Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 4671 ggr
Anders 50
0

Underställ

Nu börjar ju den tiden på året då man behöver ett underställ närmast kroppen. Det finns ju en mängd av fabrikat att välja bland, mer eller mindre bra. Rör man sig mycket och sen står still så gäller det att man är klädd så man inte fryser. Likadant när man rör på sig, att svett transporteras bort från kroppen. Jag har genom åren testat ett otal fabrikat av underställ, men inte varit nöjd.
Men nu har jag äntligen hittat min favorit. Det är av märket Aclima.(100 % Merinoull) Köpte första plagget för 2 år sedan och har sen kompletterat med fler plagg i serien.

Vad har ni för erfarenhet av underställ, och vilken är er favorit ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bleenda
0

Jag köpte ett Ullmax. Skulle vara kanonbra. Det kanske det är om man bara står stilla. Men absolut inget för hundförare. Svetten bara rinner och sugs inte upp. Inte heller blir det någon ventilation. Och sedan fryser man nästan ihjäl om man ställer sej på pass.

Vilken bra tråd du startade.

Vart köper du under stället. Vi är fler i familjen som jobbar mycket ute och även jagar och behöver ordentliga kläder. Men ännu har jag inte hittat något.

Anders 50
0

#1 Köpte i en lokal butik. Googla på aclima så ser du hela sortimentet. Jag svettas mycket när jag går, och har frusit när jag har stannat, men inte med detta understället. Perfekt när man är hundförare.

Bleenda
0

Sverige hade upphört med plaggen. Det är nog pga alla skriverier av hur djuren behandlas i Australien. Synd, jag blev jätte intresserad.

Nore
0

#2. perfekt att du tog upp detta, är likadan att jag svettas när jag rör mej snabb takt o fryser vid stillasittande på pass, det är värt varenda krona o inte frysa o svettas så man blir sjöblöt.

Anders 50
0

#3 Tror bara det är nåt strul med svenska importören. Tror inte det har med fåren att göra. En så stor tillverkare släpper nog inte svenska marknaden. Verkar som det löser sig snart. Det finns säkert ställ kvar ute i jakt,sport och fritidsaffärer ännu. Annars får du importera direkt från Norge. 
Glad www.aclima.no
Men jag har fått den erfarenheten att det ska vara ull i det man har närmast kroppen, då håller man sig varm om man blir fuktig av svett.

Bleenda
0

Jag var och handlade jakt kläder i går i en affär där dom hade 20% rea. Jag ska nog titta in där igen. Tack för tipset.

Hawknestgrove
0

Men är det ull, som är frambringad på detta vedervädriga vis, så ska de inte få förekomma. Då är det i så fall bra att det inte kommer till Sverige. Fy 17! Googla på Merlinoull, så får nu se. Om ni nu klarar av att se bilderna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anders 50
0

Har ingen aning om aclima köper ull från australien som framställs med mulesing-metoden. Merinoull finns på fler ställen här i världen.

Tyvärr har det gått så långt att skulle vi avstå från allt som framställs genom att det förekommer någon sorts form av djurplågeri så skulle vi väl antingen frysa eller svälta ihjäl. Tyvärr igen.

Nore
0

#7. Såg ett vetenskapsprogram om ett folkgrupp som åt råtta o katt, skulle detta program stoppats o inte visas eftersom det fins de som har katter som kramdjur.

Mäniskan har under sin tid sett till o hålla sig varm, för jägare i vår början här på jorden var nog inte så human heller, men det var kläder o för mätta hungern.

Sen om jag köper ett underställ som kanske inte faller alla i smaken,jag köper det för att inte frysa, hur många damer o herrar har inte köpt något från någon butik där det varit dåliga förhållande till arbetarna i det landet, jag kan inte slå mej för bröstet att inte gjort det.

Hawknestgrove
0

Ja det är just mulesingmetoden jag är emot. den behövs inte.

Nore
0

#10. håller med dej, i detta, men även färjade tyger som folk gör i andra länder för att vi skall kunna visa upp en fin skrud, jag vet inte om du såg programmet om stentvättade jeansbyxor fick sin rätta lyster, då är frågan hur man skall tolka vad som behövs o inte, när hela släkter förgiftades för sitt uppehälle

Hawknestgrove
0

Just det progammet vet jag inte om jag såg, men något liknande, tror jag för länge sedan om många butikskedjor här i Sverie. Ja visst är det fruktansvärt och nog blev många  uppmärksammade på, hur vi behandlar folk för att få billiga textlier.

För övrigt, har jag aldrig fattat vitsen med, att betala dyra pengar för utslitna jeans. Jag vill slita ut dem själv, med mina egna konturer och inte med några maskiner.

