Insektsjakt:)

Underbara bilder. Vad har du för kamera? Jag vet ju att det beror på den som är bakom men jag är i alla fall nyfiken.
Tack!:)
Min kamera är ingen värsting:) men den låg i en bra prisklass och tar även hyfsade bilder inomhus med blixt,som är ett av mina krav på en kamera. Och den är enkel att hantera och "ligger" bra i handen som också jag tycker är viktigt.
Det är en SONY DSC-H7,15xoptisk zoom,8,1 mega pixels.

#3 Jag har en Fuji finepix S9500 10,7 optikal zoom. Tror det var 11 megapixel. Men jag håller på att skaffa mej ett system. Har bara ågren för vad jag ska ha. Jag älskar att fota och helst nästan krypa in i objektet för att få så nära och så många detaljer som möjligt. Men spindeln skulle jag hoppa över,det lovar jag.
Så vackra bilder! Tack!"
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Fina bilder. Gillar den sista mycket.
Själv har jag bara haft en kort period i mitt liv som micro/macrofotograf. Och det var en katastrof.
Har sen aldrig haft någon längtan heller att fota "det lilla".
(Även om jag gillar nära)
Men jag är impad av de som håller på med micro/macro.
Kul att du visar bilder.
Mvh/-Anders
#8 Tack! Det är bara roligt att dela med sig:) Jag kompenserar väl den sämre synen som kommer smygande. Man ser ju tyvärr inte lika knivskarpt på nära håll idag som förr..:/
Snacka om att denna har sullat ner sig med pollen…:)

Sull med pollen var ju vad växten ville för att pollineringen ska bli så bra som möjligt. Pollenklumparna kammas av bina till sin plats på bakbenen. Mycket fina bilder.

Herregud vilka bilder. Det ät ju såna som jag vill ta. Nu köper jag en ny kamera.

#12 Det blev en Canon Eos 450 D. Ska hämta den i morgon. Känns lika spännande som att hämta valp.
Nu har jag mycket jobb och mycket kul att göra framöver.

Åh, vad ni skämmer bort oss med vackra bilder!!!!!

#16 Jo, Alla behöver stöd här i livet
Jag älskar humlor. En bekant berättade för mej att de som är här först och faktiskt är ganska stora är drottningarna. Om det stämmer vet jag inte.
Ja snart ligger jag på alla fyra igen och letar. Tyvärr har det varit kanonväder men ingen värme. Men när den kommer är batterierna laddade minsann.
Underbara bilder, ger verkligen en försmak om vad komma skall.
//Pia
Jättefina bilder. Tyvärr är det fortfarande inte läge för att fota insekter här än men dessa bilder får en att längta,
JAg krockade med årets förat ahumla här i går på trappan. Tack och lov bara jag och inte bilen, så jag fick vänligt men bestämt fösa undan den lille luddbollen
underbara bilder
Han har haft en hård vinter.
//Pia

här kommer en spindel, han trodde han var husdjur, parkerat på ett A4.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

och då en humlebagge, jag gillar bilden så mycket så den är inne i flera tråd nu.
Häftiga bilder! Humlebaggen var ju riktigt gullig!

oohh kärlek!
här kommer en gräshoppa

Här kommer mer, men vet icke vad det är för insekt, men han ser rolig ut

#32 är en bock, kanske en apelbock. Svårt att se.
//Pia

Tack Puma, han såg ut som en robot iaf.

#36 en underbar korsspindel i alla fall:) Gillar dem inte heller men har jag kameran med så är det en annan sak, så länge de inte klättrar på mig så bryr jag mig inte.
//Pia
#38, säkert? Den äter alltså barkborren? Med andra ord ett biologiskt sätt att bli av med eländet!
KIna, bor den i er källare? Vi har också såna hos oss i källaren. ÄR liiite småskrajsen, för hur är det egentligen, är de giftiga?
Annars så har jag inget emot dem. de äter flugor.
Gunilla, korspindeln är en helt vanlig snäll spindel. Endast farlig för sina byten och så de som har fobi som riskerar hjärtattack och mardrömmar.
//Pia

säkert? Då behöver jag inte vara byxis när jag kryper in i källaren? Det är bara en sån där kvartingkällare, så man kan inte gå rak utan får halvkrypa liksom och har väldigt lätt att komma åt alla spindelsäckar i taket…..
#41. kanonfin bild på blomflugan. Todde du skulle sätta in något alster från i går kväll.
"39" Japp. Därför ska man inte hugga ner alla helt barkfallna torrgranar. Vi lämnar nån här och där. Den lever där bl.a.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Haha, Helitropes, inte lelle Arne heller! Vi har många såna på försommaren här, då vi sågar en del. Så när Arne var liten, så skulle han förstås äta dem. Han tuggade och tuggade och viftade med lilla tassen, jag tyckte han var så gullig, ända tills jag såg att det lilla äcklet hade bitit sig fast i hans underläpp…. Stackars lille Arne……

