ett djud.
I Alaska fick jag även lära mig att inte göra djud så björnen stannar.
Vara noga med första skottet och sen inte mantla om.
Vid skottet hinner inte björnen uppfatta varifrån skottet kommer.
Mantlar om(kör in en ny patron i loppet) hör den det och lokaliserar dig.
Men nu är det där borta med en lite annorlunda björn till sinnet.
Men något att tänka på kanske.
När det gäller björn måste man tänka bara ett skott.
Och oftast är det enda man hinner med.
Sen sade en del att inte skjuta under 30 meter ett lungskott.
Mantlar man då om och den lokaliserar dig så hinner du dö i ramarna.
Men har man nerver att inte mantla om så går det.
Skut inte på springande björnar och inte på björnar längre bort än hundra meter är mitt råd
Mvh/-Anders
citat:
//Om man tar differens mellan födda i år och tillåten avskutning så vill stammen växa i år. Riskerna för människor och hästar är tyvärr ökad Håppas jag inte drabbas.
Hur många som är tillväxt får man sellan veta i detalj. Sekretessskyddad//
Det finns ett fel i ditt resonemang. Dödligheten i björnstammen beror väl inte till 100% på jakt? Dödligheten brukar vara högst bland yngre individer dessutom tillkommer trafikdödade, andra björnar kanske dödar björnar?, födobrist, sjukdomar etc. Alltså antalet födda är inte = den totala ökningen av stammen.
Varför skulle ökningen av björnstammen vara sekretesskyddad och av vem/ vilka?
Svår balansgång det där. För att ta ett exempel, så har vi i vårt älgskötselområde, 14 dagars karens om vi skadeskjuter. Dvs, vi måste rapportera och får inte jaga på nytt djur på 14 dagar, såvida inte djuret påträffas. Vilket naturligtvis lämnar plats för dåliga individer, som har för rymligt samvete. De säger ingenting om någon skadeskjutning helt enkelt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Just när det gäller björnar tycker jag det är en aning mer viktigt för allas trevnad att inte skjuta på springande djur.
Att människor som jagar lär sig att släppa i stället för att ställa till en massa besvär och möjliga farligheter.
Sen kan man ju ifrågasätta att alls skjuta på springande älgar också.
Jag förstår inte att man slänger iväg skott som man inte vet är dödande.
Vilket man vet om djuret står stilla och man har tagit stöd..om inte annat stöd mot sitt knä.
Ett skott..det är vad man alltid ska räkna med.
Allt annat är att spela.
-Anders
#9 Den gamla devisen gäller än: "Man behöver inte ångra ett skott som inte har lossats"… men ingen är så perfekt att han inte kan misslyckas med första skottet och vad många jägare glömmer att träna på, är att kunna avge ett snabbt , välriktat andraskott. Jag ser skrämmande exempel på detta på skjutbanorna.
För övrigt så kräver de flesta stora skogsbolagen att före björnjakten i år så ska jägarna avlägga "Björnpass-provet" för att få deltaga i björnjakten.
#8 En älg som påskjuts skall alltid avräknas från tilldelningen, såvida det inte kan kan konstateras vid skottplatsundersökning och eftersök att älgen är oskadd, och det kan i vissa lägen vara svårt.
Ja, men jag känner till att det hålls tyst. Vilket jag tycker är vidrigt. Men utan bevis, så kan vi inte göra något. Och just det där med att man slänger inte iväg ett skott.Det ska räcka med ett. låtgåmentaliteten har trängt sig in för djupt.
Man ska vara säker på ett skott.
Bara tanken på att man ska tro att ett andraskott ska lösa problemen är förkastligt.
Och det gäller älg men främst björn som är otroligt svår att träffa i språng. Björnpassprovet..vad säger det. Vad får man lära sig.
Ett andra skott finns inte. Åtminstone inte i mina marker även om det är fjäll en del.
Lär man folk att schansa så är det förkastligt.
Lär man folk att skjuta på springande björn är det förkastligt.
Lär man andra att lita på att få iväg ett andra skott som ska lösa problemet, är det förkastligt.
Lär man ut att lita på eftersök är det förkastligt.
En björn rör sig annorlunda och inte på räls.
