Bra att ha grejer
Här kan du tipsa om saker som är bra att ha. Småsaker som förenklar för oss när vi är ute i naturen eller hemma, och som vi "inte klarar oss utan". Gärna med en bild eller hänvisning till nån sida på nätet.
Jag börjar med en sak som jägarna kan ha nytta av vid rengöring av kulvapen. Bore snake heter den. Det är som ett rep med en mässingsborste på, som dras genom pipan. Lätt att ha med även i skogen. Finns till olika kalibrar. Jag har haft sådana i 2 år och är storbelåten.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Låter vettigt! Var köper man den?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Finns i vapen affärer, och finns säkert på nätet också. Skulle tro att den kostar runt 200.

#2. Oj tänkte jagnu blir det sexleksaker på sidan som piskor o hanbojjor.
Nej skämt o sidor jag köpte den när jag var o köpte jaktskott, har inte använt i skarpt läge men tror det funkar
Men det har kommit en ryggsäck med en riktig stol som man slipper känna sig som en kil i arslet efter en dag på pass, dyr var den men verkar vara behändig eftersom den är lite högre också
#3 Du har inget namn eller nåt på ryggsäcken ?
Ja vi vill gärna veta vad den heter. Så kan vi länka!

#4. kommer inte ihåg men den var med ett reklamblad i jakt o jägare sista tidning, jag skall kolla upp vad den hette, var hoss kjäls vapen götene o provsatt den o den var riktigt bekväm
Gör det! vi fixar i så fall bild och allt på den!
Solcellsladdare som man har i fönstret hela dagarna..eller ljus från en lampa.. viker ihop och har i fickan när man går i skogen så kan man alltid ladda mobilen. Har 14 olika adapters.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#7. Här kommer namnet på ryggsäcken, WoodlineRegisäck
#9 Smart sak.
Vattentät.. stöttålig..bra för jägare som bär på geväret enär den går att sätta fast på armen eller på en hjälm t.ex
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kondomer
. Har tyvärr ingen bild.
Men dom är jättebra att sätta på bössmyningen om man går i skogen om det är mycket upplega.
Bleenda, vilket bra tips!

#8. Tamponger är lättantända och funka jättebra
*14 och 16 Törs man fråga hur ni har kommit fram till detta?? 
#17 Det var min man.
!
HEhe, så blev vi lite småsnuskiga här också! Attans, att vi inte kan låta bli!
319 Blommor o bin vet du. Passar väl in här på svensk natur
Puma, den var för härlig! Vilken härlig sida!

#12. Nej för tusan den har jag bra säck men tung o obekväm o sitta på, men saknar inneficka på den som är vattentät, men har löst det med en tät kampingpåse.

#17.
Ren nyfikenhet…
Jag klarar mej inte utan min jägarstol. Ultralätt och teleskop ben. Den hänger jag fast på min midjeväska när jag fikat färdigt. Väger ingenting.
#25 Har funderat på att skaffa en sån stol, men så kommer man på andra tankar…mycket med grejer på sig blir det. Men funderingar pågår.
*26 Mycket grejer?? Ändå slipper du ta med dig både tamponger och kondomer… hehe
#27 Vad vet du om vad jag har i fickorna ? 
En bra sak som vi inte vill vara utan i hemmet numera är OBH Nordica:s elektriska knivslip. ( cirka 600:-) Lätt att använda. Inga slöa knivar längre ! Och det händer även att jaktknivarna får sig en skärpning där ibland.
'29 Den är bra! Älskar den maskinen, skulle inte klara mig utan den.

