Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 42744 ggr
ANNIA
0

Vilket djur gör hål??

En sån där fråga om vilket djur igen.

Var runt på tomten idag och märkte att jag fått en massa hål. Vet att skator gör en del såna. Men då brukar det mest vara mosstussar bortrivna som ligger lite på sidan av. Men en del av dom hål jag såg idag var djupare och bredare i diametern än vad dom brukar göra. Djupet på dom största runt 5 cm och dimatern på det största låg nog också på en 5 cm och inte bara gräs som var upprivet utan även lite jord. Och nu var det många flera hål än vad jag normalt ser.
Är det skator i alla fall eller finns det andra djur som gör såna hål i gräsmattan. När jag såg dom största hålen så var det nästan så jag jämförde dom med att köra ner ett spett i backen så pass markanta var dom.

Sen har troligen skator även dragit hit en avskalad majskolv och nån leksak.

Cristine
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är säkert sorkar du har i din trädgård.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

ANNIA
0

Lite svårt att se på din bild. Så vet inte om det visar att det är hål som går vidare ner i det.

Det gör det inte i mina hål. Tror jag inte i alla fall. För så noga titta jag inte. Men det jag såg så såg det bara ut att vara upprotat uppifrån.

Ska försöka komma ihåg och gå ut och plocka upp gräset ur nåt av hålen och kika imorgon. För jag la ju ner gräs/jorden som var uppriven och trampa till det.

Om det är sork så hoppas jag att grannens katt tar dom. Ingen lust att få in dom i huset.

Jenna-Gun
0

Att du skulle få in den i huset är inte troligt.

Sorken vill nog vara nere i jorden.

Jenna

Nore
3

#0. Jag tror det har gått en grävling genom tomten o plockat mask

ANNIA
0

#4 Nore det kan nog mycket väl vara så.

Min första tanke när jag såg att jag hade hål. Fan ta skatorna. Sen när jag såg att jag hade många fler än jag nån gång haft så blev jag fundera på om jag kanske hade igelkott men vet inte om dom gör hål. Men när jag sen såg dom stora/djupa hålen så blev jag lite ställd. För det är nåt jag aldrig sett förut.

Jag har en hemlånad kamera. Ska se om det är väder imorgon om jag kan få till nå bra kort på dom stora hålen.

ANNIA
0

Jag och uppskatta storlek. Nu har jag varit ut och öppnat upp dom två största hålen. Fick dom ju inte riktigt rena som dom var eftersom jorden trillat ner. Men det största ligger på närmare 1 x 1 dm men djupet är ungefär som jag sa ca 5 det andra hålet var lite mindre.

ANNIA
0

Här ett med båda på samma för dom två största hålen låg alledeles bredvid varandra.

Anders 50
1

En fråga: är det du som krafsat upp grästuvorna eller såg det ut som på bilderna när du fick se detta ?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
0

Nu har jag läst hela tråden. Var det uppkrafsat gräs runt, så är det nog som Nore säger en grävling. Det kan också vara en räv som letat skalbaggar.

ANNIA
1

Både ock. Det ser ut ungefär som det gjorde igår när jag upptäckte dom. Men det är ju inte exakt eftersom jag la igen dom igår och sen öppna dom idag för att ta korten. Men utan att jag tänkte på det när jag öppna dom så blev det ganska likt uprsprunget.

ANNIA
0

Vet inte hur jag ska beskriva det. Vissa hål var/är bara typ ett hål med lite gräs upplyft så pass att man ser att det var ett hål. Men sen dom här stora var ju riktigt öppna när jag såg dom. Och som jag såg hålen så verkar det inte uppkrafsat med fötter/tassar utan att det mer verkar som (vilket djur det nu är) har kört ner nosen och bökat runt. För om dom använt tassar/fötter så borde gräset och jorden vara mer spritt lite längre från hålen. Men det låg precis vid hålen. Åtminstone är det vad jag får för mig.

Anders 50
1

Grävlingen använder nosen när den plockar mask.
Vildsvin är väl kanske lite långsökt ?

Bjornen
1

Nu på hösten är det mycket vanligt att hitta trynavtryck från grävlingar. Det var ovanligt stora gropar men ganska säkert är det grävling ändå. Om det varit vildsvin då har nog hela gräsmattan stryket med.

ANNIA
0

Nog har vi väl allsköns djur här i närheten. Men tror inte att vi har vildsvin här i södra dalarna. Inte än i alla fall. Däremot vet jag att vi åtminstone förut hade grävling.

aase-andersson
2

Helt klart grävling.. hela skogen är full med sådana hål nu…

Hawknestgrove
1

håller med. Grävling. Helt klart!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....