Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 4015 ggr
bapsan
0

En äcklig fästing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en äcklig fästing idag som jag plockade ur ena hundens päls blää…..

Hawknestgrove
0

Ja visst är de läbbiga… men den här har inte hunnit suga något blod i alla fall….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bapsan
0

Nej den läbbisen hann inte göra det, det är så jäkligt hinner inte plocka alla på hundarna och medlen hjälper inte helt ut.

Martin
0

Den värmeböljan vi har nu är dock bra mot dem, torkar ut dem och de drar sig tillbaka.

mvh Martin

bapsan
0

Ja det ska ju vara så men vid vår sommarstuga utanför Nora så är det trots torkan gott om fuktighet så där finns de i massor. En riktig vinter vore ju bra också med ordentlig kärle i backen men det får vi ju inte heller längre.

Hawknestgrove
0

JA det verkar vara mindre i år. Zita( älghunden) ha inga på sig ännu.

skogstrolletbarbro
0

'

Jaså, är det så där de ser ut? Jag har aldrig sett någon i verkliga livet, bara på bild men saknar dem, det gör jag inte.

De säger ju att de är på väg uppåt landet så lite koll har jag, även på hundarna.

# 5. Även vår förra älghund hette samma som din, men vi stavade namnet till Sita. Är visst ett gammalt samenamn som betyder, den som håller ihop flocken, eller något liknande.

Hawknestgrove
0

Åh, så ni är förskonade från fästingar längre upp? Det visste jag inte…..

Ja fint ska det vara…. Zita…. Men antgaligen så hade de kommit till bokstaven Z i kullarna….

Anders 50
0

Inte för att det har med fästingar att göra, men jag har också haft en hund som hette Zita.  En Tax….suverän på strykarkatter och sork.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nore
0

#8. Vilka var föräldrar till din tax, det är väl inte adam från husqvarna HIHI   känner nämligen en hund som hette frans, som har varit i min ägo, o den var expert på just dessa djur när det inte var jakt, för då kunde det springa hur många katter som helst.

Anders 50
0

#9: Fader: Kurro 4891/62 Moder:Tassa 13097/60

Duktig grythund…..tog även huggorm

Men nu hamnade vi långt från fästingarna. Här verkar det som de har minskat nu i torkan.

Hawknestgrove
0

Asch, inget kardinalfel här inne. Bara ni inte pratar om polkagriskarameller…..

fnyk
0

Plockade fästing på mig själv nu häromdagen… nu efteråt kliar det rätt mycket där fästingen har suttit. Typ som ett myggbett… Inget att oroa sig över, eller? Har hört att om det blir rött runt bettet i storlek av en 5-krona så kan man ha fått borrelia. Fast så är det inte i mitt fall, ser ut och verkar precis som ett myggbett.

Martin
0

Om det kliar "i kroppen" eller runt bettet, samt eller om det är rött runt bettet bör man kolla upp det.

mvh Martin

fnyk
0

ojdå…:S Jag får la göra det :)

Anders 50
0

#14 Håll koll på bettet. Jag fick borrelia och det slog inte till förrän 4 veckor efter att jag fick mitt bett.

fnyk
0

#15 Jo jag läste lite mer om detta på nätet… man kunde inte se ngt förräns tidigast en vecka efter bettet… sällan innan.. Detta va i helgen så jag får nog vänta lite.. hur märkte du att du fått borrelia?

fnyk
0

På tal om fästingar… ngn som har hund och testat bärnstenshalsband mot fästingar? Fick precis hem mitt idag som jag beställde via nätet. Ska bli intressant att se hur om de funkar.. hade det vita halsbandet innan med nervgift.. vill helst slippa använda det då våra hundar badar mkt. Blir väldigt ofta att man måste ta av det o sedan på det igen…:p

Anders 50
0

#16 Blev lite allmänt matt i kroppen och sen började det värka i benet som jag hade fått bettet i, och det domnade bort. Kunde knappt sköta pedalerna i bilen på väg till doktorn. Svullna lymfkörtlar överallt. Kom i rätt tid till läkare fick jag veta.

fnyk
0

#18 Vilken tur!! :D

moondancer
0

gillar bilden, riktigt trevlig fästing jue:D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Bärnstenshalsband? Du får gärna lägga länken här till stället du köpte på!

Nore
0

Bärnstenshalsband är fullkommligt humbug, jag gick på det o köpte ett till min hund som jag kör eftersök med, har alldrig plockat så mycke fästingar sedan jag satte på det, nu hänger det på hundburen som en varning, för när folk frågar vilket fint halsband, då talar jag om dess verkningar

fnyk
0

Bärnstenshalsband finns att beställa här

Sen om man vill tro på det eller inte är ju upp till var och en.. Har hört att vissa hundar funkar det på och andra inte.(kanske beror på pälskvalitén) Ska testa nu på våra hundar. Gör det inte det så blir de pulver på burk istället :)

Nore
0

Ja då vet jag inte vad det skall vara för spesiell päls, jag har en strävhår o en släthår men det fungerade inte på någon.            Nej jag kör med frontlain o det funkar, o har gjort det i många år

fnyk
0

Mm.. ja jag vet inte.. Mina är långhåriga… vi får se som sagt. Jag hoppas att dem hjälper… igår kröp de inte lika många fästingar på den hunden ja va ute och gick med i skogen och det är ju positivt.. Brukar krylla av fästingar i ansiktet annars på honom…Skrikandes

Hawknestgrove
0

Haha, snygga var de i allafall! Men rapportera här! Vi är nyfikna hur de funkar.

emilfan
0

Nån som vet varför de finns överhuvud taget?

