Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 4407 ggr
Anders 50
0

Se upp för älg !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är älgbrunsten i full gång här i söder, så nu gäller det att se upp på vägarna för älgtjurarna, som inte tar någon notis om annat än älgkorna. 

Idag kl 5 på morgonen på väg till jobbet var jag nära att köra på en älgtjur. Tack vare låg hastighet och att jag har extraljus ställda åt sidorna på vägen, hann jag se älgen i tid. Men han skulle över vägen till varje pris. Instinktivt väjde jag åt vänster men älgen vände inte utan sprang jämsides nära bilen en bit, jag trodde den skulle springa rakt in i sidan på bilen, men allt gick lyckligt. Det var också tur att det inte kom mötande trafik då jag till slut var ända ute i vägkanten på vänstra körbanan.  Fast det var darrigt i benen ett tag efteråt.
Bifogar en bild som visar hur det kunde gått..

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Cristine
0

Jag förstår att du är darrig i benen och vilken tur att det inte hände nåt allvarligt. Där jag bodde förut fanns mycket älg och vi var nära att köra på flera gånger och då var benen som gele'.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bleenda
0

#0 Ofta är det just jägarna som är snabbast att reagera och lyckas undvika en olycka. Skönt att det gick bra.

Och tack för varningenGlad

Martin
0

#2 Det är ju alltid på sin plats med varning och dessutom är väl jakten igång nu också, vilket väl rör upp djur överlag i skogen?

Jag tror visserligen inte att jägarna har bättre reaktioner överlag än andra människor - däremot är de väl kanske överlag mer mentalt förberedda på var farorna kan dyka upp och därigenom får de den där extratiden på sig att reagera.

Jag känner en i Ludvika som har frontalkrockat då en mötande bil gick över i hans vägfält för att undvika ett rådjur, och samma person (han jag känner) har varit inblandad i två viltolyckor med älg. Nu kör han alltid sakta på den skogsvägen han har från sitt hus ut till de större vägarna (där också) så det har gått bra. Ena gången sprang en älg in mellan hans bil och släp, och andra gången lade den sig över motorhuv/vindruta men då det bara var en kalv så klarade han sig med skärsår från fönsterrutan. Sedan dess har han en specialfilm som gör att glaset inte krossas på samma sätt.

Han är själv jägare fast jagar inte älg, och hans sambo är också jägare och hon jagar älg. Han brukar säga att han har dödat fler älgar än henne, då båda han har kört på har dött, medan hon bara har fällt en under jakt och ingen med bil :o)

mvh Martin

Bleenda
0

#3 Det var det jag menade. Mentalt beredda. Dom flesta i alla fall.

Min granne körde om mej tidigt en morgon när han skulle till skogen och jaga. Jag saktade ner och skulle släppa över en get och henner killingar. Då kommer idioten och kör om mej. Men rådjuren klarade sej som tur var.

heliotropes
0

Huga!!det var näraFörvånad Hoppas att busschauffören som jag åker med inatt kl.03.00 är mer vaken än jag kommer att vara vid den tiden. För här bär det iväg till BarcelonaCoolså håll lite tummar att flyget sköter sigFoten i munnen

Min ena bror har fällt älg med både bössa och bil,han fick en hel älg i bilen för några år sedan,när han var på väg till jobbet,värst tyckte han att det var att han fick fortsätta resan till jobbet utan framruta och att det regnadeSkrikandes

#3 Jasåå! så du har bekant folk härifrån traktenGlad

Eva // medarbetare på Perser

Cristine
0

Buen viaje! och pimpla inte för mycket cerveza!!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anders 50
0

Jag har för mig att Älgskadefondföreningen gjorde en undersökning för många år sedan som visade att det var få jägare procentuellt sett som kolliderade med älg. Och jag tror att jägarna och andra naturintresserade har lite mer vidvinkel-blick än andra. Det är ju ofta dessa som ser vilt först när man är ute och åker bil.
Men i vissa lägen, med buskage ända ut till vägdiket, kvittar det var man har blicken, man har inte en chans om det rusar upp nåt vilt på vägen.

heliotropes
0

#6 Skrattandedet blir öl!

#7 Broder hör då till den mer udda,där han tog älgen med bilen var det inget typiskt älgstråk,men mörk tidig morgon med regn och dis. Han hade iallafall änglavakt då.

Anders 50
0

#8 Men du behöver ialla fall inte vara rädd för älgkollision på flygplanet !

heliotropes
0

#9 Hå!!! Säg inte det. Det kan ju komma ett fraktplan som flyger högre och tappa sin last på nyskjutna älgar Foten i munnen

[Norum]
0

Hemskt med alla olyckor och tillbud! Bra med extraljus, behövs i mörkret.