ANNIA
0

När det gäller merinoull (blir lite ot) så är det jättebra som sängkläder. För har man både madrass och täcke eller filt så håller det kroppsvärmen. Man kan ha i princip hur kallt som helst i sovrummet och ändå inte frysa.

Ett par nackdelar dock, det ger ingen hjälp att värma upp kroppen om man fryser, för som sagt det håller den värme som kroppen avger. Och en nackdel även åt andra hållet om man som tex kvinna i klimatkeriet har såna där svettningar, det blir väldigt varmt.

Hawknestgrove
0

Ok, inget för mig alltså. JAg fryser ofta när jag kryper ner i sängen och får hiva på mig massa filtar och sover i raggsockor…..Det skulle bli annorlunda när man slutat röka… Pyttsan. fryser lika mycket i alla fall….

ANNIA
0

Du får se till att du fått upp värmen innan du kliver ner i sängen, sen håller den värmen åt dig. Eller lägga i en värmedyna så att den får värma upp utrymmet åt dig först. Sen är det inga problem.

Cristine
0

Beds of Wool

Våra produkter by Ti-bed

Fakta om ull

Köpsvillkor hos Beds of Wool

Kontakta Beds of Wool här

Framsidan av Beds of Wool

Beds of Wool

Beds of Wool - I säng med naturen

Beds of Wool - I säng med naturen Ullens historia
Fram till idag har man inte på konstgjord väg kunnat framställa något material som har samma egenskaper som ullen. Med andra ord ullens unika egenskaper är och kommer överskatta människans kunskap och erfarenhet i många avseenden.

Får har funnits i över 2.5 miljoner år. Före istiden var de stora som oxar men tämjdes efterhand av människan och var det första djur som såg till att människan fick föda och kläder.

Idag är det framför allt Australien och Nya Zealand som producerar ull och de mest populära raserna är Merino och Lincoln. Totalt i världen finns det över en miljard får fördelat på ca 200 raser.

Merinolammull
Ursprungligen kommer merinofåret från Nordafrika men på 1100-talet infördes den till Spanien. Under många århundranden blev merinolammet mycket betydelsefull för Spaniens handel med övriga Europa. Det var först under 1800-talet som merinolammet började spridas till andra länder.

Merinolammet ger världens finaste och bästa ull och det är framför allt idag Australien och Nya Zealand som är de stora uppfödarna och tillverkarna. Utövet det så ger det en mycket stor mängd ull per djur.

Merinolammet föds endast upp för sin ull som har extremt fina och täta fibrer som ger dess mjukhet. Lammet är mellan 9 till 12 månader innan klippningen kan ske och ullängden skall vara minst 6 cm.

Kaschmirull
Denna ull kommer från Kaschmirgeten som framför allt lever i Tibet men även i Kina, Pakistan och Indien. Denna ull är otrolig mjuk och silkeslen och varje get ca 120g ull och blir därför också mycket dyr pga av sin lilla avkastning. Då ullen är väldigt känslig och finfibrig kammas den av geten under våren när den fäller håren. Därefter sorterar man förhand bort ullen från håret.

Ullens funktion
Ullen isolerar mot både kyla och värme tack vare dess speciella egenskap och funktion. Framför allt är det luftigheten i fibern som miskar värmetillförseln i materialet och har därför en isolerande effekt mot både kyla och värme. Den ser till att människans kroppstemperatur förblir normal och kroppen håller sig torr, även i ansträngande förhållanden.

Ull kan absorbera upp till 30% av sin egen vikt utan att förändra sin form eller kännas fuktig, detta medför att vår kropp behåller sin temperatur och värme även när ullen är fuktig.

Kroppen producerar svett för att kyla ner sig och därmed ökar även fukthalten. Detta sker som vi vet även när vi sover vilket kan medföra till en orolig sömn. Med ull som sängmaterial förhindras vi att sova i en fuktig säng, det är speciellt fettet som finns i ullen (lanolin) som stöter bort fukten. Tillsammans med lanolinet och ullens naturliga funktion som ständigt arbetar och andas gör att den isolerar kroppen från kyla och svett. Ullen anpassar sig helt enkelt till omgivningen.

Fukt i textil är skadligt för människan och ökar bakteriefloran men ullens egenskap gör att ytan håller sig torr. Fibern absorberar fukten som ånga samtidigt som fiberskalet avisar all fukt som är i flytande form.

Ullens finhet anges i mikron dvs fiberns grovlek i tusendels millimeter. Därför finns det också olika kvaliteter på ull och framför allt olika priser. Många av oss kommer säkert ihåg att man förknippade ull som stickiga vantar eller sockar. Idag har man satt ett kvalitetskriterium på att fin ull ska ligga mellan 17 och 23 mikron. I dåtidens vantar och sockar låg mikron över 28 mikron vilket medförde att ullen sticker rakt på huden och ger inte efter.

