Pepparspray
I går läste jag i tidningen att besiktnings männen inom rovdjur kräver att få ha med pepparspray när dom är ute på besiktnings ärenden. På grund av den sista björnattacken på fåren i närke.
Hmmm, dom är ju inte farliga säger dom som vet
Samma sak börjas det krävas inom skogsbruket, särskilt vid planering, i de rovdjurstäta områdena. Till och med krav på vapen. Dessa planerare är ju tvungna att genomsöka markerna noga i sitt arbete.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Tråkig men samtidigt intressant utveckling.
Ja, och särskilt när besiktningsmännen kräver det så börjar man ju fundera. Det finns ju folk som är betydligt mer måltavla än dem.
Nu vet jag inte riktigt vad reglerna för pepparspray säger. Men lantbrevbärare och lite annat folk i USA t.ex. har ju pepparspray av samma sort som svenska polisen, fast med helt annan koncentration av pepparextraktet.
Det man inte skall glömma med den sprayen de har i USA är att den är direkt farlig även för människan. Träffar den ögonen fräts de ofta sönder / får synskador. Och det är ju inte enbart en stråle när man sprayar, utan det blir ju alltid lite "moln" runt om.
Jag tror det finns bättre alternativ, men visst - det kanske kan vara ett alternativ sålänge man är väl medveten om att den på inget sätt är ett heltäckande skydd.
mvh Martin
Dom skulle söka tillstånd.
Varför ska de använda pepparspray? Tyckte det framgick lite dåligt i första inlägget och jag vill inte svara konstigt bara för att jag missuppfattat vad det handlar om.
Tycker det är bra att skogsbruket tar ansvar och inser att det kan vara farligt om man råkar störa djuren på fel sätt. Sedan tror jag inte det finns någon större risk till att björnar anfaller, även om det bevisligen har hänt.
#1 Vilka är det som har ställt detta krav på vapen, planerarna eller skogsbolaget? Jag ser inga större problem i att bära vapen för att skydda sig själv om man är i ett riskområde. De bär ju vapen i isbjörnstrakter, även om det finns en stor skillnad där, då isbjörnen ser människan som ett byte till skillnad från brunbjörnen.
#6 Jag ser ett stort problem med att bära vapen för att skydda sig själv. För att ett vapen skall vara användbart måste man träna mycket med det (så att man vet hur man hanterar det - även i stressade situationer och inte bara på en skjutbana i lugn och ro osv). Fler vapen i gissningsvis ovana händer (även om jag förutsätter att det blir någon form av kontroll/krav för vem som får bära det osv).
De flesta attackerna (vapnen skall vara till i självförsvar) sker överraskande och man upptäcker djuret på kort avstånd - dvs går man inte beredd med vapnet hela tiden är risken större att man skjuter någon av de man har med sig än djuret som anfaller (det där vet jag såklart inte, men gissning).
Pepparsprayen uppfattade jag skulle vara till i självförsvar, dvs för att slå ut ett djurs syn.
mvh Martin
#5 Oavsett tillstånd, så tror jag det delvis kan vara en falsk trygghet, samt som sagt - det kan nog bli en obehaglig överraskning om man råkar spraya sig själv också, eller träffa så att man blir sekundärträffad/kontaminerad.
mvh Martin
#6 Diskussioner om detta har kommit upp i och med att detta kan bli / är ett arbetsmiljöproblem för denna grupp av arbetare.
Vid dessa arbeten, i regel ensamarbete, går man ju inte bara rakt fram genom skogen en enda gång, utan ett område som ska planeras för avverkning eller annan åtgärd genomsöks noggrant för att hitta skyddsvärda miljöer eller annat som ska tas hänsyn till, ofta i snårig och tät skog. Då är risken större att det blir oväntade möten för båda parter.
#7 Självklart förutsätter jag att man har fått ordentlig träning i att hantera vapnet, även under stress.
Men jag undrar verkligen om pepparspray verkligen skulle hjälpa mot en attackerande björn , eller om det skulle irritera djuret ännu mer.
#10 Håller med om det. Men jag har fått den uppfattningen att en del skulle i alla fall känna sig säkrare under arbetet när de hade något slags vapen att försvara sig med.
#11 Jo, men då tycker jag nästan att skjutvapen skulle vara vettigare att ha med sig, även om jag inte skulle vilja ha med ett gevär eller dylikt om jag skulle ut och kolla på skog, främst för att det skulle vara så mycket ivägen.
En tanke: Borde inte hulligantuta fungera lika bra/bättre än pepparspray mot rovdjur?