Bleenda
0

Jag köpte en bil för ett tag sedan och ska sätta på extra ljus på den , så man kan rikta dom lite ut mot kanterna.

Lånade svågerns bil förra året och han har rejäla ljus som sitter på taket. Man lös ju upp hela landskapet med dom.

Anders 50
0

Många bilister lever i tron att en älg aldrig springer ut på vägen när det kommer en bil. Jag har läst någonstans där det gjordes jämförelse med älgens beteende i trafiken och ett litet barns. Samma sak där, ett barn på vägkanten, då får man vara beredd på att vad som helst kan hända, och sakta in.

AnnaLundin
0

#3 - om det är älgjakten du menar så är den igång i norr, men här i södern får jägarna lugna sig ytterligare några veckor, tror det är andra måndagen i oktober man kör igång här.

Men visst, det sitter gröna gubbar i skogen här och där ändå, tror de väntar på bock. (för tyvärr kan man väl inte hoppas på att vildsvinen behagar dyka upp på rätt ställen när gubbarna ändå är ute…)

Viltvarningar är väl aldrig fel för övrigt. Härom året hade de en informationsdag på en rastplats ute på riksvägen som går här ute (jag bor några km från den vägen). Jag tror att många behövde den påminnelsen, fast för en annan som möter rådjur minst en gång i veckan och har vildsvin inpå knuten - även om älgarna lyser med sin frånvaro just nu - så kändes det lite överkurs… Fast jag blev ursäktad när jag skyllde på att "jag bor ju granne med de där djuren" Oskyldig - jag hade lite brådis in till stan och hade inte lust att ta det där just då….

Martin
0

Tänk på en sak med extraljusen bara. Många skriver rikta dem ut mot "kanterna". Riktar ni dem mot vänster så är risken dels stor att ni inte går igenom besiktningen, och framförallt - ni riskerar blända mötande trafikanter och riskerar en trafikolycka på det sättet istället.

Ja Heli, vet inte exakt var men de har byggt en stuga i området, dock inte de som har älgkrockat. Det är en fd kollega som bor där uppe sen 4 år tillbaka. De två jag nu känner bäst skall jag nog besöka om inte förr så till mars, för att ut och se om vi kan fånga lodjur på foto.

mvh Martin

Bleenda
0

#15 Du har så rätt. Men man bländar ju av när man får ett möte.

Martin
0

Och släcker extraljusen helt? Ok, den typen av extraljus. Då är jag med. :D

mvh Martin

Anders 50
0

Man kan koppla ur extraljusen vid besiktning också , om man inte vill ändra dem.

Nore
0

#17. Om du kollar din lagbok om extraljus så får du lite mer kött på benen innan du skriver, undrar ingen på om det blir missförstånd vid kontroller efter vägarna.

#18. Inte behöver du koppla bort några extraljus vid besiktning, det är våra gossar som tror de kan lagen som stökar, med fjärrljus tillexsempel är det perfekt o korssa strålarna , så om man tar vänster lampa lite mot höger o höger lampa mot vänster så får man en bra spridning i kurvorna också, o givetvis som är kopplade till helljuset, det var ju några år sedan det blev lag på att det inte fick finnas mer än ordenarie lampor på halvljus, men det fins ett känt bilmärke som har dimljus som de kör på med ihop med halvljuset o det är olagligt, men det ser våra gossar i mellan fingrarna med orsaken att de är skälva lagbrytare o kör på detta vis

Sovgott
0

I den ort jag arbetar sprang det omkring en vilsen älg i rondellen i fredags. Jag såg den inte själv, men hörde att de varnade på lokalradion. Fy, vad stressad den stackars älgen måste ha blivit av alla bilar kors och tvärs!

Martin
0

#19 Tyvärr står ju vägtrafikförordningen som detta lyder under inte med i lagboken, så om du lär dig lite om var olika lagar regleras innan du är otrevlig så slipper jag vara otrevlig tillbaka.

Sen är det ju så med extraljus, att det kan innebära väldigt mycket. Många av dem är inte olagliga, vissa kan göras olagliga (t.ex. genom att felställa dem) och vissa är olagliga oavsett hur de är riktade.

Men, jag skall vara tyst, jag är ju betongbarn och stadsbo och kan säkert inte bilar heller.

mvh Martin

Nore
0

#21. Du talar om att du är polis, då måste du veta att extraljus inte är lagligt med halvljus, inte ens varsselljus. Men sen säljs det extraljus på biltilbehörsaffärer som även bländar av lite vid halvljus men är förbanne mig inte lagligt för det, sen att du utalar dej om att extraljus orsakar trafikolyckor, det gör även dåligt lyse.

sen om du tycker jag är otrevlig i mina kommentarer, jag tycker inte det o att du är betongbarn har inget med det att göra, vi har poliser som klätrar o inte riktigt vad de sysslar med o de är lantisar så du behöver inte känna dig utpekad

Martin
0

#22 På vägverkets sida kan du läsa vad som gäller om halvljus/dimljus, men det är inte de vi pratar om. Vi pratar om extraljus. Och vi har inte pratat om det i kombination med något annat ljus. Jag skrev inte heller att det var dåligt, jag skrev bara att man skall tänka på HUR man vinklar det, så att man inte bländar mötande trafik.