Det kommer Bleenda!
Hur får man bilderna att synas dirrekt i inläggen?
Har du firefox?
//Pia
Nä, de får vara ifred numera…..
Frågar som Puma, kör du Firefox?
# 48 Fråga gunilla.
bapsan: det är olika beroende vad man använder. Firefox eller internet exporer. Så frågan är vilken du har.
//Pia

Jag har explorer, tror även jag kan köra firefox ska kolla
Hm… har för mig att jag har en tråd om just det här inne
Nej en sånhar jag inte sett. Läcker färg.
I höstas fick jag natinalnyckeln med skalbaggar så jag ska försöka hitta arterna på mina kort sen med. Undrar vad nästa bok blir?
//Pia
Jättefint bokverk. Men kostar antagligen en hel del. HAde gärna velat haft många i den typen, men gillar inte, att jag inte kan köpa hela verket på en gång.
#61 det är iaf en blombock så den finns med i nationalnyckelns första skalbaggsband med långhorningar. Jag tycker blombockar är svåra för dels har en del bytt namn och jag har gamla böcker, sen är många rätt lika.
Tror jag betalar 260 kr boken och de ges ut när de är färdiga. I slutet kommer det finnas ca 100 st och än så länge är endast 5 klara.
//Pia
#58 grön sandjägare är ganska vanlig i större delen av landet tror jag, dock osäker på hur långt norrut de finns. Man hittar dem enklast på varm sandig mark som grusvägar, diken, backar med naturgrus etc där de jagar mindre insekter.
wow! 26000 kr för det kompletta verket, alltså…..Men det såg verkligen vackert ut!
Ja Gunilla, för mig låter det mycket när du säger det men det kommer ta många år. Det kan komma ca 2-3 böcker om året. Men det som jag älskar mer med dem är att bilderna är handmålade och så himla proffsiga. Såg ett reportage för några år sedan när de började starta upp detta och det var en som satt och m¨ålade bilder till böckerna. riktigt snyggt gjort.
Att köpa dem i affären kostar mycket mer och jag stod och höll i en bok förra året men tvekade pga priset. Sen gick jag in på sidan och såg erbjudandet. Det var ingen tvean då kan jag lova och de kommer hem i prenumeration. Man år även ibland köpa en fältnyckel som man kan ha med ute på fältet. Jag har den med mångfotingar. Vil man veta redan ute i naturen vad det kan vara för art så tar man med den lilla nyckeln för det kan vara lite klumpigt med en stor bok.
//Pia
Ja det är verkligen snyggt. Kommer du att få alla böcker inom din livstid?
ha ah ja det hoppas jag ju:) Så himla gammal är jag ju inte och jag har inga planer på att gå över än;)
//Pia
Inte av denna serie. Finns bara 5 st färdiga. De andra kommer ut så fort de är klara så den 6:e är planerad nu i juni. Men det finns säkert andra serier.
//Pia
Visst är dom söta! Dom är nästan flintskalliga av allt jobbande och krypande i blommorna. Jag har sett flera humlor som ser lite slitna ut. Härlig bild.
Men denna är väl ett bi???
*fniss* Men de är söta också:))
//Pia

Hoppas han kommer dit han siktar. Han borde väl ha lite problem med avstampet. 
Här sitter jag och serut som en fågelholk i trynet. Ni är bara för duktiga
Här behövs en ny kamera och en fotokurs för att hänga med, märker jag. Era närbilder är jättefina !

#61 är väl en gulrödbblombock Leptura rubra.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#61 Tackar. Jag hittade den sen igen i en annan av mina böcker.
De är ju ganska stora.
//Pia

De ser allt spec kameror
.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#74 Jo, det ser jag också
Men många humlor är flintis också
#86 ha ha jo då e jag med. Ja visst finns det flintiga humlor. såg en kanongullig bild på det i humletråden:))
//Pia
HAha, Så kul bilder det kommer in här! Snart får vi döpa om oss till insekter i fokus! Så vackra bilder tror jag intne nån har på insekter, som ni presterar här! Jag blir så glad av Dem!