Kanske vore bättre att tvinga ut ett gäng huliganer att gå före 

#13. det var en bra ide, då kanske det miskar på dem också
#7. Jag kan hålla med dej att vapen kan hanteras galet, det har vi sett inom ditt yrke, efter malexsandermorden har polisen blivit mer skjutglada o vid mest konstiga tillfällen, de kanske har sett för mycke amrikanska polisserier.
Detta sa en polis som var med nere i malex när det hände, o jag tycker att så är det, ser de en jägare på väg hem från skogen med gevär i baksätet så är det inte långt från dragna vapen, särskilt kvinliga poliser som klättrar på kariärstegen
Pepparsprayen är nog inte så bra i motvind
Men det ironiska med det här är att dom högre instanserna alltid sagt att det inte är någon fara med att röra sej i skog och mark. Och nu vill dom beväpna sej.
Såg i senaste jaktjournalen, där det stog om en man som var i skogen. Han såg en björn och började prata högt och sjunga. Men björnen blev kvar i alla fall. Han fick hoppa upp i ett rangligt jakttorn och satt där i 3 timmar och sjöng snappsvisor (nykter) medan han väntade på undsättning. Björnen var mycket hotfull och gick nedanför och morrade och visslade. Hon hade en unge med sej. Så man ser, att även om man gör efter konstens alla regler, så fungerar det inte alla gånger.
Tyvärr ser man affärer rekomendera pepperspray som trollmedel till skydd vid djuranfall..
Detta medel är utvecklad och avsedd för att användas innom polisarbetet på korta håll.
Poliser testar detta medel på varann
På öppen hud och i ögonen har den en irriterande effekt, på päls är effekten minimal om någon als. Huvudingrediensen är ju sprit. Det fins även människor som inte störs av sprayen i vesenlig grad. Kom i håg djur är inte så känslig för smärta som människor. Et djur i "attackmodus" stannar inte för lite spray. Tro du mig
Spraydistans är mindre enn 1 meter. Jag är inte så lugn att jag skulle kunne pricka inn en dusch i ögat på en anfallande björn. Tänk hur snabbt en attack går före sig!
På youtube hittade jag en exempel när människor använder pepparspray till att hindra djuren att anfalla. Jag tror inte det är sprayen som är skyddet där , men hellre det att kvinnorna är många ,har en gemensam stark psyke och är lugna i situationen. Pepparspray är falskt skydd och kann bli farligare att lita på enn att vara förutan.
Pepparsprej kräver vapenlicens som vilket gevär eller pistol som helst, och är jag så nära björnen att jag kan spruta i ögonen på den med effekt då är jag nog död nästa sekund för den lär nog bara bli ännu argare och slå runt sig och med de långa ramarna så är det nog kört..
Ärligt talat Idioti…
Jag vill ju inte reta upp någon, och tänkte kanske hjälpa till med lite av vad som är verkligheten. Nu är det ju så att fins många produkter på marknaden och av dom är många snarlika polisens. Jag skrev endast om polisens
köper du av dom snarlika så skulle björnen börja skratta. Det som är illa är om folk som inte känner produkten men har hörd att spray kann ge skydd skulle komma att lita på det och ta högre risker.
peppersprayen säljs via web så inga problem att köpa.
Du får inte sälja i Norden, men det fins många substitut.
några exempel. Så frågan är inte bara om man får använda poiisens pepparspray.
http://www.stgeorge.se/sjalvforsvarsspray-bodyguard/product_details.php/products_id/462
#14 Det var ett av de lägsta inläggen jag har läst, någonsin. Att vanhelga dels mördade människor samt någon beroende på kön, på så får meningar. Bra jobbat. Tur du är felfri.
mvh Martin
#16 Om dy syftar på den spray svenska polisen har så har du fel. Det verksamma ämnet är en del av det som finns i pepparfrukt, namnet har jag inte i minnet just nu. Spraystrålen är på 7-8 meter men mest effektiv upp till 3-4 meter.
Jag har sett den användas på hundar och kan säga att den har ytterst begränsad effekt, främst för att de har så bra "genomflöde" på tårar/vätska. På ca 15% av befolkningen har den heller ingen verkan, så skall den fungera på större rovdjur så måste den vara betydligt starkare än den som polisen använder.
Den som polisen använder är faktiskt klassad som livsmedel.
mvh Martin
#20 Jösses! Som livsmedel? Vi får hoppas att dom här besiktnings männen/kvinnorna blir lite mer informerade om den här sprayen. Så den inte inger falsk trygghet.
Tack för den fina informationen.
Välkommen tillbaka til jorden ni som sitter i städerna och gör er konstiga tankar om björn.
Tror ni värkligen att en björn viker för en burk spray när även en skadskutning med en kula nästan inte uppfattas av björnen.