Om jag tycker du är otrevlig? Tja, du säger ju i princip att jag skall läsa lagboken för att lära mig vad som gäller med ljus (men som sagt det står inte där). Och därefter skriver du något i stil med att det inte är konstigt att det blir fel i kontroller, underförstått: Poliser vet inte vad som gäller.

Det finns dåliga poliser, jag är den första att erkänna det. Det finns rent ut sagt riktiga r*vhål som i mitt tycke inte borde få vara poliser. Tyvärr finns de inom alla yrken, killar och tjejer. Att vara lantis eller stadsbo, att vilja klättra eller inte, det finns alla sorter. Men jag tror inte att man kan säga att en viss sort hanterar vapen sämre eller bättre än andra. Med det påståendet du kör, att kvinnliga poliser som vill klättra på karriärstegen skjuter i tid och otid bör du nog presentera någon form av statistik om du vill förbli trovärdig.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Hupp, Hupp, Nore och MArny, ni är två så goa killar, så snälla håll sams!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#23. jag har släkting i malex som är polis, o vad han tycker är också att den där gäntlemanna polisen är borta, o så har de fått poliser som är småskraja o det är helt förståligt med alla dessa illegala vapen som kommer med alla nysvenskar, så jag skulle också vara smått skärrad o ett sådant jobb, men jag tycker det går långt när de skuter ner ungdom som i lindesberg, där det var en stor järngrind i mellan förövaren o poliserna med dragna pistoler.

#24. Jag är lugn men det marny som inte gillar kritik, hihihi det är bara inte rovdjur som kan bli banlysta,

Hawknestgrove
0

Jag råder er båda två, att lugna ner er. Ni är två fina goa människor, men munhuggas, det kan ni göra  via PM.

ANNIA
0

När det gäller extraljus. Brorsan installera en extra knapp till dom. På det viset så kunde han slå av dom först när han fick möte men ha vanliga helljuset på en kort stund till innan han var tvungen att blända av helt till halvljus. För extraljusen lyser ju bra mycket längre bort än vanliga helljuset så om man bländade av så blev det så lång sträcka på enbart halvljus. För det är väl helljus ni menar när ni pratar om extaljus.

Anders 50
0

Javisst, och så hade man det ju ofta förr i tiden. Sen tycker jag att med vanligt helljus så har folk börjat blända av väldigt tidigt, i regel så fort det syns ett lyse långt bort i fjärran. Det blir ofta en lång sträcka att köra på bara halvljus, och då ser man ju inte så bra. Och bländar man inte av direkt så får man ett blinkande tillbaks från den mötande.
Eller är det bara jag som tål helljus en stund ?

ANNIA
0

Nej då. Håller med dig att folk verkar blända av väldigt tidigt. Jag brukar försöka se när ljusen möts innan jag bländar av.

Också råkat ut för det där att få ett blinkande för att man inte bländar av. Men även råkat ut för motsatsen att vissa inte bländar av fast man börjar komma väldigt nära. Jag brukar ha lite tålamod och försöka hålla blicken lite till höger, men när dom är inom halvljusavstånd och mindre då blir jag sur.

gurin
0

Om jag får lägga mig i så begriper inte jag heller marnymans inlägg. Det spelar över huvudtaget ingen roll hur extralyserna är vinklade, bara de inte är vinklade bakåt. De kan aldrig blända mötande trafik då de inte får vara på annat än som helljus. De skall vara helt släkta i kombination med halvljus.

Den nya typen som bländar ner med halvljus är vad jag förstår olagliga. Likaså är en del bilars halvljus. De är för starka från fabrik och bör således räknas som helljus.

Något som jag uppmärksammat sedan jag flyttat söderut är att här nere har man på helljuset längre vid möte och man bländar av betydligt senare när man närmar sig bakifrån.