Beds of Wool

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0

Finns det inget av Kashmirull..det kammar dom av så där lider inte djuren.

Bleenda
0

#14 Jag brukar värma en vete påse och lägga i sängen strax innan jag kryper ner. Sen lägger jag den nere vid fötterna. Då blir hela kroppen varm.

ANNIA
0

Christine menade du i sängkläder. Jag var inne på en sida häromdan när jag leta efter ställe jag köpt mitt från och dom hade i kaschmir. Jag ska se lite senare ikväll om jag hittar den sida jag var inne på då.

Cristine
0

Jag ärvde mina madrasser och täcken av mamma och pappa och har varken svettats eller frusit sedan dess.. har haft dem i några år nu. Jag visste att ull var bra sedan jag bott i afrika..där pälsar dom ju på sej mot värmen och vem har inte sett araber eller negrer springa omkring med yllemössor mitt i sommaren..de stänger ju ut värmen. Men man ska inte ha några lakan för då uteblir effekten. Man ligger direkt mellan dem och när de ska rengöras sprayar man bara med specialshampo..borstar av och rena.

ANNIA
0

Det finns i kaschmir, för hitta det papper från när jag köpte mitt och jag har kaschmir. men även en filt i vanlig merino. Men tyvärr verkar det inte som det företag jag köpte mitt från har nån hemsida.

Men ska kika lite mer sen, och även kika efter andra adresser. Men somnade framför tv så får bli senare eller imorgon.

Är hur skönt som helst och saknar det nu när jag inte kan använda det.

Dessutom ska man helst ligga naken, eller så nära naken man kan. Och inga syntet kläder.

Lägga till att det företag jag köpte från även har sovsäckar så det borde ju vara perfekt för jägare som övernattar i skogen.

Hawknestgrove
0

Bläh, inga lakan? Ok, jag har inget på mig i klädesväg när jag sover, förutom tjocka raggsockor, men ändå!

Denna kommentar har tagits bort.
Cristine
0

#22 Ha ha ha vilken syn!Skrattande

Hawknestgrove
0

Haha, nä, men ett täcke och fyra filtar……

ANNIA
0

Med merino så behövs bara en filt.Flört

Be 890-3 om ursäkt, som starta den här tråden om underställ och inte sängkläder.

Fick inte ni värdar/medarbetare en ny funktion i nya iFokus så att ni kan dela trådar. Gör det i så fall, så den här tråden kan återgå till ursprunget.

Hawknestgrove
0

annia, ikke pejling…..

Ok, Då återgår vi till underställ! Mera synpunkteer!

[Norum]
0

Nu ska i alla fall jag krypa in under ett värmande täcke och kolla vilket  underställ gubben har! Flört

Hawknestgrove
0

Skruttis, han har ju dig1 Då behöver  han väl inget värmande underställ!

[Norum]
0

*29 Märkte det.. Skäms

Nore
0

På tal om underställ, jag hadde en jobbarkompis som nyss blivit pappa, o barnet sov dåligt på nätterna i börgan.

Så en moron efter en sådan natt smög kompisen upp o klädde sig o pep väg o satte sig i maskin, vi såg han såg obekväm ut på något sätt, vi trodde det berodde på hans dåliga sömn några nätter, men vid lunch sa han jag måste åka en sväng till stan som låg alldeles vid där vi höll på med vägbygge.

När han kom tillbaks såg han helt normal ut igen, o vi frågade vad som hänt, han säger så här om ni inte skrattar så kan jag tala om en sak, oooo de lovade vi, jo ni förstår när jag smög upp i morsse o for till jobbet så tände inte jag lampan utan trevade efter kalsingarna o tog på mej dem o när jag kom o satte mig i maskin så streta det så i grenen, o jag kollade o fick se att jag tagit tjejens trosor på mej i mörkret, vi låvade att inte skratta o det lovade vi o vi höll det löftet men än i dag går han för namnet stringola.Oskyldig

O vi förstår att det streta hon 60kg o han runt 100kg

aase-andersson
0

#31 jo det fattar jag gott,,,,,,

lillkillen var 5 år när pappan "tvättade" och vek in tvätten i lådorna jag var borta på kurs i 2 veckor.

En morgon kom lillkillen med mina string å visa dom för pappa och sa- har jag dom här pappa så fryser jag väldigt om rumpan.varför har du tvättat trasiga kalsonger… vi skrattar ännu åt detta.

