Björnfrossa
Hur är det med den? Har ni björnfrossa eller inte? Det är en bjrön som tussar runt i skogarna häromkring nu och folk törs knappt gå utanför dörren. Jag själv är inte rädd men är nyfiken på hur det är med er andra. Skulle ni gå till skogs? Inte bara i skogen här utan mer generellt..
Jag är nog mer rädd för att bli getingstucken än att bli anfallen av en björn. Tydligen så finns det 2 björnar här i småland såvida den inte förflyttat sig över 6 mil på en natt. Fördelen med björnar här nere är att det inte är så många svampplockare ute i skogen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Men björnar attackerar ju inte folk bara så där liksom… Då skulle skogarna i jämtland vara tomma på folk men fulla av mätta och belåtna björnar. Nej, tror inte på att dom är så farliga för en svampplockare som en del tror. Har då aldrig varit med om något och jag var mycket i skogarna där uppe då jag var och fiskade.

Jag bor i kanske Sveriges björntätaste område (Enviken) och jag är inte minsta rädd för dem. Då är älgarna farligare. I år har jag sett 5 björnar och bara 2 älgar. För några år sedan hade jag en hona och två ungar på gården, då de förstörde mina bikupor. Det som grämde mig mest var att jag inte fick se dem. Det är klart att man ska visa respekt liksom för alla vilda djur om man kommer att möta dem. Men så länge man inte har hund med sig är risken att bli angripen extremt liten. Då är möte med okända människor mycket farligare.
*3 Det är väl lite så jag tänker.. Fattar inte varför folk ska bli rädda bara för att björnen finns. När jag var lite visste man ju att det fanns björn i skogen men inte tänkte man väl på det! Björn, älg, lodjur och andra djur, tror ingen anfaller om dom inte känner sig hotade.

nope är inte ett dugg rädd för björn. har 6 stycken som går runt i skogen runt svärmors hus, bla hona med fjolårsungar som tydligen fått två nya i år sägs de. men de där eländiga älgarna är jag rädd för! och hästarna i grannhagen..
Qui dormit, non peccat
Man har ju lyckats ta ner älgstammen rejält så på det viset är ju hotet inte så stort nu som förut.
Folk gör sig ju hot i sina "Knollar" som det här med vargen till exempel. Även om inte en endaa människa har skadats
http://www.expressen.se/nyheter/1.1068033/har-sprider-sig-varg-skracken
Undar just varför folk är så rädda för vilda djur? Bara för att dom är vilda går dom ju inte lös på folk så fort dom ser någon. Tamdjur kan vara värre, håller med dig, Hus-Musen! Fast inte hästar kanske, men argsinta kossor med horn…! Huga.

#7 haha då har du inte sett grannens enorma ardennrar!! lika stora som en älg ungefär=) eller ja fölet är inte så hemsk, hon är ju bara året än och kanske 140 i mankhöjd=) hmm ja där sa du en sak, morfars ena ungtjur var inte ett trevligt djur.. de är ju så korkade att börjar de springa så springer de över allt o alla!
Qui dormit, non peccat
*8 Uppväxt med ardennerhäst. Det trodde du inte! Men så är det… Bondjänta ända in i den jämtlädska benmärgen.. :-)
Största hälsofaran är nog inte våra fyrfota vänner i skog & mark, det är nog våra tvåbenta fränder inom stadens hank o stör vi ska se upp mest med.

#9 jasså ja då vet du hur stora de blir=) är sj bonnjänta, från hälsingland=)
Qui dormit, non peccat
Slänger inn ett par ardenner. Dom fins i vargområde och vargen har tatt för sig av grannens får. Till ardennrar kommer inga varg,ei hellre nallar som vi vet stryker förbi i ne. Lugna hästar
Lugna men stoooora… :-) Ett väldigt vackert djur.
Åh, de är så granna! Vi har en granne här, som tävlar med sina i riktigt arbete med hästar, plöjning och sånt. Han har en jättefin stam av ardenner, som har vunnit jättemycket priser.
För att kommentera grundinlägget. ja, ärligt talat, jag vet inte om jag skulle våga gå ut i skogen här, om det fanns björn i skogen. Inte som nu, ensam i alla fall!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