#46. Här i Härjedalen kallas dessa kryp för skarptroll.
Eller Karl-Alfred……..
#47 Hihi, precis detta hände min katt Sotis:) Först trodde jag han blivit stucken i munnen av en geting eller nåt… Men sen såg jag vad det var för nåt. En liten snytis hade nypt sig fast i läppen ;) Dessa snytbaggar är inte roliga att få på skinnet, de sitter ju kvar stenhårt =) Sen bits dom med hehe;)
Ja dessa suspekta varelser….. Gillar dem bara i virkad form! Då som kattleksaker……Nu gjorde jag lite reklam här!
#94 Så ni tillverkar snytbaggar som leksaker till katterna nu också? Inte konstigt att katterna försöker sig på den äkta varan
De uppmärker ju snart att den riktiga inte är lika mjuk och god att tugga på som leksaken, hehe
#94 Med prasselpapper;)
//Pia
#100 ja du ser det gulliga lilla leendet.
//Pia

Inne på Foto.IFokus.se är det en som undrar om någon kan hjälpa henne identifera en "fjäril". Nu tror jag inte det är en fjäril utan något sorts nattfly/svärmare, men kan inte hjälpa henne mer än så. Kanske någon här som kan kika in där (länken ovan) och hjälpa henne?
mvh Martin
Haha, det är ju jag som letar fjäril :D Tack marnyman :))
Och, vilka underbara bilder! Förstummad är jag
Och vilka experter sen….och vilka fotografer….Huvva !
Ja vad kul att vi här inne är så duktiga fotografer och kan hjälpa till! Hihi, Svensk Natur är poppis!

Åh, ser nästan ut som en liljebagge!

Men en randiga spindeln var ju riktigt snygg! Tina, den såg ju nästan läskig ut….

#113 har du kommit på vad det är för en snygging? Bra bild.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Soren-b:
Du skulle bara ha sett hur jag jagade den fram och tillbaka på bordsbenet med kameran, hi hi. Tur att vi har en lummig trädgård med minimal insyn. Den var inte samarbetsvillig alls, men som sagt, jag är av födseln en envis figur så jag tröttade väl ut honom/henne. Jag har inte hittat vad det skulle kunna vara för sort. Den var ganska liten i alla fall. Bilden är en delförstoring av fotot som jag knäppte i Macro-läge. Det innebär att jag måste ha kameran nästan inpå insekten för att få fotografera. Det är inte alltid så lätt eftersom de lätt flyr. Högt på önskelistan står en systemkamera så jag kan köpa lösa objektiv osh därmed kan knäppa riktigt nära.
#110 Fattas bara prickarna till att bli en nyckelpiga.:)
#112 Jag tyckte att den var ganska charmig. ;) Vet du vad det är för art? Vid första anblick tycker jag att det ser ut som en Tordyvel,en släkting kanske. Dom är nyttiga för nedbrytningen.
#113 Är det en Harlekinspindel ? Det är bara dom som jag vet har stora ögon och sådan randig kropp. Inte dåligt att få fota en så storögd vaksam spindel.
#114 Det tror jag är en snabblöparspindel.
#117 Den bilden blev väl bra.:) Beskär du bort de suddiga till vänster så blir den mycket bättre på en gång.

#118. Det skulle vara roligt med ett kort på fotografen som jagade krypet 
Jag har provat med 300mm teleobjektiv i macroläge men när man får in krypet i sökaren och skärpan är inställd så har den lilla rackaren flyttat sig. 
Men skam den som ger sig…

#119. Du har rätt, den ska beskäras. Synd att det är så litet skärpedjup med macroläge,
eller så är det skit bakom spakarna 
Makrobilder blir ju (i mitt tycke) oftast bäst med ljust kort skärpedjup. Men visst, iblandkan det bli lite väl kort.
mvh Martin
Men hej Mymlan! Haha, sån fin herdestund du visar oss! Bärfisar av någon sort, va?
Nja någon slag blombock eller liknande skulle jag tro. Du tog dem på bar gärning mymlan;)
//Pia
#124 o #125. Ja, jag skäms lite, att störa dem just då… men nu är det i alla fall gjort, så nu vet jag i alla fall att de blir flera :) de sitter alltid i lupinerna på landet
Ha ha de bryr sig inte. Tror nog att de gärna vill ha lite publik för ibland kan man hitta många såna i full fart eller fart vet jag inte om det är på dem precis men ;)
//Pia