Mööjligen kan man lära människor var träffytan är.
Vad som är konstigt är att man som jägare och vän av naturen inte tar reda på det själv.
Och lär sig att man ska skjuta när tillfället ges med en stilla björn eller älg och helst stöd. Då kan man aldrig förlora. Varken det man skjuter eller jägarens förtroende inför publikum.
I fjol släppte jag björn. Och kommer att göra det i år också om det inte passar. Min kompis med hunden släpper flera björnar varje höst.
Jag är en stor beundrare av honom.
Men ibland så skjuter vi också.
Och då ligger den.
Mvh/-Anders
Jag håller helt med Anders här (egentligen borde jag som icke-jägare kanske hålla mig utanför diskussionen).
Man skall träna på det man sedan skall utföra. Och jag tror att de flesta som vill kalla sig seriösa jägare menar på att ett skott - ett fällt byte är det som gäller.
Då skall man givetvis träna på den biten. Jag säger inget om man tränar på ett andraskott också… men då skall man ha två skott som båda innebär att djuret (tavlan) ligger.
"Skjutbanebeteende" vill man komma ifrån, dvs att träna in ett moment så att det sitter i ryggmärken. Att träna in vissa bitar så att de sitter i ryggmärgen, det är nog rätt. För jakt, t.ex. att alltid skjuta med stöd (och kanske träna på olika ställningar med olika stöd). Att om man nu är smygjägare som smyger sig inpå djuret vid ståndskall, att skjuta det där träningsskottet på banan först efter att ha smugit omkring lite (inbillar mig att det ger lite puls/mjölksyra i benen att smyga omkring).
I mitt jobb har vi förvisso en liten mängd precisionsträning, under lugna förhållanden. I övrigt jobbar vi mer och mer efter att vid vår skjutträning efterlikna de situationer som vi faktiskt skjuter i. Enorma stresspåslag (jag tror inte att en jägare har nytta av att ha tränat andraskott mot björn under lugna förhållanden - springer björnen mot jägaren efter första lär jägare inte vara lugn), hög puls och varierande vinklar, skjutställningar och ljusförhållanden.
mvh Martin
Tack för en underbart sansad diskussion. Anders, du har en fantastisk förmåga att skriva så man blir andaktsfull, nästan. Du är inte präst?
#7 Jag tror det som menas är att databasen "Rovdjursforum" inte är öppen för allmänheten. Så man får inte veta detaljerna om föryngringarna.
#16 kan vara så att detaljerna saknas men läser man naturvårdsverkets bevarandeplan för björn som riksdagen har fastslagit så står det både i antal och procentuellt hur mycket stammen har ökat och man redovisar också dödligheten i procent hos de björnar man har följt. Så man får rätt mycket uppgifter ändå.
#16 kan vara så att detaljerna saknas men läser man naturvårdsverkets bevarandeplan för björn som riksdagen har fastslagit så står det både i antal och procentuellt hur mycket stammen har ökat och man redovisar också dödligheten i procent hos de björnar man har följt. Så man får rätt mycket uppgifter ändå.
#14 Visst ska du delta i sådana här diskussioner. Du har många kloka åsikter. Och jag hoppas att det finns mer än en patron i era vapen
Jag håller också helt med dig Anders om att första skottet ska vara dödande. Men jag skulle vilja träffa den jägaren som står upp och säger : "Jag kan aldrig misslyckas med ett skott".
Sen har jag i mitt jägarliv aldrig hört att det är fel att träna med sitt vapen. Om man nu inte är en superskytt som aldrig misslyckas, så kan det väl inte vara fel att ha den träning i vapenhantering så att man avlossa ett snabbt, bra skott till ? Sen finns det mycket att göra för att skjutträningen på skjutbanorna ska bli bättre, man borde lägga mer vikt på träning på stillastående mål, och det verkar gå däråt dessbättre.
Det har ju varit disskutioner om att få skjuta björn vid åtel. Vet inte hur ni andra ser på det.
Jag tror att många tycker det är tufft att få jaga björn och när situationen kommer, blir dom för ivriga.
Jag har alltid försökt att tala om för mina grabbar att det är lika modigt att låta bli att skjuta, som att skjuta.
