Mård i trädgården
Vi har haft besök i trädgården av ett djur som jag konstaterat måste vara en mård. Först gissade jag på iller, men eftersom barnen senare såg den springa i päronträdet så ändrade vi oss och efter att ha kolat bilder via google så är barnen och jag eniga, det var nog en mård.
Det jag är nyfiken på är om vi ska vara glada eller ledsna för denna mård? Nånstans i bakhuvudet klingar att det är ett skadedjur samtidigt som min mamma sa att de äter råttor.
Jag tycker det är kul med besök av lite ovanliga djur, men är det något särskilt man behöver tänka på efter att ha konstaterat dess existens i vår trädgård? (vi bor på landet, granne med skogen)
Ja, här har vi haft många. sambon har skutit 7 stycken på två vintrar här. De är naturligtvis bra på att äta råttor och sork,men det är ju räven också. MEn mården har en stor nackdel och det är att den klättrar i träden och minskar ner fågelbeståndet dessutom. OCh det gäller väl både tjäder exempelvis och ormvråk? Jag är ju glad åt ormvråken, då den är väldigt duktig på att ta just orm……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1 -
Jag BLEV glad när jag såg den, tycker som sagt det är kul med "exotiskt" besök i trädgården.
Den minnesbild jag har av djuret är ngt tjockare än de två på din bild och möjligen inte lika mkt vitt på hakan/bröstet. Men storleken stämmer nog. Kan det vara ngt annat än en mård då? Vad finns det för fler arter som ser liknande ut? Eller HAR jag gissat rätt?
#2 - tjäder har jag inte sett eller hört några i våra trakter faktiskt. Inte heller några ormvråkar i närheten - fast det kanske inte nödvändigtvis behöver innebära att de inte finns här
…
Räv har vi också, här brukar räven trava rakt igenom fårhagen utan att ens ägna fåren en blick…
Hoppas jag får syn på den lille gynnaren fler gånger och då inte har kameran liggande ute i bilen….
Ja får man se en enstaka, så är det u väldigt skoj. Men jag är så glad åt mina ormvråkar och tjädrar och sambon vill ha mer hare i markerna….
#3 Det som den skulle kunna förväxlas med är möjligen mink, de kan ta sig en tur upp i ett träd. Sen kan den gul-vita haklappen variera i storlek på mården liksom storleken på kroppen. Mårdarna på bilden räknas inte till de större.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nä, de vi fick här hema var inte heller speciellt stora. Faktiskt inte mycket större än en stor mink eller iller.

Mård gör ingen som helst skada i trädgården men fåglar och höns är favoritmat. Kan kanske också ge sig på nyfödda lamm ??
#5 - jag ska leta bilder på mink också. tack
#7 - våra nyfödda lamm bor inomhus de första veckorna. Går de in och tar dem inne kan man nog inte göra så mkt annat än att vräka ur sig en lång radda väldigt fula ord…
mvh Martin
#9 Väntar bara på att få en Sofie Mård (som var med på bild) i min fälla ! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#9 - tack!
Fast jag hade redan studerat just dessa bilder… Och står nog kvar vid mården. Minken verkar ju vara vattenlevande dessutom, här finns inga vattendrag med vatten i på flera kilometers radie… Illern - är de alltid sådär vita i huvudet? Det var den INTE…