Tror ni björnen är en gamal kärring som nästan inte kann gå. Ni skulle bli förvånad om ni fikk se hur snabb och lätt den rör sig
Smyg er ur betongkolosserna och våga leva dygn i naturen bland vilda djur så tänker jag flöjten ville låta annorlunda
Lysna till dom som har varit med om det här. börja med att lysna till kvinnorna på youtube som blev attackerad av varg.
Dom är sanningsvitnen för värkligheten. se #16

#22. Tack för ditt inlägg, jag vågar inte skriva det du gör för då sätts jag med fotbojja o munkavel
Men det är bra att ha någon som vågar tråttsa o tala om hur ni har det som har besök av rov varge dag, som tur har vi inte så täta besök än men det har ökat kattastofalt, o innan myndigheter o de som vill bevara dessa ser allvaret i dett som vi jägare o naturfolk gör, ja då är det för sent o göra något.
#22 Enligt artikeln använder man tydligen pepparspray mot björn med framgång i Nordamerika, något som jag faktiskt blev förvånad över. Och jag undrar vilka du räknar till de som bor i "betongklossar"? Det är faktiskt rovdjursansvarige på länsstyrelsen i Värmland som begär pepparspray i utrustningen, och jag tror nog att han har lyssnat på sina besiktningsmän som ju är ute och möter detta i sitt jobb.
Här är en lite mer utförlig artikel än den jag länkade till först

#24. Jovist vill de ha det, o jag hoppas de skickar ut denna känsteman med pepparspray o kollar om det funkar, kommer han hem helskinnad effter ett möte med björn så kan jag godta deras tro, men jag vill järna att detta filmas för dokumaskon för övriga tvivlare som jag.
Ja de rovdjursansvariga på länstyrelsen vad skall man säga om dessa, det vill ni nog inte höra vad jag tycker om dem
Jo en sak till det kommer lukta dynga av denna känsteman stå med en flaska o se när björnen är på åtta tio meters håll, för att kunna sprejja.
Marnyman - Jag skulle inte vilja uttala mig så kategoriskt imperativt som du när du sejer att jag har fel i vad jag skriver. Det hörs som om du endast har sett polisarbetet från ytsidan -känner troligen inte vad som gäller och hur man använder det här. Det är ju inte konstigt, så är det ju med många, ja dom fleste i Sverige.
Ni får urskäckta mig att mycket av polisens metoder och ärfarenheter sprids inte offentligt, men något kann jag ju berätta.
( om du går till en polisenhet och frågar så skulle nog dom hjälpa dig med detaljer)
Om konsentration så är det inget hemlighet att det aktive stoffet som du inte har namnet på beteknas oleoresin capsaisin, i øvrigt utan intresse i detta fall. Anknytningen till peppar handlar mera om lukt enn värksamma ämnen. I burken är det ca 2% konsentration. Dom andra 98% är i princip alkohol eller annat för att blanda till riktig viscositet.
Sprayen är inte farlig motsatt av vad du påstår -om du inte dricker den. Personal innom polisen som skall bära det här får låta sej sprejast. Det fins dom människor som står lugnt ävan om du sprejer direkt i ögat. ( man tål smärta olika). Men uppfatta mig rätt- dettta är inte något du sprejer i ögonen varje dag.
5-10 m räkkvidd sejer du? Om du har storm bakifrån så skulle nog dråppar kunne gå så långt med vinden, men har du tänkt på vad som händer om vinden kommer framifrån. Prova själva med til eks en CRC burk. Burken sprejar sprejaren. Fortfarande sejer jag att skjuthåll ut över en meter är tveksamt att lita på. På detta håll har björnen tak redan.
Håppas ni vill urskäckta mig om jag är hård, men förstå det är så fel om man skulle se att en person går inn i björnkjäften med förtroende till vad folk tror om en burk. Glöm inte att vilda djur är fortfarande vilda. Titta en gång till på videon om vargarna och vad flickorna berätter så får ni lysna till vad dom sejer om effekt på dom djuren. Så långt har man inte kommit längre enn att pepparspray är för korta håll och primärt mot människor. Kanske kann du få till någon form av chockvärknad, men tveksamt. Alt annat är RISKY business och tro på. Jag har provat det här och oxå det andra medlet CS som polisen har
Dom som säljer är duktiga på promotion av falsk säkerhet.
Min avsikt var inte at gå inn i en krångel på den här sajten, jag ville endast hjälpa till med information som kanske inte många har tillgång till. Är det lite spänd här på sajten undrar jag?
Marnyman måste ju vara redo till att ta kritik när han själv kritiserar personer som skriver här- direkt eller indirekt.

#26. Ja nog behövs det grövre kaliber om man vill gå säker ur björn o vargatack, det är vad jag tror.