Jag utgår ifrån att det beror på att de flesta här nera aldrig har kört med extraljus. Det finns ju inte så många tillfällen att sätta på det. Innan någon stal mina från vår nuvarande bil hade jag aldrig kört en bil utan extralysen, borträknat mina Citroen 2cv förstås. De hade dock utmärkt hellyse i rätt höjt och allt.

mvh/gurin

Anders 50
0

#30 Tydligen åker du och jag inte på samma vägsystem. Jag kör som regel 10-20 mil om dan till jobbet och snart blir det båda hållen i mörker. Och har gjort så i många år. Att  bilar här i södra sverige saknar extraljus, det har jag då inte märkt, tvärt om. Sen har jag också en annan uppfattning om när folk bländar av vid möte. Jag har ljuskänsliga ögon, men tycker ändå att folk bländar av alldeles för tidigt. Däremot håller jag med dig om att man har helljuset på för länge när man kommer ifatt bakifrån. Och framför allt skulle ljusinställningarna kollas lite oftare. Många bilar har en väldigt irriterande halvljusbild på en av strålkastarna.

gurin
0

Nej vi åker nog inte på samma vägsystem, eftersom jag bor på Gotland. Här blir det knepigt med 20 mil till jobbet.

mvh/gurin

AnnaLundin
0

Jag är en sådan som bländar av tidigt - för att jag själv blir jättebländad av helljus även på långt avstånd. Och för att jag inte vill blända någon annan.

Och nu har den här tråden sedan länge lämnat varning för älg….

Puma77
0

Inte långt härifrån där jag bor. Utmed E22 så finns ett viltstråk som det ofta brukar ske olyckor vid. Det är också det ställe som inte fått stängsel utan det slutar en bit innan. Saken gör att de planerar att göra om vägen till 2+1 för att minska olyckor men då inte tänkt på att just där är inte friontalkrockarna det största hotet utan vilt.

Varför tar man inte och sätter upp viltstängsel först och främst? Nej det finns inte ens med i planeringen. Utan det som de ska göra är endat att göra 2+1 väg. Ibland fattar jag inte hur folk tänker.

//Pia

Hawknestgrove
0

JA, peronligen så är jag itn någon vän av 2+1vägar helelr. det är skummelt med dem, man kan aldrig lita på dem till 100. OCh som du säger, Puma, viltstängsel är billigare att sätta upp och är viktigare. De måste ju ha någo statistik på, hur mycket viltolyckor det förekommer på just den sträckan? Det är ju den bakgrunden man får ha…

Puma77
0

Det stod om det i tidningen men viltolyckor räknas inte in i den sammanställningen som gjorde md 2+1 väg eller vad 17 det var. Konstigt tankesätt var det i alla fall.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja det håller jag med om. Vad har det med saken at göra? Är det en väg, som är livigt trafikerad  gjord för vissa hstigheter, så bör väl hänsyn tas till viltet? Viltolyckor är ju fruktansvärt kostsamma, både meteriellt och basert på människoliv, så det kostar ju en massa. MEn det är klart, det höjer väl BNP?

Anders 50
0

#32 Du har väl inte några problem med älgolyckor där på ön. Glad

#33 Jo, hel eller halvljus vid möte kan inverka på chansen att uppmärksamma en älg vid vägkanten på lite håll, men man ska ju inte blända varann, så nog kan vi diskutera billjus här på tråden. 

#36 Verkar mysko om inte dessa älgolyckor räknas. Häromkring är jag nästan säker på att de räknas, men inte hundra.

Puma77
0

De tog upp det nu sist det var en olycka varför det inte är viltstängsel på ett sånt vilttråk och att planerna framöver var att bygga om vägen istället för att fixa stängsel. Det fanns inga planer på viltstängsel i alla fall. Men de hade sagt något om att viltolyckorna räknas inte in i det de räknar på då de vill minska frontalkrockar m.m. Det var något med antal bilar som kör där per dygn eller något sånt. E22 häromkring ska ju hela vägen bli 2+1 för att det ska bli säkrare men det blir ju inte säkrare då man på ett sånt ställe där det är vanligare med viltolyckor än andra trafikolyckor.

//Pia

Anders 50
0

#39 Aha..jag missuppfattade, trodde det gällde hela viltolycksstatistiken. Men nu är jag med. Jag har också hört liknande resonemang.

gurin
0

Nej, några älgar har vi inte. Däremot rådjur som någon obetänksam typ släppt ut på ön. De stackars öborna vet inte vad som väntar dem.

mvh/gurin

Puma77
0

#40 Ja det är ju en ganska trafikerad väg och europaväg samtidigt så man räknar då endast hur mycket trafik dt är. Tycker man kan även ta in risken för vilt i en sån hä bekning beroende på plats. Det är ofta det händer älgolyckor här och sen är ju vildsvinsstammen stark nu också.

//Pia

Hawknestgrove
0

HAha, Puma, det ökar ju BMP att bygga vägar mr än stängsel! Och varför ska något vara enkelt, när det KAN vara komplicerat?

Anders 50
0

Kan meddela att ikväll var det nära igen !  En fartdåre skulle precis börja en omkörning av mig när jag bromsade för älgen, men ni kan tro att den bilen blev kvar efter mig i mina 80 km/tim. tills våra vägar skildes. Tydligen blev han lite försiktigare efter att han fick se älgen.