Hawknestgrove
0

Ja, man kan ju undra……

Sehvrin
0

#27 De finns för att de har hittat ett sätt att leva som är fördelaktigt för dem, alltså för sin egen skull.

Men vi kan faktiskt ha nytta av dem: Man håller på att utveckla en medicin som skulle eventuellt kunna bota astma, med fästingar som grundmodell/inspirationskälla (jag har inte orkat sätta mig in så mycket i det än)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Sehvrin, sickna egoister! Ja jag har aldrig fått så många fästingar på mig som bitit sig fast, som i år. Rekord, faktiskt. fyra st ycken, hittills….

Sehvrin
0

#30 Tja, fast alla organismer är egoister, så att säga. Det största målet med livet är att det ska gå bra för ens art (men främst ens egna gener) Att de sedan är till nytta för någon annan art är inte utav deras välvilja, utan på grund av att den andra arten har anpassat sitt levnads sätt så att de kan utnytja den.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Martin
0

#30  4 st totalt? I år, och det är rekord? Då är du inte speciellt drabbad :o)

mvh Martin

Anders 50
0

Jag har bara plockat 2 fästingar på mig hittills i år, trots att jag gått mycket i skogen både i jobbet och privat.
Däremot är jag tydligen favorit hos dessa j**la älglöss/älgflugor, som bits, och sen blir det kliande bulor, oftast i nacken.
Tar hellre ett fästinbett bara jag slapp älgflugorna.

Martin
0

Älgflugor har vi inte så mycket runt Malmö, och det är jag glad för. De är riktigt äckliga. De sprider väl ifs inte sjukdomar, så som fästingar kan göra så jag tar nog hellre älglus än fästing, om jag nu inte missat ngt dvs.

För två år sedan hade jag 13 fästingar, efter 2 dygn i skogen.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Åh? Jag brukar aldrig få på mig fästingar alls, så jag tycker det är rekord! Det mesta jag fåt på ig förr, är två stycken uder en sommar, det var när vi nyss hade flyttat hit. Dä vi bodde förr, var det nästan bara granskog, så där var vi förskonade helt.

hus-musen
0

blä jag avskyr verkligen fästingar!! finns hur mycket som helst i sthlm.. har inte fått nån på mig vad jag vet än iaf! nee tacka vet jag hemma, där finns det inga=) eller jo nån läre existera, men inte som jag sett iaf=)

Qui dormit, non peccat

Maria
0

Man behöver inte få en rund ring eller klåda runt fästingbettet. Jag gick med borrelia alldeles för länge för några år sedan utan att jag överhuvudtaget märkt något fästingbett. Det slutade med neuroborrelios (borrelia som sätter sig i nervsystemet) och hjärnhinneinflammation.

Jag har legat i tre omgångar på neurologen i mer än 6 veckor.

Mina symtom började med värk i nacke och huvud, främst nattetid och häftiga kräkningar sedan domningar, dubbelseende m.m.

Så var rädda om er och tänk på att diffusa symtom faktiskt kan vara borrelia.

/Maria

heliotropes
0

Borrelia är inte att leka med,en av mina bröder blev *j*sjuk för ca.fem år sedan i Borrelia,det tog över 6 veckor med antibiotika innan han blev bättre. För knappt två månader sedan fick hans fru en rejäl ansiktsförlamning på ena halvan ansiktet,hon fick börja med tolv tabletter antibiotika per dag…..efter ett par veckor började hon få tillbaks lite av rörelseförmågan i ansiktet.

Eva // medarbetare på Perser

Anders 50
0

Jag drabbades också av borrelia för några år sedan. Sökte läkare när jag fick tillbaks en rodnad på bettstället, på benet, ungefär en månad efter bettet och benet domnade bort. Men det gick att bota med mycket penicillin.

bapsan
0

För två veckor sedan fick jag åka till Strömsholm med min äldsta vovve han hade fått Anaplasmos  (tidigare kallad Ehrlichios) av de äckliga satarna. Han var vinglig och hade skakningar och lite feber ville inte äta. Bedrövligt att det inte finns djursjukhus i Örebro som förr, först ska man få åka 9 mil sen få vänta i 7 timmar innan hund kraken undersöks efter 8 timmar totalt kunde vi åka hem igen. Sen är det skyhöga jour avgifter, men nu är min kille mycket bättre, men på måndag måste vi åka dit igen för att ta nytt prov och se om han ska äta mer medicin eller inte.

Jenna-Gun
0

Nej har inte sett dem här uppe hos oss.

Läser ju att ni plockar fästingar från era hundar o katter.

Men jag har aldrig sett en i verkligheten.

Jenna

Anders 50
0

Jag plockade ut en från naveln häromdan. Däe är det inte lätt att komma åt. Den satt långt in och huvudet blev kvar. Inga trevliga kryp precis!

Hawknestgrove
0

Då är faktist dn där nya på apoteket bra. Tickner. Den fryser först fästingen. sen plockar man den. I ditt fall, så hade du väl inte kunnat plocka med just verktyget som sitter på, men du hade fått död på den i alla fall och kunnat plocka ut den….

Anders 50
0

#43 Nog fick jag död på den alltid, men med en djup navel så är det inte så lätt, så blev det lite kvar.

bapsan
0

"43 Det lät intressant har inte hört talas om Tickner, får kolla upp det.

Alexej
0

Skrev en artikel om fästingar för den som vill veta mer.

Googlade på Ticknet. 99 kronor för 10 fästingar…de plockar jag varje dag under sommaren:(

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anders 50
0

#46 Intressant artikel du hade skrivit.