I äl(g)skogens tider
I går kväll på väg in till avverkningen fick jag se en älgtjur långt borta på ett gammalt hygge. Eftersom älgbrunsten pågår så tänkte jag kolla om han var intresserad, så jag stannade maskinen och steg ut på trappan och började locka som en älgko. Gissa om det blev ändrad rikntning för älgen. Men när han var på 60-70 meter så blev han lite misstänksam, så då tog jag till mitt specialläte, och då tog parningsdriften överhand. Men närmare än 25-30 meter kom han inte. Han tyckte väl att "älgkon" såg lite konstig ut..stor, röd/svart och hade haft ett märkligt läte innan hon stannade. Men tjuren gick i en halvcirkel runt mig och verkade väldigt brydd, och till slut begrep han att det här inte var nåt som kunde ge en kärleksstund.
I ett sånt här läge önskar man sig en bättre kamera. Älgen ser ut att vara långt bort på bilderna, men så var inte fallet. Och naturligtvis blev de bästa bilderna inte bra.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det måste vara kul att komma så pass nära.
Vilken känsla.
//Pia
Jo , och att locka på älg kan vara riktigt spännande, och sitter man inte på en skogsmaskin, utan lite mer gömd så kan det bli riktig närkontakt.
Min ena grabb lärde sej att locka älg när han var ca 10 år. Så när han fick syn på en tjur ute på åkern, satte han igång och lät. Och tjuren reagerade och kom närmare. Grabben sprang hem fortare än kvickt.
#5 Ja jag skulle bli så p*ssnödig av nervositet men samtidigt vara facinerad.
//Pia
vår kompis hade sin då 7 åriga dotter med sig på älgjakten. de satt på en varsin ryggsäck och åt smörgås när det brakade till bakom dom och pappan viskar nu reser sig pappa upp och kollar om han kan skjuta. Dottern nickar och sitter kvar, det var jätte tätt med sly framför dom. Älgkon gick viskade pappan. då hör han hur en älgkalv låter "dottern" och på 4 meter kommer en kalv rusandes mot dom…..pang sa det för det var bara kalv lovligt. för kon hade gått med en så hon hade 2…
vilken chock för fadern…
Oh ja….. Här har vi fylleälgar varje natt, som äter äpplen på Himmelska Fridens Torg……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Såg en älgtjur idag också då jag och mina småtjejer var ute och åkte häst o vagn, men det roligaste vi var med om var när en liten vildsvinsgylta kom travandes fram till vårt ekipage och ville hälsa på vår häst.
Hon bor i ett väldigt stort hägn inte långt ifrån vårat, och efter alla våra 7 år i skogen så är det första gången vi ser nåt av svinen i hägnet. Så där stod vi, och var röda om kinderna av förtjusning och glodde på gyltan, och på andra sidan staketet stod hon och glodde en stund på oss. Kanske tyckte hon likadant som oss…?
Nu är det bara vänta o se ifall vi nån gång får syn på någon av de vilda grisarna, men då får jag nog sticka ut utan barn och häst så det blir tyst, o bosätta mig vid någon av matplatserna i skogen.
Förra sommaren såg jag och dottern kronhjort ca 10 djur.
Jag tror jag bor i en av sveriges vackraste skogar.
Vilket fint ekipage ! Men tjejen som ligger på flaket ser ut att leva farligt 
Det är roligt att få uppleva respons ifrån de vilda djuren
helst när man vet var de står
Hade för några år sedan en "snopen" upplevelse,jag var och gästade hos en familj i de Värmlänska finnskogarna,förutom deras hus fanns det små gäststugor,i en sådan fick jag husrum. De hade en älg med ko som gärna strövade på deras tomt och dom höll sig orädda inärheten. Saken var den att man blev ju tvungen att gå mellan hus och gäststuga ofta så man fick hålla en väldig koll.
Inte förrän dagen efter fick jag veta att de var två vuxna älgar plus kalven.
Jag hade kunnat sprungit på den ena medan jag såg den andra
Det blir ungefär som att "jag ser inte skogen, träden skymmer" :o)
mvh Martin

#14 Där skulle du ha varit med Nore,jag tror inte att jag har skrattat så mycket någon gång i hela mitt liv.
Vi satt ute och grillade och drack gott ..samt.. slogs med knotten.. "Guben" som bodde där sprang rätt som det var bakom några buskar på tomten och började hoppa upp och ner på en plåt som låg där,jag trodde att hjärtat skulle stanna

och sedan började hoa och hojta -Ge *f* i mina potäter…..
då ser jag älgen som hade stoppat huvudet under bandet som satt runt potatislandet och försökte få sig några pottisar.
Kan säga att det är riktigt trevligt smågalet folk som bor där,precis som det ska vara.

#15. För några år sedan var det några cyklande turister från ett grannland o frågade o var trevliga på alla vis o undrade om de fick tälta på ängen, javist sa mina föräldrar det går alldeles utmärkt det.
Mina föräldrar hadde gått o lagt sig när det bultade på dörren, o där stod en skärrad turist, vifår inte vara fred för älgarna, nyfiken som far var knata han med o fick sig ett gott skratt, de hadde tältat i kohagen, när de slog upp tältet så mjölkade far o mor, för att sedan släppa vall igen, o när korna väl upptäckte inkräcktarna i hagen valsade de runt lite o hadde säker hemst roligt av dessa varelser, min far sa alltid man skulle haft en kamera då

#4#
ja en annan behöver inte locka på älg…
de kommer farande över vägen.i tid och otid.En bit här ifrån…görs det örhängen av spillet till turister( det är sant)och bra går det,,fast priset vi får betala är att de tar med sig älgskyltarna ut med vägarna…
Ja squaw, hur man kan tycka att det är pittoreskt med bajs i öronen, det fattar jag inte…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nej det ska gudarna veta ….inte jag heller..Men framställningen är torkat och lackat….Poängterar…Turister….