Du har funderingar på tryckt stämmning, jo så kan vara för säger man imot om rov så har man sått fröt för motstånd, för om vi jägare ser en drastikt ändrat livsmönster på våra vilda djur så räknas det som livlig fantasi o inget o oroa sig för.
Vi kan se vilken lyckad inplantering av bäver som har gjorts av mäniskan, rena katastrofen på vissa håll, både betesmark o skogsbruk har försvårats i denna teräng, likadant med vildsvinen o vad roligt med en ny viltart säger många, men vänta bara tills de bökar upp kyrkogårdar o indrotsanläggningar, ja då lär det bli bekymmer. Ja då lär det inte hjälpa med pepparspray.
#27 He He Det är ju oxå ett vis att seja det på
Till mig blev detta lite konstigt när man blir så at seja stämplad för att försöka hjälpa till. Det är ju inte på det viset man vil hälsa på.
här i trakten sejer man ju att timmer störs av svinen så att det ruttnar på rot på grund av att dom stör rötter ? Timmereret ruttnar från märg och ut om jag förstått rätt när rötter gnägs av.
Den här tråden var ingen höjdare
Ämnet är intressant, synd att det urartade…
#30 Det blir nog bättre snart. Så här blir det ibland
#23 "jägare och naturfolk.." kan man inte vara naturmäniska utan att nödvändigtvis skjuta på det som finns i naturen?
Jag tror debatterna här hade varit mycket trevligare om vi slapp alla genrealiseringar om folk oavsett om de jagar i skog och mark eller om de sitter hemma i sina betongklossar.
Jag börjar bli ganska trött på att folk ska sätter in en i fack pga var man bor utan att känna personen eller veta vem den är.
//Pia

#32. Jovist är det så men kommer det så någon o säger att pepparspray hjälper mot angrepp från rovdjur, då måste man protestera på detta påstående, man kanske kan ta med sig eter ut o söva dem tills man hunnit undan, vist låter det dumt men humant
#33. Du har så rätt att det är fel att sätta folk i olika fack var de än bor, men kommer det en glesbygdsbo till tätorten så har det varit bonnjävel i alla tider, o sen att denne kallar stadsbor för 08 eller något annat, det får vi nog räkna med i framtiden också.
Jo jag vet ju vad det brakar när du ledsnar på något, du har ju gjort det förut.
Nu skall nore vara snäll o jamsa med i inläggen då är alla glada.
Ursäkte? Brakar?. Nu får du allt ta och lugna ner dig. Du har varit på mig innan men inte 17 har jag gått och skvallrat. Nej du nu har du allt satt in mig i ett fack utan att känna mig. Sen är inte alla som kommer från landsbygden bonnjävlar. Med din syn på livet tycker jag synd om dig Nore. det kan inte vara lätt att se på världen med den skeptisism som du gör.
Förresten så var du själv som tog upp förra snacket vi hade med sajtvärden. Jag hade inte yppat en skvatt men jag vet gott och väl vad du sa till henne och hur du såg ner på mig.
Jag kallar inte stadsbor 08 eller landsbygdsfolk för bonnjävel. Jag ser inte på folk genom var de kommer ifrån utan deras handlingar. Det är mer än vad du vrkar göra Herr Nore.
//Pia

#35. jag har inte satt dej i något särskilt fack , vi har haft dribblande framo åter förut o kommit till lösning. Men tänk väl jag har dubbelt så mycke livserfarenhet mot vad du har, o har upplevt dubbelt så mycke som du, men en dag kommer när du får lika erfarenhet som jag, nu var det inte för att vara elak som jag säger detta, det är bara så.
Sen att vi äldre kan lära oss något av er yngre är också riktigt , så misströsta inte nu, men tänk på at vi har sällan fel, hihihi
#36 att sätta mig i ett fack var precis det du gjorde nu. Du hade redan stämplat mig och det bl.a av min ålder. Visst har du upplevt mer än vad jag har säkert och en hel del livserfarenhet. Men för det så behöver det inte alltid vara så att du har mer erfarenhet av en som är yngre. Den inställningen att alltid ta sånt för givet bara för man är äldre är inte rätt.
Jag tror säkert att det finns saker som jag vet mer om än vad du gör men inte är det något som jag påtalar hela tiden. Sen att ha inställningen att man nästan alltid har rätt bara för att man är äldre är bara tragiskt. Jag misströstar inte utan tycker snarare synd om dig som har en sån enkelspårig syn på människor.
//Pia
Ok, då låser vi här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmmm! Var det inte pepparspray vi pratade om i den här tråden?
Jo, visst var det det. Det var därför jag låste. det spårade ur. Så jag låser igen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....