Man omkom
En manlig motorcyklist omkom i Skåne under kvällen, då han med sin MC kolliderade med en älg.
mvh Martin
Usch… ännu inte identifierad. Betyder alltså att han blev köttfärs…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nja, inte nödvändigtvis. Kan bara vara så att han inte hade id-handlingar på sig. Inte säkert det var ägaren till MC'n och man har kanske inte kunnat kontrollera det hela än.
Men visst, risken är ju samtidigt stor, E6an har väl företrädesvis 90-110 km/h hastighetsbegrängsning så vitt jag vet och det blir nog inte vackert om man dönar in i en älg oskyddad (hjälm i det skedet hjälper nog inte så mycket).
Upptäckte precis att en av Skånefotograferna har bilder från olyckan. Det är såvitt jag vet 110 km/h på den vägen som fotografen beskriver, och delar av motorcykeln hittades ca 700 m från älgen vilket borde innebära att föraren hållt en "något" högre hastighet… Älgen omkom också direkt. http://www.pppress.se/bilder/main.php?g2_itemId=220074
mvh Martin
Tyvärr så blev jag kallad till en liknande olycksplats för några år sedan. Min uppgift var att avliva älgen, men den var redan död när jag kom dit. Den döde mc-föraren slapp jag dock att se. Hans huvud hade kolliderat med huvudet på älgen. Väldigt obehagligt.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ja det är tråkigt när det händer en olycka, o nu en mc förare kanske som inte än flyttat hjärnan från handleden till huvudet än, med dessa mc med hkantal som vilken bil som hälst o en förare som inte tänker längre än näsan räcker, o en älg kliver ut då är utgången ganska skälvskriven.
Älg eller inte,jag tycker inte om tvåhjulingar. Jag har själv varit på plats vid två olyckor med moped och bil samt en mc-avåkning det blev dödlig utgång vid båda. Unga trevliga killar som livet blev alldeles kort för. Jag har även en nära släkting som blev av med sitt ansikte vid en avåkning med mc,då ansiktet tog smäll i ett cementfundament till ett vägräcke,inte speciellt trevligt,med många slitsamma operationer som följd.
Jag tycker att det händer alldeles för mycket mc-olyckor med dödlig utgång. Jag vet inte vad som skulle till för att döds-siffran skulle sjunka!? Många av olyckorna ligger det för hög fart bakom och fartblindhet,men långt ifrån alla.
Vid alla olyckor är det någon som har gjort fel, och oftast blir det inte dödlig utgång eller svåra skador vid olyckor, utan mest plåtskador (på sin höjd). Problemet är ju att såfort det är en bil och en fotgängare, cyklist, mopedist eller mc-förare, så är ena parten väldigt mycket mindre skyddad, oavsett om det är hans/hennes fel. Och då blir skadorna större och dödlig utgång mer frekvent.
mvh Martin

#7. Man kan inte säga att det är bara tvåhjlingar som krockar, men skadorna blir oftas mycke svåra.
jag började åka mc mellan 60-70 tal o har åkt fram till 93 när jag var ute för en olycka med lastbil o jag var föraren, men när jag åkte mc både härhemma o i europa på atoban o många andra vägar med fri hastighet, men märk väl jag räknade alla bilister som idioter på vägen o därför klarade jag mig helskinnad, de västa var semesterfirare o mammor med ungar i bilen då kunde det hända vad som helst, o på höstkanten vad det bönder med dålig belysning på sina fordon. Frankrike vad det landet som det verkade annarki i trafiken alla skulle fram samtidigt o sen hänga på tutan hela tiden, o vinka o slå med händer o fötter, vist jag glömde cyklister i belgien de var exstremt gärva av sig.
Visst förekommer otäcka olyckor med bil etc. också. Men i snitt så mycket svårare på tvåhjuligar. Du har provat på lite olika europavägar ser jag.
Blir att tänka på Barcelona som jag var i härom veckan,där körde eu-moppedister som tokar liksom taxibilarna. Sirenerna duggade tätt där liksom i alla större städer,ett under att man inte blev vittne till någon olycka. Jag har nackkänningar ännu efter en taxiresa..hmm! eller var det höghastighetskarusellen
det var nog båda.