#20 Jag tycker att vid all sorts åteljakt blir det lättare att få tid till ett bra skott.
#21 Absolut. Det är nog därför disskutionen kommit upp. På gris får man ju göra det.
Jag är inte emot ta död på lite björn men vad förväntar sig folk som bor i Dalarna? Ingen björn?? De klagar och klagar men bor man där har man valt att leva med de djur som finns passar det inte flytta…
Jag skulle aldrig flytta dit då jag vet att det finns björn. Skyll er själva…
#23 Det är nog lite förhastat att säga att det bara är att flytta. Driver man ett jordbruk som gått i arv i generationer så blir det nog lite svårt. Alla kan inte bo i storstäderna.

Läste att en åtta årig pojke blivit anfallen av björn, men pappan räddade pojke som inte klarat sig från angreppet
Idag? Här i Sverige? Har inte sett något i någon av de större tidningarnas nätupplagor, och hade en 8-åring blivit ihjälriven av björn så borde det gå att hitta. Du får gärna länka, om du läst det på nätet.
mvh Martin

#26, detta skedde inte i sverge, läste det i expressen i dag, det var någon natskonalpark någonstan. men ville vara lite lurig o se reaskonerna på björnangrepp
#27 Egen gissning är att ingen tycker det är bra att någon blir ihjälslagen/riven av björn. Vet inte vilka andra reaktioner du hade förväntat dig? Och, förstår inte heller varför frågan lyfts i björnjaktstråden, har förvisso inte skrivit att det handlar om björnjakten i Sverige men det kan man ju lista ut gällande att ha läst första inlägget (#0).
mvh Martin
# I Ukraina dog en 20 åring när han full klättrade över staketet vid en djurpark och ramlade in i björnhängnet. Björnarna slet honom i stycken innan skötarna hann göra något.
#29 Ja, du, vad ska man säga? HAn bad faktiskt om det, eller hur? Vad har man överhuvudtaget i en djurpark att göra när man är på lyset…….
#30 Tråkigt, men håller helt med dej.
Sambon gick björneftersöks kurs förra året och avslutningen för ett godkännande där var att skjuta på banan och klara alla mål både snabba och stående. många fixade inte det och fick inte åka till junsele och björntesta sin hund. Och det är väl det som alla borde göra få ett sk körkort för att skjuta björn och ha en godkänd hund som är med. Det är ju inte det lättaste att jaga björn, den ringar ju jägaren och går sina egna bakspår och helt plötsligt står det en och visslar 3 tonigt bakom dig i den tätaste trångaste slyn…hemska tanke vem som helst kan ju få björnfrossa avdet…
#32 Tyvärr tror nog många att det är lite tufft att snacka om att man ska iväg och jaga björn. Men det är inte vem som helst som ska ge sej på det. Så ett körkort skulle nog sitta bra.
Jakten är igång och under natten fälldes de två första björnarna, båda i Ovanåker kommun i Gävleborgs län.
mvh Martin
Hoppas bara att allt går bra och att det inte händer några olyckor. För både människor och djuren.
JA tack för infot! Vi får som sagt verkligen hoppas att allt går bra ur alla synpunkter
Ja och man kan ringa till en länstelefon med svarare och då är det en trevlig tjej som läser upp vart…….i allafall värmland…
En uppdatering om hur det går i jakten.
Två län/områden har nu skjutit klart. Det är dalarnas län (inom renskötselområdet) där man har skjutit de 19 man hade i kvoten. I övriga Dalarna har man kvar 18 djur av kvoten på 34.
I Värmland har man skjutit de två djur som fanns i kvoten.
I Norrland går det rejält trögt i jakten, 8 av 54 djur är nedlagda.
Totalt i landet är 3 björnar påskjutna men inte hittade (dock avräknade). Slutdatum för jakten är 15 oktober för alla län utom norrbottens inland där slutdatum är 30 september, medan man vid norrbottenkusten får jaga till 15 oktober.
mvh Martin
Oj, det var inte mycket av den stora kvoten som var avvekad…..
114 av 233 är väl inte så illa. Långt till 15 oktober. Och jag har ju inte varit upp än..
Nä, men jag menar i Norrland. Där var det bara drygt en sjundedel som är avverkad.