1747 blev en vallpiga hemikring mig (en släkting) svårt skadad av björn, men då får man tänka på att det var mycket smått om älg och inte rådjur.
I Valsjöbyn var det en karl som blev halvt uppäten i fjol. Dom hittade det som var kvar av honom halvt nergrävd vid tomten. Blä…

läste faktikst om björnattacker från 1995 till nu eller åtminstonde 2007 så har det skett 18 björnattacker, varav 2 hade dödlig utgång. innebär visserligen att 16 personer blivit skadade, men de är ytterst få på så många år som blivit dödade. så de är nog ganska lugnt att gå ut i skogen=)
Qui dormit, non peccat
Ja, jag känner mig inte rädd för björn. Tror inte dom anfaller om dom inte känner sig hotade faktiskt.

näe det enda man ska akta sig för är om man ser björnungar, mamma björn brukar kunna vara lite överbeskyddande!
Qui dormit, non peccat
En del av skogsbolagens planterare och röjare i björntäta områden få numera sina arbetsplatser undersökta av hundförare med björn-hundar på morgonen innan arbetet påbörjas.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, det säger ju en hel del. Mn Ok, en älgko är ju väldigt farlig en med, om du kommer för nära kalven.
Frågan är om inte det är lite hysteri med som till exempel i Mullsjö när man uppmanar till rapportering, men vad händer om någon ringer? inget tror jag :
Det är av intresse att läsa kommentarer til artikklar som det här - där kommer fram äkta känslor i bland
http://www.gt.se/nyheter/1.882477/bjorn-sprider-skrack-i-mullsjo

Nästan alla modernabjörnangrepp som har gett skador har (jakt)hundar varit inblandade. Det är ofta hunden som tar björnen till sin ägare och då finns risk för angrepp.
#23 Bjornen kanske du är på ålder med mig och då vet jag ju att man glömmer snabbt. När det gäller situationer där det handlar om liv och död så "blaffrar" det lite och saker kommer fram i minnen
Jag håller med om att björnanfall på människor är sällsynt.(fast jag är inte så säker på det) men jag håller inte med om att "nästan alla modernabjörnangrepp" har jakt med hund som en parameter. Jag tror detta händer i olika situationer .
Kommer jag i håg rätt så var TV kändisen som dödades förra hösten i Vallsjöbyn på väg ut ur sin stuga utan vapen när han attackerades.
Skogsarbetaren som attackerades i våras hade inte vapen als, och inte var där ungar hellre. Det var nog Guds hand som svängde över honnom när det gick så bra som det gick.
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1098479/man-attackerad-av-bjorn-i-dalarna

#24 nja att påstå att de var guds hand var väl o ta i,men tur hade han i sista fallet. de befanns sig på rätt ställe men vid fel tillfälle helt enkelt. i det första fallet så hörde nog aldrig björnen mannen i stugan utan blev överraskad o slog till. i det andra fallet så var det mitt i vintern och det är möjligt att björnen blivit väckt, alternativt inte hunnit somna vilket gör att de är lite lätt sura på allt o alla. men de brukar sticka iväg när de blir för mycket oljud åt dem. men att många björnangrepp skett med jakthund stämmer faktiskt..
de vanligaste orsakerna är björnen är skadad, björnen har ungar i närheten, björnen är invid ett kadaver, björnen finns nära sitt ide, en hund finns med. läste det nyss på en hemsida, svenska rovdjursföreningen.
här är länken till manen du nämnde ovan.
Qui dormit, non peccat

Jag har inte påstått att de flesta björnangrepp har med jakt att göra, men att det oftast funnits hund med i bilden och oftast har hunden lockat fram björnen till människan. Hundarna har haft jakt för ögonen men behöver inte ens ha varit använd som jakthund.

#24 Enligt vad jag har hört så gick han med hörselkåpor och lyssnade på musik medans han röjde och gick rakt på idet. Samma huggarlag gjorde samma sak ifjol men då klarade de sig (de fick hämta sågarna några dagar senare när de vågade sig tillbaka).

#27 jo hörselkåpor har ju nästan alla när de röjer för de låter så illa, och de med radio i är vanliga. björnen kan ha varnat innan men han hörde det inte pga musiken o för att han röjde. låter ju ruggigt illa med röjsåg så björnen ville ng bara få tyst på oljudet tror jag.
Qui dormit, non peccat
Ja, där har vi en svå fråga! Arbetsskyddet kräver kåpor och oavsett om det är radio eller inte i em, så hör man inte björnen. Då få man i så fall ha dendärtypen av kåpor, som förstärker ljud och då är vi väl lika långt…..