Ja vi kan ta en titt i min ryggsäck, ficka i locket förstaförbandskudde mod mindre, ett block o penna, myggnät, myggmedel. tändare o tänstickor o lite törestickor.
Nedre ficka på utsidan medeciner, nyponpulver o värktabletter o tandborste o tandkräm o tvål, o en mitälla.
inuti säcken en toa rulle o våtservetter, kikare o vattentät säck o hanskar o visselpipa kniv modell mindre en hanyxa o en behållare med kokkärl o kaffe påse, o en cykelslang o en bunt balsnören.
yterfickor sittunderlag o termosar o två knivar modell buköpnare o en kniv i reserv, sen en grov svetselektrod invirad i vattentät påse, denna använder jag som knivbryne.
Leatherman verktyg, finns en mängd olika för olika behov. Jag har en Wave, kostade strax över 700 i USA, dryga tusenlappen i Sverige. http://www.outside.se/catalog/product_info.php?products_id=3559
mvh Martin
Streamlight Strion, en av de i särklass bästa små ficklampor jag provat. Finns även med laddare för bil (9v uttag) vilket kan vara praktiskt om man kör mycket bil.
mvh Martin
Åh, tack för era tips! Men Nore, du behöver väl ingen tändare längre, du har ju som jag lagt av med röken?
En sak, som är alldeles gratis och inte tar någon plats, Ok då, en krona kostar det då, en plastpåse att ta hand om NR2 i… älgen gillar inte lukten och dagarna kan ju bli långa på passet..
Sen har jag en blöt frottehanduk i en plastpåse i stället för våtservetter. Byter den naturligtvis varje dag.
#33 Rekommenderar också ficklampan !
#31 Du verkar ju klara ett mindre kärnvapenkrig med den ryggsäcken 
#35 Ja, inte billig men man får ju ofta vad man betalar för så det är ju bara att pynta upp :o)
mvh Martin

#35. Ficklmpa o licencer o kompass i ena benfickan pluss en luskam, för våra vänner älgflugan
O i den andra penninger o magasin o engångs kirurghanskar, det kan ju vara någon opraskon på gång
Sen har jag fickformat av svampbok , kan vara rätt intresant o kolla vad man plockar, är ganska så osäker om jag int har den på mej.
Plastpåse oj då att gå runt med det i en hel dag jag får allt lägga det i en grop och lägga en sten över.. inte plockar jag upp och bär med mig i midjeväska i 7 timmar!!!!
Vi fick en murrikka panna i present nu och den är med i bilen den blir varm på ett kick över elden och perfekt att laga mat i..
jag har alltid ett sittunderlag i innerfickan med mig för jag har inte ryggsäck utan en midjeväska och en vapen väska så geväret sitter redo på ryggen utan att jag behöver bära det över axeln.
Nej, Aase, inte då. Men just om du sitter, som vi gör är många gånger på älgpass hela dagarna, kanske tre dagar i rad och vad gör du då? Det är ju vad jag vet, inte rekommendabelt att göra nr 2, då älgen har ett väldigt bra luktsinne. Så då är det plastpåse som gäller och den kan man ju elda upp vid senare tillfälle, när jakten är slut på just det passet.eller gräva ner och lägga en sten på. JAg förutsätter, att det är den sorten, som förintas med tiden, förstås.

#39. HIHIHI kan tänka mej gunilla med en plastkasse på huk i skogen, risken är väl att älgen får hjärtslag, 
Så känsliga älgar har vi inte här, skulle de väja för all folkvittring så skulle de springa ihjäl sig. Men visst.. i extrema fall så, man lägger ju inte en 2:a mitt i älgväxeln.
Ja du Nore, när jag sköt min älg, så hade du just den synen 10 minuter innan….vi bruka skämta om det, faktiskt. Jannes stora tunga overall hade jag också på mig, så det var inte lätt…. Tänk, om älgen hade kommit 10 minuter tidigare……Men en del säge, att älgar inte gillar röklukt, en del säger att de struntar i det. Men att de skyr lukten av folkesk*t, det är vedertaget här i alla fall. Likaså sägs det, att de skyr människohår. MEn det ror jag mindre på.
I min ungdom sköt en granne en älgtjur som åt äpplen från ett träd som växte längs väggen till deras utedass. Denna farbror är fortfarande med på jakten. 84 år och pigg som en mört och klarar skjutprovet med glans.
Kanske du skulle ta lite äpplen med på passet Gunilla ?
Vi har äpplen…….
en som jag känner var på räv jakt med stövare, blev kissnödig och så ropade de på radion och då kom räven…. med byxorna i backen radion slängd i gräset och en död räv…….vilken syn naken nedtill och bössan mot kinden….
Tänk vilka scener det utspelas i skogarna..
Jag har i jaktkamraters åsyn skjutit en älgkviga med en äggmacka i munnen ! ( min mun, alltså )