Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 16-upplevelser-äventyr
Läst 1225 ggr
Nore
0

Kritik till safariparkerna

det har kommit fram kritik till våra safariparker att de sätter besökares säkerhet i fara, det var upptaget ett senarie om en buss skulle börga brinna inne hoss björn varg eller lejonen, hur skall folk sättas i säkerhet, bussföraren kan inte gå ut med bransläckare o försöka släcka.

Djurparkscheferna har inte velat utalat sig i media om detta eftersom det aldrig hänt, men en utredning kommer att göras sägs det.

Nu är frågan behöver man vara orolig för detta, för dessa djur är väl inte farliga eller är det någon som har en bra lösning.

gurin
0

Tja, om bussen börjar brinna är det väl bara att ringa efter en ny buss. Så länge bussen brinner lär varken björn, varg eller lejon närma sig den. För jag antar att man inte åker buss in i någon trång bur där lejonen inte kan komma undan.

Men vad vet jag.

mvh/gurin

Puma77
0

Nu skiljer iof våra safaridjur mot de vilda men instinkten sitter ju kvar. Säkerheten har väl varit uppe innan. Var det inte på Kolmården som fönsterglasen pajade på en buss? Det farigaste i sig kan nog vara också om människorna får panik och vad de gör i så fall. Panik är nog det sista man vi ha i det läget och det borde stressa djuren och vad gör de i en stressad situation?

//Pia

Nore
0

#2. Nu var vi på samma våglägnd i denna fråga, där jag läste om detta var i en jakttidning, o det var som du säger en trängd sitvaskon när en buss körde av o rutor gick sönder.

#1. Elden skyr djuren för men hur långt från elden är mäniskan säker utan att bli angripen.

Puma77
0

Hur många människor vill sitta kvar i en brinnande bussObestämd

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja där har Puma en jättepoäng…..Just därför, så är väl de där safariparkerna en litn risk. men jag skulle inte banga ur för att åka. Och ärligt talat, hur ofta börjar fordon brinna? Inte särskilt ofta…..NAturligvis så får väl dess fordon vara superkollade!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#5. Men frågan vad det skulle hända i sådan sitvaskon, inte hur ofta det händer, nu skall man inte måla f..n på väggen men om det händer vad skall ledningen för djurparkerna säga till sitt försvar.

Puma77
0

Jag har åkt den och till största delen är det hur säkert som helst. Men saker kan hända. Kanske inte att bussen börjar brinna direkt men saker har ju hänt med bussarna och det som kan vara det värsta som händer är paniken. Tänk er 40 panikslagna besökare som springer åt olika håll. Triggar inte det jaktlusten om något även om de inte är helt vilda djur.

//Pia

Hawknestgrove
0

Tja, Murphys lag….

OM något kan gå snett, så går det snett…..

corabora
0

#6 Bra att du tar upp detta nu har ni jägare varnat även för denna fara hoppas att makthavarna lyssnar på er och stiftar en lag mot safariparker och djurparker (stängslen kan rasa). Tänker ni lägga ner lika mycket tid och pengar på lobbyism och propaganda i denna fråga så att vanligt folk inte kommer till skada.

Tänk även igenom hur ni skulle agera om bilen börjar brinna när ni är på väg ut till jaktområdet för ni får inte glömma alla bodtörstiga rovdjur som finns i våra skogar, då ni även har varnat så flitigt för dessa. Hoppas att ni har superkollat bilarna utifall Murphys lag träder in.

Skulle safari senariet inträffa får man hoppas att övriga besökare släpper in passagerare i sina bilar och inte tittar på när de blir uppätna.

Anders 50
0

Jag har alltid bilen nyservad och dubbla brandsläckare med inför jaktsäsongen.    Oskyldig  Vem vågar chansa ?   Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Martin
0

Jag förstår inte frågan. Är det två saker vi skall diskutera, eller en?

Vad är det som är illa, att man har fordon som faktiskt kan börja brinna, eller att man kör inne bland rovdjur?`

Med den sortens "att tänka värsta tänkbara" vill jag råda alla att hålla er inomhus under jaktsäsongen. Det kan ju tänkas att en jägare får ett akut sjukdomstillstånd sekunderna innan ett skott och att skottet därför går av av misstag och skadar en jaktkamrat, eller går mellan träden och skjuter en människa som kommer körande på vägen.

Vad jag vet har ansvariga (för vapenlicenser) inte velat utalat sig i media om detta eftersom det aldrig hänt, och såvitt jag vet kommer nog ingen utredning att göras - utan man kommer låta det vara som det alltid varit.

Nu är frågan behöver man vara orolig för detta, för jägare är väl inte farliga eller är det någon som har en bra lösning?

För att klargöra: Detta inlägget är skrivit med stor ironi, det skadar inte att skratta och ha lite roligt även om vi pratar om Svensk Natur. Skrattande

mvh Martin

Sukram
0

Jag tror faktiskt att de flesta djurparker ändå har rutiner och en utrymningsplan från hägn om någon olycka skulle inträffa. Det är ju även en arbetsmiljöfråga för den egna personalen.

Maria
0

#11 Haha, mitt i prick….

/Maria

Nore
0

#9. Ja vi tänkte vi skulle få lite penninger av staten till att driva våran debatt om dessa riskfulla djurparker, får vi lika mycke som rovdjursforskningen så skall vi inte klagaFlört

Om våra bilar tar eld så får vi släcka, men först plåcka ut vapen o ryggsäcken så inte mackor o kaffe förstörsObestämd

Sen om de skulle släppa in folk i sina bilar, någon kanske, men de flesta skulle fota med mobilen o försöka ge en kvällstidning ett skopFörvånad

#12. Om djurparker har rutin på detta, man tycker det, vad som är konstigt ingen har övat på detta, o ingen vet riktigt hur de skall göra eftersom ledningen inte tagit upp dettaObestämd

Men vi får hoppas att det inte händer, för det vore förskräckligt

Hawknestgrove
0

Haha, ja bra att trådar tar en skojig vändning. Toppen allihopa!

Puma77
0

Ha ha kaffe o mackor är viktigt;) de måste räddas till varje pris *fniss*

//Pia

Anders 50
0

#11 Väldans bra inlägg !   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!