Vi hittade varsit underställ på jaktaffären som var två färgat och svindyrt men killen lovade att det var bra.. och det var bara bäst. sambon går och står eftersom han är hundförare och han svettas men känner sig aldrig blöt eller kall med det. och jag står stilla och det är varmt då med.  står tyvärr inget namn i men det är vinrött och grönt…

Anders 50
0

Det finns ju inget värre än då man har gått sig svettig och stannar till, känner sig alldeles blöt på kroppen. Sen gäller det ju att man har rätt kläder för övrigt så att fukten ventileras bort.
Jag ska också köpa långkalsonger av ull nu tills kylan kommer. Jag använder sällan långkallingar, men vet man att det blir stillasittande en dag så kan det behövas.

Hawknestgrove
0

Hehe, Aase och Nore, vilka dråpligheter ni kommer med!

Farscken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja d e ju så att oftast frugan som väljer vad för underställ gubben får titta på  Det måst anpassas den lokala miljön

är Gunnilla med i bilden här ?

Nore
0

#35. Ja sådana är de får inte ha någon ögonfröjd, alltid står de i vägenFlört

Hawknestgrove
0

Nä, jag platsar nte in på varken den ena eller den andra. Ok, för att jag är smal, n så snygg som tjejen är, det är jag inte…..

[Norum]
0

*37 Lustigt, med mig är det tvärtom! Snygg är jag men inte smal.. Flört

Nore
0

#37-38. Alla har väl en spessiell skönhet, o tänk vad det skulle vara tråkigt om alla vore perfekta, då hadde vi gubbar inget o titta på o poängsättaOskyldig.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar om PPsfiler går att bifoga….. Nix, det gick inte!

[Norum]
0

*39 Det har du rätt i! Å andra sidan finns det ingen som är riktigt ful, alla har något som gör dom vackra. Det gäller bara att se..

Nore
0

#41. Helt ackorat lilljänteFlört

Farscken
0

Unga flickor är vackra, äldre utvecklas till spännande konst

Till män ä det ju så att vid en viss ålder så fraktar man med sig en "häng-Pär" och då är inte dom unga flickorna så intressanta länger. Eller Hurr Nore 

I detta stadiet är ren ull saken även på föttna

AnnaLundin
0

Det bästa underställ jag har haft fick jag när jag hade magasinstjänst på gamla ASG. Kanalstickade långkallingar med Y-front - inte ett dugg sexigt, men väldigt varmt och skönt.

De var av märket Jobman om jag inte minns galet.

Skulle någon vilja ha lite ull, så går det bra att hämta valfri mängd finull i min ladugård. Där finns säkert 100 kg….

Anders 50
0

Apropå underställ, så var jag och köpte långkallingar av merinoull hos handlarn idag. Han hade fått reda på att det införs en ny metod vid fårklippningen i Australien så att inte underhuden skadas. Det handlade visst om något som gjorde att det blev en barriär vid huden så den inte skadades vid klippningen.

Hawknestgrove
0

låter intressant! Anna, Jobmans kläder brukar vara väldigt bra och fuktionella.

Cristine
0

Att det kan vara så kul att snacka om underställ.Tungan ute

Anders 50
0

För oss som ror på oss ute i naturen i alla sorters väderlekar är det ett viktigt plagg.

Och se…. nu har ju du också kommenterat.    Glad

AnnaLundin
0

#45 - grejen är inte att huden skadas vid klippningen av merinofåren, utan att de med vett och vilje skalar av ett stycke hud och hull på bakdel och svans på dem, utan att ens bedöva dem. DET är "mulesing" som är tämligen upprörande.

Det finns merinoull att få tag på där fåren inte har utsatts för nämnda procedur.

BitteS
0

#49: Ursäkta en ovetande, men vad har de för nytta av att skala av "hud och hull" på bakdel och svans? Är det inte BARA ullen som används???? Om de gör så, kan det komma ny ull på dessa områden igen eller är djuren efter klippning "förbrukade"?

Vad djuren ska behöva stå ut med pga människans nycker. Blir upprörd.

ANNIA
0

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad det gällde. Men har för mig att just där på bakdelen så kan en parasit borra sig in under huden på fåren. Därför som dom tar bort just där. Och efter en sån mulesing så växer det inte ut nån ny ull just där.

Annars när man klipper får så klipper man bara bort ullen så dom är kortsnaggade och sen växer det ut mer ull.

AnnaLundin
0

#50 - jag letade lite på google och den länk som beskrev det hela bäst var faktiskt aftonblaskans. Länk om Mulesing

BitteS
0

Fy sjutton va grymt!

Hawknestgrove
0

Ja sånt är inte vad jag skulle vilja köpa. MEn, so sgat, man kn påverka här. När man köper, så kan man kräva, att få veta, hur den merlinopullen är framställd. Det är ju alltid konsumenten, som har makten. Inga köpare, inga säljare……